יש לי דף בפייסבוק. למה צריך גם אתר?

בשבוע שעבר פייסבוק יצאה בהכרזה על הכלת עיצוב הטיימליין, שמוצג מזה כמה חודשים בפרופילים אישיים, גם על דפים. זה אומר עיצוב חדש: תמונת שער גדולה, תמונת פרופיל בגודל ספציפי ביותר, ואפשרות להוסיף אירועים מהעבר על ציר הזמן. זה כולל גם את קפיצת התיבות בין שתי העמודות עם הוספת כל עדכון חדש (שאותי, באופן אישי, מעצבנת) וכלים משוכללים יותר לניהול הדף.

A New Page
דף חדש? לא ממש A New Page by Brittney Marshall, on Flickr

צוות פייסבוק השיק סרטון וחוברת הדרכה מקיפה וברורה למדי. כדאי לקרוא את החוברת, שאמנם כתובה באנגלית אבל אורכה רק שמונה עמודים, והיא כוללת תמונות מסך שימושיות והנחיות לביצוע. ניוזגיק פרסמו מדריך בעברית והרשת מתחילה להתמלא בדוגמאות, דיונים ומדריכים נוספים בנושא.

בין הדפים שכבר אימצו את העיצוב החדש, אפשר למצוא את Non-Profits on Facebook בו אפשר למצוא מידע על פעילויות ושירותים של פייסבוק למגזר השלישי, ואת אנפיטק NPTech Israel שעוסקים בשירותי מידע וטכנולוגיה למגזר השלישי ומשיקים את הדף החדש שלהם ישר בעיצוב הטרי.

דווקא לאור השינויים האלה והפיתוח שפייסבוק משקיעה בעמודים אני רוצה להתייחס לאתר אינטרנט. לא פעם נשאלת השאלה: אם הולך טוב בפייסבוק, האם ולמה צריך גם אתר אינטרנט?!

דף בפייסבוק ואתר אינטרנט יכולים (וצריכים!) להשלים זה את זה, ודף פעיל בפייסבוק הוא כלי חשוב בנוכחות שלכם באינטרנט, אבל הוא בהחלט לא יכול להחליף אתר. הנה כמה סיבות:

4 סיבות למה לא כדאי להסתמך רק על פייסבוק לפעילות באינטרנט

פייסבוק היא רשת חברתית בבעלות פרטית. כיום בעלי החברה נותנים שירותים בחינם אבל הם יכולים לשנות ולהחליף את תנאי השימוש כשירצו בכך. שימו לב שצוות פייסבוק משנה את העיצוב לא פעם בהתראה קצרה, יש להם תנאי שימוש נוקשים ובתמורה לכל החינם הזה הם אוספים עליכם לא מעט מידע ופרטים אישיים. באתר שלכם יש לכם יותר אפשרויות לשליטה על עיצוב, צורה ותוכן.

לפייסבוק עיצוב נוקשה. גם אם עיצוב הדף החדש הוא שיפור לדעתכם, אל תשכחו שאתם חייבים לאמץ את הטיימליין עד ה-30/3/12, ללא אפשרות בחירה. תצטרכו להתאים תמונת שער ולוגו לעיצוב החדש, ולפייסבוק זה לא משנה אם רק לפני חודש השקעתם זמן או כסף בעיצוב הדף שלכם במבנה הנוכחי, כולל עמוד נחיתה מושקע במיוחד.

אופן השיחה בפייסבוק מוגבל. בגלל העיצוב ואפשרויות הפעילות, פייסבוק מזמינה טקסטים קצרים, תמונות, סרטונים וקישורים. כאשר מקדמים שינוי חברתי, פעמים רבות עוסקים בסוגיות מורכבות, או בנושאים שאין בעצם מה ללייקק בהם. פייסבוק היא מקום טוב לפגוש אנשים ולהתחיל בשיחה, אבל אתר יכול להיות המקום להמשיך את השיחה, להעמיק את הקשר, ולהציג תמונת מצב מורכבת יותר בחשיפה הדרגתית של הגולשים לתכנים בהם אתם עוסקים. או, כמו שאמרה עמיתה שלי, יועצת לפיתוח משאבים בשתיל: פייסבוק היא הבר שבו פוגשים אנשים, אבל צריך בית לקחת אותם אליו.

פייסבוק מקדשת את הכאן והעכשיו. בפייסבוק תמיד מופיעים בראש הדף או הניוזפיד הדברים האחרונים שהתפרסמו ואפשרויות החיפוש לוקות בחסר. אין אפשרות לחפש בפרופיל או דף ספציפי (בקבוצה דווקא כן אפשר לערוך חיפוש פנימי) ולא ניתן לערוך חיפוש כזה בקלות באמצעות מנועי חיפוש. באתר שלכם תוכלו להבליט תכנים משמעותיים גם מהעבר, וכמובן לשלב מנוע חיפוש פנימי להתמצאות בתכנים ושיחות שפרסמתם.

פייסבוק היא כיום הרשת החברתית הבינלאומית הפופולרית ביותר בעולם, ואם תשבו ותחשבו: איפה כדאי לי לפעול באינטרנט כדי ליצור קשר עם אנשים, לשמור על קשר עם הקהילה שלי ולהניע לפעולה – סביר להניח שתפתחו גם דף בפייסבוק. עם זאת, הדף לא יכול להחליף אתר ולא כדאי שישמש ככלי בלעדי או כמרכז הפעילות שלכם ברשת.

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

8 תגובות בנושא “יש לי דף בפייסבוק. למה צריך גם אתר?”

        1. רויטל, בלוג בהחלט יכול לשמש כאתר. עבור בלוגרים רבים, הבלוג משמש כאתר אישי. יש גם ארגונים, אנשי מקצוע, ובעלי עסקים שמשתמשים בפלטפורמה של בלוג ליצירת אתר אישי: פרסום דפי מידע, חדשות, טופס ליצירת קשר, גלריית תמונות ועוד.

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא