מתכננים מחאה חברתית ברשת? – כדאי להכיר את טאמבלר tumblr

טאמבלר (או טמבלר) הוא אתר מיקרובלוגינג ורשת חברתית. אפשר לפרסם בו טקסטים, תמונות וסרטונים, לעקוב אחרי חברים ולפרסם דברים שאחרים פרסמו באמצעות reblogging. העיצוב הבסיסי נקי ומינימליסטי ונותן מקום מרכזי לתוכן. בכלל, לתחושתי, טאמבלר מתאים יותר לפרסום תכנים קצרים יחסית, למרות שאפשר גם לפרסם טקסטים ארוכים – שנראים כמו פוסט בבלוג. טור שמתאר טוב את טאמבלר, וגם מציג טבלת השוואה לפייסבוק וטוויטר התפרסם בכלכליסט.

כלי שמאוד קסם לי בטאמבלר, ושבגללו בעצם אני כותבת עליו כאן, הוא טופס השליחה – שמאפשר לגולשים לשלוח חומרים לפרסום בבלוג. זה יכול להיות טקסט, אבל גם תמונה או סרטון. מנהלת הבלוג מקבלת הודעה בדואר אלקטרוני כאשר נשלח חומר לפרסום ויכולה לבחור מה לפרסם, ומתי. בעצם, באמצעות הטופס הזה אפשר להפוך בלוג בטאמבלר לכלי של פעולה משותפת ומחאה לא אלימה.

דוגמאות

דוגמה מובהקת לשימוש בטופס הזה היא בבלוג we are the 99% שבו אזרחי ארה"ב יכולים לספר על מצבם הכלכלי והפגיעה בו בעקבות המשבר, ולשתף בתחושות התסכול וחוסר האונים. הסיפורים מתפרסמים בבלוג, אחד אחרי השני, ומעלים תמונת מצב עגומה ונוגעת ללב או מקוממת, ובכל מקרה מניעה רגשית – תוכלו לקרוא את התגובות הרבות. את הבלוג מפעילים אנשי תנועת  occupy wall street ויש לו חלק מרכזי במחאה. כשכל כך הרבה סיפורים אישיים מצטברים יחד, עולה תמונה של בעיה חברתית ולא אישית – וזאת אחת ממטרות התנועה.

ארכיון הבלוג We are the 99 percent

שליחת הסיפורים האישיים והתמונות נעשית באמצעות הטופס – תגיעו אליו דרך הקישור Get Known. למנהלי הבלוג היה הרבה יותר קשה למצוא אנשים ולראיין אותם, ואם התמונות והסיפורים היו נשלחים לכתובת דוא"ל – עדיין היו צריכים להעתיק חומרים לבלוג, להעלות תמונות – מה שהיה לוקח הרבה יותר זמן ומאפשר פחות פרסומים. חלוקת המשימות בין המשתתפים בפרוייקט – מנהלי הבלוג ואנשי ה-99% מגדילה את עושר התכנים בבלוג ואת תחושת השותפות בו. אם אתם כבר כאן, קראו גם את דף ה"אודות". כתוב היטב, בפניה ישירה ועניינית.

בלוג דומה, אולי בהשראת We are the 99% ששמו העם דורש כל מיני דברים נפתח לקראת מצעד זכויות האדם בדצמבר 2011. המבקרים מוזמנים לשלוח סרטון ולספר למה הם באים למצעד זכויות האדם. לצערי אין בו הרבה פוסטים, ואני חוששת שהוא התפרסם קרוב מדי למצעד כדי לזכות בתהודה ופרסום. אולי יתעורר מחדש לקראת המצעד בשנה הבאה. הטופס עדיין פעיל ואפשר לשלוח דרכו טקסטים. יש כאן גם טופס לשליחת שאלות למפעילי הבלוג.

נראה שטאמבלר מוצא חן בעיני האגודה לזכויות האזרח, ובלוג המתמחים שלהם פועל בטאמבלר ובאנגלית. בטופס שליחת החומרים לבלוג רשום שמתמחים יכולים לשלוח חומרים – דרך טובה להפעיל צוות של כותבים בבלוג, עם עריכה מרכזית משותפת.

בלוג המתמחים של האגודה לזכויות האזרח בישראל

הבלוג "דברים שאסור לי לעשות" מוחה נגד החקיקה האנטי-דמוקרטית בישראל 2011. גם כאן הגולשים מוזמנים לשלוח רעיונות משלהם באמצעות הטופס, ולצד כל פרסום מופיע כפתור לשיתוף במדיה חברתית: פייסבוק, טוויטר, שליחה במייל וכמובן פרסום בטאמבלר.

עוד טאמבלר בעברית שאני אוהבת הוא פרוייקט נשים 365 של ענת מגל. מאז האשה הבינלאומי הקודם ועד הבא (שזה עוד מעט), ענת מראיינת מדי יום אישה אחת, בכל יום אישה אחרת. ענת מפרסמת טקסט קצר ותמונה. יחד, כל הראיונות מצטברים לתמונת מצב חברתית, מגוון גדול של נשים בגילאים שונים, מרקע שונה, תובנות שונות – ולכל אחת סיפור משלה (זכיתי להשתתף גם בפרוייקט, תוכלו לקרוא כאן). לא ניתן לשלוח פרסומים דרך הבלוג עצמו, כי ענת משוחחת עם כל משתתפת, אבל אפשר לפנות לענת ולהציע מרואיינות לפרוייקט. בעמודה בצד הבלוג תמצאו קישור לדף הפרוייקט בפייסבוק– שם מתרחשת שיחה ערה ואפשר לראות תגובות לראיונות בבלוג, כנראה מתוך מחשבה שהקוראות והקוראים יותר פעילים בפייסבוק, ושם יהיה יותר נוח לשתף ולשוחח. יש גם תיבה של ציוצים מטוויטר, שרובם מקשרים לבלוג, בעיקר לסיכומים שבועיים.

נשים 365, ארכיון מרץ 2011

הספריה הציבורית בניו יורק, שהיא אחת הנפלאות בעולם, גם מפעילה בלוג בטאמבלר. כיאה לספרנים, הם מקפידים להשתמש במערכת התיוג, כך שקל יחסית לאתר פרסומים לפי נושאים, גם אם פורסמו בעבר הרחוק. גם הם מקשרים לנוכחויות אחרות ברשת – אפשר ללמוד מהם הרבה, גם על שימוש במדיה חברתית וגם על החיים, היקום ובכלל.

אחרון חביב ואחד האהובים עלי בטאמבלר הוא Things organized neatly – בלוג מעורר השארה של כל מיני דברים שמצולמים בארגון מופתי ומעורר השראה. אפשר לשלוח תמונות והצעות לפרסומים. שווה גם לבקר בארכיון – בו הפרסומים של כל חודש מוצגים באופן מאורגן ומגניב. מנהל הבלוג הזה לא משתמש במערכת תיוג, כך שקשה למצוא משהו שאהבתם והתפרסם פעם.

התנסות ורשמים

רציתי להתנסות גם, ופתחתי טאמבלר בנושא אור, ברוח חג החנוכה. ההרשמה היתה פשוטה ונוחה. בהתחברות הראשונה מוצעים לך צעדים להעשרה והפעלת הבלוג: עדכון פרטים אישיים, כתיבת דף טקסט, בחירת עיצוב, ועוד.

כל אחד הוא אור קטן וכולנו אור איתן

בממשק הניהול אפשר לבחור איזה סוג תוכן רוצים לפרסם: טקסט, תמונה, ציטוט, קישור, שיחה, קול או וידאו – ויש ממשק עריכה שמותאם לכנים השונים.

לא מצאתי את האפשרות ליצירת טופס שליחה בדפי הניהול, ונעזרתי בשירות התמיכה באתר. מדריך ברור ליצירת טופס שליחה תוכלו למצוא כאן.

אחרי שנרשמים, יש אפשרות למצוא אנשים לעקוב אחריהם: לפי נושא או לפי כתובת דוא"ל (קצת מוזר שהם לא תומכים בג'ימייל). פרסומים מטאמבלרים אחרים שאתם עוקבים אחריהם, יופיעו בדף הבית שלכם באתר (דף שרק אתם רואים, כמו תיבת דואר נכנס, או הניוזפיד בפייסבוק).

בעזרת חברות, שנענו לבקשתי ושלחו לי דרך הטופס חומרים לפרסום, גיליתי שאי אפשר לתת קרדיט למי ששלח, וכל הפרסומים נראים כאילו אני מפרסמת אותם.

עוד גיליתי שמנגנון הפרסום המושהה מאוד משוכלל – אפשר ליצור תור מחומרים שנשלחים לבלוג, או ליצור פרסומים ולהשהות אותם, כשאשפר לתזמן מראש כל כמה זמן יתפרסם משהו חדש בבלוג. כלומר, אפשר להפריד בין עריכת התוכן וניהול התכנים שמגיעים – מה מאשרים לפרסום, מה נדחה ולא יתפרסם, כשהפרסום יכול להיות מתוזמן בנפרד וללא צריכת זמן ניהול נוסף.

 לסיכום, שווה להיכנס ולהכיר את טאמבלר, בין אם כלי לבלוג אישי, פלטפורמה למחאה או פעילות משותפת ברשת, או השראה מטאמבלרים אחרים.

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

2 תגובות בנושא “מתכננים מחאה חברתית ברשת? – כדאי להכיר את טאמבלר tumblr”

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא