שינוי מקוון 2011 – אז איך היה?

כנס שינוי מקוון נערך זאת השנה השנייה, ביום ד' לפני שבועיים, ה-7/12. בכנס הוצגו זוויות מבט שונות על אופני שימוש באינטרנט לשינוי חברתי. ממשובים שקיבלנו ומהרושם האישי שלי, הכנס היה מוצלח: ההרצאות היו מעניינות ומלמדות, המפגש בין אנשים שונים היה מפרה – וכולי תקווה שיצמיח שיתופי פעולה ויצירה משותפת.

ענת מגל פתחה עם סקירת המחאה בעולם. רשת האינטרנט נתנה הד למתרחש בשטח, בדרכים שונות במדינות שונות. קשרים חדשים ומפרים נוצרו בין אנשים ממקומות מרוחקים בעולם, באמצעות האינטרנט.

בהרצאה שלי הצגתי ארבע נקודות מרכזיות לאפיון השימוש בכלים טכנולוגיים במחאה: שיתוף מידע, רשתיות, פעולות קטנות שמצטברות למשמעות, וקהילתיות חדשה.

התחלתי את ההרצאה מצעדת המלח של גנדי ב-1930 כדי להמחיש ששינוי חברתי לא התחיל באינטרנט, ורישות חברתי היה קיים לפני האינטרנט. ובאופן כללי: מחאה חברתית לא נובעת מטכנולוגיה אבל טכנולוגיה יכולה להשפיע על מחאה חברתית.

הצגתי גם את האתגרים לעתיד: קבלת החלטות בקבוצות גדולות, ושמירה על המשכיות בכל רמות הפעולה: עדכון שוטף בין הפעילים ובעלי העניין והשפעה על המבנה החברתי ועל מדיניות ציבורית.

דרור פויר טען שההשפעה ברשתות חברתיות מוגבלת, כי לרוב אנחנו משוחחים ומשתפים עם מי שחושבים כמונו, וכבר נחשפו לתכנים שאנחנו משתפים.

הוא נתן שני טיפים טובים לפעילות ברשתות חברתיות לאקטיביסטים חברתיים:

  • לשלב בין האישי והפוליטי. הדברים שזוכים להכי הרבה שיתופים הם דברים אישיים.
  • לא לחפור יותר מדי בנושא אחד. חשוב לעסוק בדברים נוספים.

שוקי גלילי ניתח שימוש באתרי חדשות ומדיה חברתית בזמן המחאה. האפשרות לבחור איך ואיפה לצרוך חדשות היא שינוי חברתי משמעותי. עוד הוא ציין כי אתר המחאה j14 לא מיצה את הפוטנציאל שלו, וראוי שיהפוך לאתר חדשות אלטרנטיבי. שוקי פרסם באתר שלו את המצגת שליוותה את ההרצאה ורשימת קישורים שימושיים.

רלוקה גנאה הציגה את שיטות הפעולה של ארגון אוואז, באמצעותם הוא מקדם שינוי חברתי והשפעה על מקבלי החלטות ברחבי העולם. שני הדברים הקריטיים לקמפיין מוצלח הם שיהיה ממוקד ובר השגה. אימייל הוא עדיין הכלי הכי משמעותי להפצה ויראלית של מידע ברשת ולכן בכל קמפיין של אוואז האפשרויות לחתום ולהפיץ הלאה הולכות תמיד יחד.

בפאנל על שימוש באינטרנט לעבודה מול מקבלי החלטות, סקרו מיקי גיצין וצביקה בשור את דרכי הפעולה שלהם: איך לזהות מקבלי החלטות שפעילים ברשת ולפנות אליהם, ואיך לחבר את הוירטואלי לשטח. מורד שטרן הציג את אתר שיתוף הציבור ואת אפשרויות השימוש בו.

בכנס הצגנו סרטון של משאל שערכנו בין כתבים: איך הם משתמשים בכלי מדיה חברתית, ואיך ארגונים ופעילים לשינוי חברתי יכולים להשתמש בכלים אלה כדי להגיע אל התקשורת.

רותם מלנקי הצביע על כך שקריאה אמנותית שפעם יכלה להחזיק תנועה לכמה שנים (כדוגמת הסוריאליזם) מחזיקה עכשיו רק כמה ימים או שעות בדמות ה"מימים" (memes). הרשתות החברתיות הפכו אבן שואבת לזמן וליצירתיות שלנו, וזאת בעיה כשזה בא במקום אקטיביזם.

רון ורבר טען שהמטרה של רשתות חברתיות היא רק למשוך אנשים למאמץ שלנו. אין ולא יכול להיות תחליף למפגש פנים אל פנים. זה מה שבאמת מביא להשפעה ושינוי חברתי.

בבמה הפתוחה הציגו נציגים של חמש יוזמות את הפרויקטים שלהם, והזמינו את המשתתפים להצטרף. רשימה של המציגים ויוזמות נוספות אפשר למצוא כאן.

את הכנס הנחה בחן רב ובטוב טעם אבי דבוש, מנהל תכניות שתיל ופעיל חברתי שפועל רבות גם ברשת האינטרנט.

תודה רבה לכל מי שהשתתף, וגם לכל המתעניינים שלא יכלו להגיע. תודה ענקית לעמיתי בשתיל על הפקת הכנס, הסיוע והתמיכה. בימים הקרובים נפרסם סרטונים מההרצאות בכנס. להתראות בכנס הבא…

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא