אינטרנט וטכנולוגיה לשינוי חברתי – רשימת הקריאה שלי

לא קל למצוא מקורות מידע טובים בנושא שימושי אינטרנט לשינוי חברתי. דווקא יש לא מעט, והשאלה היא למי כדאי להקשיב. הרבה מהאנשים שכותבים בנושא כותבים באופן מאוד שיווקי או מותאם כמעט רק לקהל אמריקאי או בעיקר חוזרים על דברים שאחרים אמרו. כמו כן, בל נשכח שזמננו תמיד מוגבל ויש עוד דברים שצריך לעשות חוץ מאשר לקרוא רשימות "5 הדברים שאת חייבת לעשות כדי…". קריאה של המון חומר בלי יכולת לעכל וליישם יכולה גם לעורר תסכול והצפה.

ברשימה הבאה אני שמחה לשתף חמישה מקורות מידע מרכזיים בתחום אינטרנט וטכנולוגיה לשינוי חברתי שאני מוצאת מועילים ושימושיים ועוקבת אחריהם באופן שוטף. הפוסט הזה יוצא קצת משלוח מנות לפורים וקצת ברוח יום האשה הבינלאומי, כי לצד שני ארגונים מרכזיים, שלוש הדמויות הנוספות הן נשים.

יצא שכל המקורות באנגלית. חלק ב' של הפוסט (אם וכאשר) יתמקד במקורות מידע שימושיים בעברית.

בת קנטר, Beth Kanter – מחלוצות שימושי האינטרנט לשינוי חברתי. בת' עבדה בעבר בארגונים שונים וכיום עוסקת בהדרכות, כתיבה ומחקר של שימושים באינטרנט ומדיה חברתית להשפעה ושינוי חברתי. מחברת הספר (המומלץ!) The Networked Nonprofit  יחד עם אליסון פיין, ובקרוב מוציאה ספר נוסף על מדידת פעילות במדיה חברתית. בת' נמצאת תמיד בחזית העשייה והידע בתחום, והיא משתפת בנדיבות משניהם. לצד הבלוג היא מנהלת דף פייסבוק מאוד קהילתי – משתפת בדברים שאחרים מפרסמים, שואלת שאלות שפותחות דיונים מעניינים ומזמינה את החברים לשתף מניסיונם והידע שלהם. היא נמצאת גם בטוויטר, יוטיוב, גוגלפלוס, ופינטרסט (תוכלו למצוא את כל הקישורים בבלוג) כך שאפשר ללמוד ממנה דוגמאות לשיחות ותכנים שונים בזירות שונות באינטרנט.

דברה אשכנזי, Debra Askenase – עומדת מאחורי הבלוג community organizer 2.0 ומילת המפתח שלה היא engagement – איך לגרום לאנשים להתחבר ולהתחייב רגשית. היא כותבת על שיווק, אסטרטגיה שיווקית, כתיבה שיווקית ומשתפת דוגמאות יצירתיות ומעוררות השראה וקישורים שימושיים. החשבון שלה בטוויטר יותר פעיל ובו היא גם משתפת קישורים שונים וטובים על חידושים בתחום של שיווק חברתי, מדידת ROI של מדיה חברתית ועוד. עד לא מזמן, דברה חיה כמה שנים בארץ (לו ידעתי שהיא חוזרת לארה"ב הייתי מתאמצת יותר להיפגש איתה) ולפעמים מתייחסת גם לארגונים יהודיים או ישראליים כדוגמאות ומקרי חקר. למשל במצגת הזאת על האצת השימוש בדף פייסבוק, היא מביאה כדוגמאות גם את הדף של מסע ישראלי וקרן שמש לעידוד יזמים צעירים.

איימי סאמפל וורד,  Amy Sample Ward – עוסקת הרבה בקהילות ואינטרנט: איך ארגונים ופעילים לשינוי חברתי יכולים להשתמש בטכנולוגיות חדשניות לעיצוב וחיבור קהילות? היא מפרסמת פוסטים ומאמרים בנושא בבלוג שלה, ונמצאת כמובן גם בפייסבוק, טוויטר,דלישס, ועוד. איימי מנהלת לקוחות / חברים ב-NTEN, ומשתפת בחשבון שלה בטוויטר גם דברים מעניינים שקורים שם. הכתיבה שלה מאוד ממוקדת קהילה ופיתוח קהילה, והיא מפרסמת כלים ומאמרים שיכולים לשרת גם פעילים לא טכנולגיים. המדריך Social by Social שכתבה עם מחברים נוספים בשנת 2009 עדיין רלוונטי, אפשר לקרוא אותו באינטרנט או לשמור עותק PDF חופשי.

טקסופ Techsoup הוא ארגון שעוסק בהנגשת טכנולוגיות למגזר השלישי ופועל ברחבי העולם. לצד שירות של רכישת תוכנות וציוד טכנולוגי במחירים מוזלים לעמותות (בארץ Nptech מפעילים את השירות לעמותות ישראליות באמצעות הכלבו ובשיתוף Techsoup העולמי), פועלים באתר פורומים בנושאים כמו: טכנולוגיה נגישה, רשתות (לא רק חברתיות! של מחשבים!), חומרה, תוכנה, תכנון ותשתיות, טכנולוגיה לגיוס משאבים ועוד. הניוזלטר שלהם Techsoup by the cup אינפורמטיבי ומומלץ, וכולל מידע על מוצרים חדשים, דיונים מעניינים בפורומים, מאמרים שמתפרסמים באתר ומתכון מרק חודשי (יש תיבה להרשמה בדף הבית ובדפים הפנימיים באתר).

NTEN – פועל גם בתחום של טכנולוגיות למגזר השלישי. הם עורכים סקרים של שימושי טכנולוגיה בארגונים שונים ומפרסמים דו"חות בנושא, מעלים נושאים מעניינים לדיון בפורומים וטוויטצ'טים, ופעם בשנה מפיקים את הכנס הגדול והמרכזי בנושא טכנולוגיות למגזר השלישי – NTC (שזכיתי להשתתף בו לפני שנה והוא אכן מרשים מאוד ואפילו הייתי אומרת מדהים). חלק מהפעילויות שלהם סגורות לחברים רשומים (בתשלום), אבל חלק פתוחות לכל מי שמתעניין (נסו להגביל טוויטצ'ט למשלמים מראש…) או בתשלום פר פעילות. רבים מהאירועים , ובוודאי וובינרים, מוקלטים ואפשר להאזין להם אחר כך. זה מאוד עוזר בהתחשב בפער השעות בין המזרח התיכון ואמריקה.

דרך ה"צמתים" האלה הגעתי לאנשים ומקורות מידע מעניינים רבים ונוספים. לא אחרי כולם אני עוקבת באופן שוטף, בשל מגבלות קשב וזמן. אני יודעת שדברים מעניינים חדשים יגיעו אלי דרך הנשים והארגונים האלה, ואני שמחה לעקוב אחריהם ולשוחח איתם. אתם מוזמנים גם!

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

2 תגובות בנושא “אינטרנט וטכנולוגיה לשינוי חברתי – רשימת הקריאה שלי”

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא