ויקיפדיה – עידוד מעורבות והשתתפות נשים בכתיבה, עריכה וקבלת החלטות

משתתפות בהדרכת עריכה בויקיפדיה

ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית, היא מקור מידע שימושי לרבות מאיתנו. האינפוגרפיקה הזאת שהתפרסמה בשנת 2011 מראה שאחוז הנשים שמשתמשות בויקיפדיה דומה לאחוז הגברים. עם זאת, מספר הנשים שעורכות, כותבות, מפעילות ומשתתפות בקבלת ההחלטות שמאחורי הקלעים נמוך בהרבה, ועמד בסוף 2010 על כ-13%.

השבוע השתתפתי בסדנת הדרכה לעריכה בויקיפדיה, שיועדה לנשים ובמטרה לעודד נשים להיכנס ולהצטרף לויקיפדיה. הסדנה התקיימה במסגרת שתיל וביוזמתה של חנה יריב, עורכת בויקיפדיה וחברה בעמותת ויקימדיה ישראל. אני שמחה לחלוק כאן רשמים מההתנסות.

משתתפות בהדרכת עריכה בויקיפדיה

ויקיפדיה היא כיום האנציקלופדיה הגדולה בעולם. היא נחשבת מקור מידע אמין – בניגוד לאנציקלופדיות רשמיות בהן יש צוות עורכים ממונה וסגור, בויקיפדיה לעשרות ומאות אנשים יש הזדמנות לערוך חומרים. כיוון שלכולם מטרה משותפת – להנגיש ידע לשימוש כלל הציבור, מתקבל מידע רב ואמין. ודאי שמתם לב שבחיפוש בגוגל תוצאות מויקיפדיה מופיעות פעמים רבות בראש הדירוג. קישורים נכנסים מויקיפדיה לאתר שלכם מגדילים את הנראות שלכם ואת אמינות האתר. ערך מפורט וכתוב היטב תורם לנראות המקוונת של הארגון או תחום העניין שלכם, מעבר לאתר הארגוני או האישי.

קרן ויקימדיה העולמית שמה לה למטרה להגדיל את אחוז הנשים העורכות באופן משמעותי בשנים הקרובות. סו גרדנר, מנהלת הקרן, הלכה ובדקה מה נשים אומרות ולמה הן לא עורכות בויקיפדיה ופרסמה פוסט בנושא: תשע סיבות שנשים לא עורכות בויקיפדיה. בין הסיבות: ממשק עריכה לא ידידותי למשתמש, עסוקות מדי, לא בטוחות מספיק בידע שלהן, חשש מתרבות הדיון על קונפליקטים, ועוד. אלו דברים שרבות מאיתנו יכולות להזדהות איתם, וסיבות להדרה עצמית שלנו מכל מיני זירות שיחה והשפעה, גם מחוץ לויקיפדיה.

חנה העבירה את ההדרכה בהתנדבות, במסגרת הפעילות שלה בויקיפדיה. היא מעבירה הכשרות דומות באוניברסיטת חיפה עם הפקולטה למדעי הרוח. בסמסטר הראשון  השתתפו החוגים לספרות עברית וארכאולוגיה, בסמסטר השני מצטרפים גם החוג ללימודי ארץ ישראל, לימודי נשים ומגדר, היסטוריה כללית  ועוד. אפשר ללמוד עוד על המיזם בדף המיזם בויקיפדיה. בחלק של ההדרכה המעשית על פתיחת חשבון ועריכה, השתתפו גם עיצובית ואילילה, שתי עורכות נוספות בויקיפדיה.

עוד הדרכות על ויקיפדיה בפרט ופעילות נשים במדיה חברתית בכלל, אפשר למצוא במסגרת "פועלות ברשת" – שמובילה שלומית ליר בשיתוף נעמ"ת הצעירה.

אחלק את מה שלמדנו בסדנה לשלושה תחומים בויקיפדיה: קהילה, מיומנויות טכניות, ותוכן.

קהילת ויקיפדיה

חנה הציגה לנו את  ויקיפדיה (אפשר למצוא את המצגת כאן): היסטוריה, מהות, תכנים, תפקידים, וגם שפה (אהבתי את "תקלדות" – שגיאות הקלדה) ומוסכמות (כששאלתי אם אני יכולה לפתוח לעצמי דף שיחה, כי זה נראה לי כמו לפתוח ארגז חול, היא הביטה בי בזעזוע קל: למה? חכי שמישהו יפתח לך) ועל הקשר בין קהילות ויקיפדיה בשפות שונות.

שמות המשתמשים והמשתמשות ויקיפדיה הם פעמים רבות כינויים ולא השם האמיתי והרשמי של העורכ/ת. זה מאפשר הפרדה בין האישיות הויקיפדית של העורכים ובין התנהלותם בעולם הגדול.

חברי הקהילה בישראל נוהגים להיפגש מדי פעם פנים אל פנים, והמרחק הגיאוגרפי הקטן יחסית מקל על מפגשים אלה שלא תמיד נהוגים בקהילות במדינות אחרות.

חנה תיארה לנו את מנגנוני הדיון וקבלת ההחלטות בויקיפדיה. אין מישהו אחד שמנהל, זאת אנרכיה שמתנהלת. כשנכנסים לקהילת ויקיפדיה, צריך לזכור שזאת קהילה קיימת, עם כללים (גם לא פורמליים) ומנהגים וכמו בכל קהילה – צריך קודם להקשיב ולראות מה נהוג ואז להשתלב ולפעול.

אין ספק שהמפגש פנים אל פנים הקל וריפד את הכניסה לקהילה.

על ויקיפדיה

תכנים

אחד המשפטים שהכי אהבתי בהדרכה של חנה היה שויקיפדיה לא עובדת על המושלם אלא על הנכון. תכתבו מה שאתן יודעות. תמיד אפשר אחר כך להוסיף, לערוך ולשפר. ככל שיותר אנשים יתרמו ידע, כך הוא הולך ומצטבר, ועורכים שונים כותבים על מה שמעניין אותם. אי אפשר לקצר ערכים מסויימים בגלל שעל דברים "חשובים" יותר אין כזאת הרחבה. וכאן בא המקום שלנו לכתוב על הדברים שמעניינים אותנו כנשים.

דיברנו על החשיבות האנציקלופדית של ערכים, ושלא על כל דבר נפתח ערך. מישהי מהמשתתפות שאלה: אבל מה אכפת לכם? זה לא אוכל ושותה. וחנה הסבירה איך זה אוכל ושותה – הצורך בעריכה, בחסימת השחתות ומשחיתים, הדרכת עורכים חדשים – זה בהחלט תופס נפח וזמן עבודה.

עסקנו גם בנושא זכויות היוצרים – כשאת כותבת או עורכת ערך בויקיפדיה את תורמת את הידע שלך ומוותרת על זכויות היוצרים על מה שכתבת. כך גם עם תמונות שמפרסמים (יש אפשרויות ייחוס שונות). חשוב לזכור את זה, וגם לשים לב שלא פוגעים בזכויות יוצרים של אחרים.

לאף עורכ/ת אין בעלות על ערך, וברגע שכותבים – עורכים אחרים יכולים לערוך. אנחנו כותבים את מה שאנחנו יודעים ולא את מה שאנחנו חושבים. חשוב לשמור על ניטרליות בכתיבה.

טכניקה

חנה שיתפה אותנו במדריך טכני לכתיבה בויקיפדיה. העריכה בויקיפדיה לא אינטואיטיבית. בכלל. אבל זה בהחלט משהו שאפשר ללמוד. חנה הראתה לנו איך נראה הערך הראשון "שלה" כשפרסמה אותו ואיך הוא נראה עכשיו – עם קצת סבלנות והתמדה אפשר ללמוד הכל. יש בויקיפדיה מדריכים שונים, אבל חנה וגם עיצובית ואילילה ציינו שהכי קל ללמוד מדוגמאות: למצוא ערך אחר שבו מה שאני רוצה ליצור עובד (תתי פרקים, תמונה, קטגוריה), לפתוח את ממשק העריכה ולהעתיק את החלק שמתאים לי.

למדנו לפתוח ארגז חול – מרחב אישי להתנסויות בעריכה ובו כל אחת מהמשתתפות תרגלה והתנסתה. יש צורות שונות להזנת קישורים בתוך ויקיפדיה לעומת קישורים חיצוניים, ומקורות מידע מקוונים ולא מקוונים מצויינים בנפרד. גם לעריכה יש כללים. למשל, שמות הערכים יהיו בצורת יחיד, משתמשים בכתיב מלא ואם כותבים אות ראשונה של שם פרטי של מחבר או אישיות צריך אחריה גרש ולא נקודה.

למדנו גם לערוך הגדרות אישיות: איך להגדיר את עצמנו משתמשת (ולא משתמש), ועוד פרמטרים שקשורים לשיחה עם חברי הקהילה (קבלת התראות בדוא"ל, חתימה ועוד.)

השיר לא תם, הוא רק מתחיל…

בסוף היום, אחרי התודות והפרידות, הבנתי כמה הרבה עוד יש לי ללמוד על ויקיפדיה ושנדרשת התנסות מעשית כדי לרכוש מיומנויות עריכה והשתתפות בקהילה. עם זאת, אני יודעת עכשיו שכשארצה או אצטרך לכך – יש לי את הכלים לפעול, וחברות איתן אוכל להתייעץ.

אנצל את הבמה  כדי לשוב ולהודות לחנה, עיצובית ואילילה על ההדרכה מסבירת הפנים והתומכת, ועל סבלנותכן הרבה. תודה גם לתמר אדלשטיין זקבך, מרכזת פרוייקט שוויון מגדרי בתעסוקה בשתיל שחיברה וארגנה את הסדנה, בשיתוף מחלקת ההשתלמויות בשתיל.

עדכון, 17/3 – גם חנה כתבה על ההדרכה בבלוג של ויקימדיה ישראל. מעניין לשוטט בבלוג וללמוד עוד על פעילות ויקימדיה ישראל.

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

14 תגובות בנושא “ויקיפדיה – עידוד מעורבות והשתתפות נשים בכתיבה, עריכה וקבלת החלטות”

  1. אחלה בחלה!
    אפשר שנקשר אלייך מהבלוג של עמותת ויקימדיה ישראל?

    הראל

  2. נרשמתי לסדנה ולצערי לא יכולתי להשתתף בתאריך הזה. מעיין, אשמח לחשוב ביחד על קידום הנושא – אהיה איתך בקשר

    1. נאווה, חבל שלא יכולת להשתתף אבל לא נורא. חנה ו-ויקיפדים נוספים מעבירים מדי פעם סדנאות דומות. אשמח להיות בקשר, כמו תמיד

  3. מעין,

    זה נשמע תחום מרתק וחשוב.

    ברורים לי החששות:
    – לכתוב מהידע האישי וחלילה לא לדייק.
    – להיכנס לממשק חדש וללמוד אותו
    – זמן או יותר נכון חוסר זמן

    נראה שזה שווה התנסות ולמידה,
    ולבטח ממכר אחרי שיודעים להשתמש.

    תודה,
    סיגל

    1. הי סיגל, יותר מאשר ממכר – נראה לי שזה הופך חלק מהחיים ודרך משמעותית להשפיע ולקדם אחרים.
      זאת כתיבה מאוד שונה מאשר בבלוג והקהילה יותר מגובשת.
      כדאי לך לקרוא את הפוסט של סו גדרנר על סיבות שנשים נותנות מדוע אינן כותבות- כתוב היטב ומעניין.

  4. מעניין להשחף למה שקורה מאחורי הקלעים של ה"ויקיפדיה" תמיד יש לנו השערות וויכחוים איך זה עובד באמת.

    1. זה באמת מאוד מעניין, וזאת קהילה מאוד מגובשת. יש להם מנהגים וקודים של התנהגות, ומצד שני הרבה דברים קורים "כמו מעצמם", באיזו אנרכיה שמתנהלת מעצמה.
      במפגש פנים אל פנים העורכות שאני פגשתי היו מאוד מסבירות פנים וחברותיות. אין ספק שהמפגש הזה עזר לי להתקרב ולהבין טוב יותר מה הולך מאחורי הקלעים של ויקיפדיה.

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא