השפעה ושיחה ישירות עם מקבלי החלטות

השבוע נפתח מושב החורף בכנסת, וזה צפוי להיות חורף סוער. המחאה שראינו וחווינו בקיץ האחרון קראה לשינוי בסדרי העדיפויות ובחלוקת המשאבים במדינה. הקיץ עבר, רוב המאהלים קופלו (או פונו), אבל המחאה לא נגמרה ונראה שכובד המשקל עובר לכנסת.

קיימים ברשת כלים רבים ליצירת קשר עם מקבלי החלטות אונליין, וגם כמה יוזמות שפועלות עכשיו – אולי תרצו להצטרף לאחת או יותר מהן.

הפוסט מתפרסם במסגרת סדרת "החלטות חדשות, התחלות חדשות".

המשמר החברתי בכנסת – אנשי המשמר החברתי שמים לעצמם כמטרה לדאוג לנוכחות אזרחית רציפה ועיקשת בכנסת, וכך להזכיר לח"כים שהציבור לא שכח את תביעתו לצדק חברתי, ולחזק את בית הנבחרים אל מול לחצי ההון. הם הקימו מאהל מול הכנסת, ומזמינים אזרחים להצטרף במהלך מושב החורף ליום לובי בכנסת. כל אחד ואחת יכולים להצטרף. בדף היוזמה בפייסבוק הם מעדכנים ברשמים מהכנסת. למשל: דיווח של אסתי סגל מהוועדה המיוחדת לבעיית העובדים הזרים. אסתי סגל היא בלוגרית מנוסה, והדיווח שלה מעניין: מתאר את ישיבת הוועדה וגם נותן טעם אישי. בהחלט לא הדיווחים שמגיעים בעיתונים הגדולים ובערוצי הטלוויזיה.

אפשר לעקוב אחרי פעילות המשמר החברתי דרך הדיווחים שלהם באתר ובפייסבוק, אבל מטרת היוזמה היא בהחלט לעודד אזרחים להגיע פיזית לכנסת ולעקוב אחרי פעילות החקיקה. הירשמו באתר ואנשי המשמר יצרו איתכם קשר לתיאום.

עוברים מהאוהלים לכנסת – במסגרת היוזמה, ארגונים חברתיים (וביניהם שתיל, בו אני עובדת) פועלים לקידום הצעות חקיקה בנושאים חברתיים: דיור, תעסוקה, חינוך ובריאות. פעם בשבועיים יועלו הצעות חוק בנושא מסויים, וסביב נושא זה יעלו גם שאילתות, דיונים בוועדות ועוד. השבוע הועלו שמונה הצעות חוק בנושא דיור. ועדת השרים לענייני חקיקה, שמתכנסת ביום א' וקובעת למעשה את עמדת הקואליציה לגבי ההצעות, דחתה שבע מהן. אתם מוזמנים לפנות אל חברי כנסת מהקואליציה, כאלה שמציגים עצמם חברתיים, להזכיר להם שהם נמדדים במעשים ולא בהצהרות ולבקש שיצביעו בעד הצעות החוק. הנה טופס לשליחת המכתב. בדף בפייסבוק אפשר לעקוב אחרי דיווחים מדיוני וועדות ומדיוני הכנסת, וללמוד על הצעות החוק שעולות בנושאים הנ"ל.

התפקדות למפלגות. בעקבות המחאה אצל הרבה אנשים עולה הרצון להשפיע יותר על הנעשה בזירה הפוליטית ועל קבלת ההחלטות. להצביע פעם בארבע שנים זה לא מספיק. חלק מהפעילים טוענים שהדרך הכי טובה להשפעה כזו היא התפקדות למפלגות. כי אז יש יכולת להשפיע על רשימת המועמדים לכנסת, וגם להשפיע על פעילות פנים מפלגתית. בין היוזמות האלה: "סותמים את האף, נכנסים לפוליטיקה", ו"מתפקדות" שקוראת לחיזוק הנשים על ידי בניית כוח פוליטי מתוך התפקדות למפלגות. אפשר ללמוד על היוזמות האלה באתרי האינטרנט שלהן, וליצור קשר עם היוזמים. גם באתר "עבודה שחורה" אפשר למצוא מידע על התפקדות למפלגות השונות.

כנסת פתוחה – פרוייקט הדגל של "הסדנא לידע ציבורי", עמותה שמטרתה להנגיש ידע ציבורי לשימוש הציבור. בגדול, אתר "כנסת פתוחה" מנגיש מידע מאתר הכנסת באופן הרבה יותר נוח ושימושי. זה כלי שמאפשר מעקב אחרי עבודת הח"כים והצגה ברורה יותר של נתונים. למשל, אם חברת כנסת אומרת שנושא מסוים מאוד מעסיק אותה והיא פועלת לקדם אותו, באתר כנסת פתוחה אפשר לקרוא נתונים על פעילותה באותו נושא או בוועדה הרלוונטית ולראות מה עשתה באמת: בכמה ישיבות השתתפה, האם העלתה הצעות חוק וקידמה אותן ועוד. עפרי רביב וטל גלילי כתבו פוסטים על פעילותה של חה"כ מירי רגב בוועדה על חוק התכנון והבנייה, שמדגים שימוש במידע באתר כנסת פתוחה.

את האתר מפתחים מתנדבים שפעילים בסדנא. הקוד חופשי ופתוח ומתכנתים נוספים מוזמנים להצטרף. דרושים גם אנשי תוכן לתיוג נושאים ואג'נדות, וכן להעלאת צרכים נוספים לפיתוח. מידע כללי על הפרוייקט ואפשרויות להצטרף ולעקוב אחרי פעילותו אפשר למצוא בדף "אודות".

גם באתר הכנסת עצמו יש הרבה מידע: אפשר להירשם כמנוי לערוצי רסס ממוקדים, לעקוב אחרי דיונים וסדר היום, אפשר למצוא פרטי קשר עם הח"כים, כולל נוכחות במדיה חברתית ואתרים אישיים. הבעיה היא שהאתר לא מאוד ידידותי למשתמש מבחינת העיצוב שלו וגם בחלקים משמעותיים לא תומך בדפדפנים שאינם אקספלורר (טפסי החיפוש, למשל).

איידמוס הוא פרוייקט לקבלת החלטות משותפות. כלומר: יש כאן מרחב ציבורי לדיון אבל האתר מעוצב באופן שמוכוון לקבלת החלטות. באתר מובנה תהליך קבלת החלטות לשיתוף עם קהלים גדולים, כשבסוף החלטות משותפות עוברות לכנסת. אני מודה שכרגע התהליך נראה לי באופן אישי מסורבל, אבל אפשר להיכנס ולראות שיש שם דיון ושיחה על סוגיות שונות ומגוונות. יש הצעות שנמצאות בשלב הדיון ויש הצעות שעומדות להחלטה. המערכת עלתה לאוויר לפני כמה שבועות, בשלהי הקיץ, שווה לעקוב ולראות איך היא מתפתחת – גם מבחינת האפשרויות וגם מבחינת השימוש הציבורי בה.

אתר שיתוף הציבור – האתר הרשמי לשיתוף הציבור בעבודת הממשלה. הצעות ותכנים ממנו עולים על שולחן הממשלה, למשל במסגרת העיצוב של התכנית הלאומית למאבק בעישון וכמובן ככלי לשיתוף הציבור ודיון ציבורי במסגרת פעילותה של ועדת טרכטנברג. צוות האתר מעלה לדיון סוגיות מסויימות, ומשתמשי האתר יכולים להצביע בעד ונגד, ולהביע את עמדתם בנושא גם בטקסט חופשי.

עוד שימושי ומועיל באתר: רשימת נוכחות רשמית של ישראל במדיה חברתית: משרדי הממשלה, צה"ל, ונציגויות בחו"ל.

שלושת האתרים האחרונים: כנסת פתוחה, איידמוס ושיתוף הציבור מאפשרים הרשמה לאתר ויצירת פרופיל. חוץ מהזדהות, זה מאפשר למשתמשי האתר לתקשר ביניהם, ומאפשר לכם כמשתמשים לרכז נושאים שמעניינים אתכם ולנהל את פעילותכם באתר.

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

5 תגובות בנושא “השפעה ושיחה ישירות עם מקבלי החלטות”

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא