המידע זורם והרשות רושמת

רק ביום רביעי השבוע הכתה בי ההבנה, שתוך שבוע העובדה שאין לי רב-קו תהפוך להיות בעיה. עד עכשיו זאת לא היתה בעיה כי לוקח יותר זמן לעלות לאוטובוס עם רב-קו מאשר עם כרטיסיה, כל עליה לאוטובוס עם רב-קו גוררת הדפסת כרטיס מעבר מנייר (לא כל כך ידידותי לסביבה, לעומת כרטיסיה אחת) ובעיקר – כדי לקבל כרטיס רב-קו צריך למלא טפסים ולתת מידע אישי: מס' ת"ז, שם מלא, ופרטים נוספים.

מה-1/11 יפסיקו למכור בירושלים כרטיסיות מנייר (כולל גם כרטיסי "חופשי חודשי"). אפשר יהיה להשתמש בכרטיסיות שכבר רכשתם עד ה-31/12 (זה מידע שאגד לא סיפקו באופן ברור בפרסומים, וקיבלתי כתשובה לשאלה בדף של אגד בפייסבוק.)

בצירוף מקרים מעניין, ב-1/11 יתחיל ניסוי המאגר הביומטרי. הרשויות יציעו לאזרחים להצטרף למאגר. עוד לא חייבים, אבל לא בטוח שהפקיד במשרד הפנים שיציע לכם להצטרף למאגר הביומטרי עם חידוש תעודת הזהות או הדרכון יציין בפניכם את הבעיות והרגישויות של המאגר, או יציין בכלל שזאת אפשרות ולא תנאי לחידוש המסמכים. למען האמת, אין להתפלא אם חלק מהמידע הזה יוסתר מהציבור בכוונה תחילה.

אתמול התפרסמה ב"דה-מרקר" ידיעה על נער בן 17 , יוסי דהן, שפרץ כרטיס רב-קו. הוא עשה את זה במחאה על הפעלת המאגר הביומטרי, ובמטרה להראות את הקלות שבפריצה למאגרי נתונים רגישים. פעילות כזאת, של שימוש בכלי טכנולוגיה לשיבוש תרבות ולשם מחאה חברתית (הזכות לפרטיות היא אחת מזכויות היסוד שלנו) נקראת האקטיביזם hacktivism. עוד על האקטיביזם אפשר לקרוא באתר הפרוייקט "אקטיביזם הוא קוד פתוח", כולל רשימת פרוייקטים וכלי עבודה להאקטיביזם.

אחרי שקראתי את הידיעה פתאום חשבתי: אם מה שאני רוצה זה לנסוע בתחבורה ציבורית ולא לשלם כל פעם בנפרד, וגם אם נראה לי שמגיעה לי הנחה קטנה על התחיבות מראש ל-10 נסיעות – למה אגד צריכים את מס' תעודת הזהות שלי? למה הם אפילו צריכים לדעת את השם שלי?

מה אני יודעת מה הם עושים עם המידע שהם אוספים? למה הוא משמש? הם צריכים לבקש רשות ממני לקבל את הפרטים האלה ולהשתתף בסקר משתמשים רחב יריעה וארוך טווח. ברירת המחדל צריכה להיות כרטיס אנונימי.

מתוך הידיעה: "ההבדל העיקרי בין חברות אחרות שיש להן מאגר מידע של לקוחות, לבין חברות התחבורה הוא שהן לא רק יודעת מי נוסע באוטובוסים שלהן, הן יודעות בדיוק היכן ומתי. (…)מי יודע למי הם ימכרו את תוצאות הניתוחים הללו, ואיך החברות הללו ישתמשו בהם. אבל חוץ מניצול של המידע הזה לצרכים דמוגרפיים, לי הרבה יותר מפריעה האפשרות לנצל את המידע הזה לצרכי מעקב אחרי אנשים: בסוף כל יום, החברות יודעות בדיוק היכן ומתי עלית לכל אוטובוס שהשתמשת בו באותו היום. בעזרת נתון זה, בתוספת הכתובת שלך, היא יכולה לשרטט מפה של התנועה שלך באותו היום (כולל הזמנים המדויקים). ניתוח לאורך זמן יכול לגלות מידע על ההרגלים שלך, כגון איפה אתה עובד, איפה אתה עושה קניות ואפילו היכן החברים שלך גרים.

ומה יקרה כשהמידע הזה יגיע לידי המשטרה? תאר לעצמך איך תרגיש שיזמנו אותך לחקירה בגלל שביקרת קרוב לזירת פשע. ואני אפילו לא חושב על מה שיקרה אם הנתונים הללו יגיעו לעולם הפשע. פושעים יוכלו לדעת איפה אתה מסתובב, ולתפוס אותך שם. או לחלופין לדעת מתי אתה לא נמצא בדירה ולפרוץ אליה. או להגיע לקרובים שלך על ידי מעקב פשוט. אבל יותר מזה, מה אם המכשירים הללו ישדרו בזמן אמת את נתוני השימוש בהם לתחנה המרכזית? מה שיקרה, זה שיהיה אפשר לאתר בזמן אמת כל בן-אדם שמשתמש בכל אוטובוס בעיר. אולי אנשים יחשבו שזו שטות, כי בעידן של סלולר, יכולים לעקוב אחריך בלי בעיה, אבל הדברים אפשריים."

 מישהו יודע מה אגד עושה עם המידע? יש חוקים לגבי המידע שמותר ושאסור לחברות מסחריות, ציבוריות ולרשויות החוק לשמור אודותינו? ומה לגבי תנאי אבטחת המידע ואחריות לדליפתו?

אני מתלבטת ברצינות האם לעבור לתשלום חד פעמי על כל נסיעה, אבל זה יקר יותר ב-25% וההתעסקות עם מטבעות בכל פעם שעולים לאוטובוס לא כל כך נוחה. לגבי המאגר הביומטרי, אין מקום להתלבטות: צריך לסרב. לא להשתתף בניסוי הזה. אפשר גם לספר לאחרים, בעיקר לאנשים מבוגרים יותר ופחות מודעים טכנולוגית, על הניסוי ולהסביר למה כדאי שלא להשתתף בו.

אפשר לקרוא עוד על הנושא:

ואחרי כל זה, נסו להעיז ולקחת את הסוכריה הזאת, לשתף את האפליקציה במידע שהיא מבקשת מהחשבון שלכם בפייסבוק, ולראות כמה מידע אנחנו נותנים על עצמנו בחינם ברשת. יש אנשים שיכולים למצוא את זה גם בלי שאנחנו נתונים להם רשות, אתם יודעים…

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

14 תגובות בנושא “המידע זורם והרשות רושמת”

  1. זה לא הפתרון האולטימטיבי (גם כי אי אפשר לשים עליו חופשי חודשי, וגם כי אפשר לעקוב אחרי המזהה שלו, וגם כי עולה 10 ש"ח משום מה), אבל יש גם רב-קו אנונימי, שלא מחייב אותך לתת לחברת התחבורה את פרטייך האישיים.

    1. בירושלים הוא אמור לשמש גם לחופשי חודשי, וגם לרכבת הקלה (מה תגידו על זה תל אביבים? הא!). כשאפתח כרטיס אשתדל שיהיה אנונימי. משום מה נראה לי, שלא יציעו לי את האפשרות הזאת על מגש של כסף. אשמח מאוד להתבדות

  2. קישור מצויין וראוי בין הדברים!
    את גם בוודאי צודקת לגבי זה שלא יציעו לך את האפשרות לכרטיס אנונימי. בת"א לא רק שלא הציעו- גם פקיד ניסה להתווכח איתי על זה וחשב שיצליח לגרום לי לוותר. אם בירושלים זה כולל חופשי חודשי- מעולה. עוד יותר אין סיבה לתת פרטים. הם בונים על זה שרוב הא\נשים לא מודעים לאופציה. ובונים על זה שלרבות אין את הפריבילגיה של לוותר על ההנחה.
    לגבי המאגר הארור, רוב הסיכויים שהם גם לא יקראו לזה ביומטרי. אלא יציגו את זה בפני הא\נשים כהתקדמות, ניסוי, פיילוט מתקדם בדרך להשתלבות ישראל בקדמה הטכנולוגית. ושזה יקצר לך את התור במשרד הפנים.
    חשוב להגיד למי שהולך שאם מציעים והוא מסרב שיבקש לרשום שהוא מסרב לביומטרי.

    1. גם לי נראה שבירושלים הרבה אנשים צריכים את ההנחה ושעל זה הם בונים. זה, וחוסר מודעות לפרטיות.
      לגבי הביומטרי – גם שם ינצלו חוסר מודעות של אנשים, ויפנו בעיקר לקהל מבוגר יותר ולא כל כך מודע טכנולוגית. השיחה שלנו כאן ושיחות אחרות ברשת לא מחלחלות אל קהל היעד הרלוונטי. אולי קמפיין שמתבסס על מצגת פאוארפוינט, מהסוג שאמא שלי וחברות שלה שולחות זו לזו, הוא הכלי המתאים.

  3. בתחילת המבצע להנפקת הרב-קו בירושלים הפקידים של סיטיפס אמרו לי: רוצה להיות אנונימית, תלכי ברגל.
    אבל בכל זאת, היום יש לי כרטיס אנונימי – קונים אותו ב-5 ש"ח בקופת כרטיסים בתחנה המרכזית. ועכשיו גם הטענתי בו חופשי חודשי לחודש ינואר.
    אגב הסתרת מידע ודיסאינפורמציה – גם אגד וגם אנשי הרכבת הקלה הסבירו לכל המתעניינים שחופשי חודשי אפשרי רק עם הכרטיס המזוהה!

    1. הי אולי, תודה על המידע!
      לבושתי הרבה, עדיין לא הפקתי רב קו, ואני משלמת כל פעם בנפרד על כרטיס לאוטובוס. זה גם יותר יקר וגם מעצבן. הנסיון שלך נוסך בי השראה מחודשת, ואני מקווה לסדר לעצמי רב קו עוד השבוע. בלי נדר…
      לא ברור לי למה זה צריך לעלות 5 ש"ח, אבל זאת לא עלות כזאת גבוהה שתמנע ממני רב-קו אנונימי.
      תוכלי להיות יותר ספציפית – באיו קומה נמצאת קופת הכרטיסים לרב-קו אנונימי? לא אתפלא אם כשאגיע לתחנה המרכזית איש לא ידע על מה אני מדברת…

  4. היי מעין!
    הקופות נמצאות בקומת האוטובוסים. מדובר בקופת כרטיסים רגילה היכן שמוכרים את הכרטיסים הרגילים ולא עמדת הנפקה של הרב קו.

    1. אכן, שם ורק שם אפשר לקנות רב-קו אנונימי בירושלים. עשיתי את זה בשבוע שעבר, וגם פרסמתי עכשיו את המידע בפוסט בבלוג זה. תודה על העידוד והמוטיבציה :-)

  5. הי מעיין

    בתגובה למשפט שלך "ומה יקרה כשהמידע הזה יגיע לידי המשטרה? " . אני רוצה לידע אותך שהמשטרה כבר עשתה שימוש ברב קו שלא כחוק.

    http://www.digitalrights.org.il/?p=83

    בנוסף, מתוך דיונים בועדה בכנסת מסתבר שהמאגר הזה לא חוקי. כמו כן גם הדף שממלאים פרטים עבור רב קו לא חוקי. את בטח לא צריכה לתת את האימייל שלך וטלפון. במקור על הדף היה נדרש להופיע כוכביות על פרטי חובה. משום מה כוכביות אלו הושמטו. זה מתוך אמירה של העו"ד ממשרד התחבורה.

    1. די ברור שהכוכביות לא הושמטו בטעות…
      זה מקומם כי מי שבוחר שלא לחשוף את הפרטים האלה, שנגבים באופן לא חוקי, משלם על כך בקבלת שירות חלקי, ובאובדן אחריות במקרה של גניבת הכרטיס או תקלה כלשהי.
      האם ידוע לך אם הוגשה עתירה או תביעה ייצוגית בנושא?

      1. עדיין לא הוגשה תביעה ייצוגית (וכנראה לא תוגש). חושבים על עתירה כלשהי אבל זה יקח זמן. בינתיים נוצרים יחסי עבודה עם עורכת הדין ומנהלים סוג של משא ומתן כל פעם על סעיפים שונים. מתוך ראיה שלי על מספר מקרים באוטובוס, אנשים שיש להם אנונימי חוטפים אותה בכך שנסיעות נעלמות להם. לכן חשוב שתשמרי את הקבלות. הבעיה היא שהדבילים מגבים את כל הפרטים חוץ ממספר הנסיעות/סכום הכסף בכרטיס. יש נציגות בכנסת של אלה שמתנגדים.

        http://knesset.gov.il/agenda/heb/vaada.asp?vaada=19
        http://knesset.gov.il/spokesman/heb/Result.asp?HodID=8437
        http://knesset.gov.il/protocols/heb/protocol_search.aspx?comID=19 חפשי כאן רב קו

        בעקרון בועדה לפניות הציבור תומכים בגישה של העמותה לזכויות דיגיטליות. היו דיונים בועדת הכלכלה ויהיה דיון גם ב 21.2

        אם מעניין אותך פרוטוכולים של ועדת הכלכלה אפשר למצוא כאן:
        http://www.knesset.gov.il/protocols/heb/protocol_search.aspx דיון מ9.1.2012
        הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (מס" 100) (רישיון מפעיל וכרטיס חכם), התשע"א-2010

  6. הי, אתר המאבק no2bio.org התחדש, התעדכן וכעת נוסף אליו גם עמוד פייסבוק עם קרוב ל15 אלף לייקים. מומלץ לבקר ולעדכן :)

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא