ניקיון פסח דיגיטלי

אישית, אני מרגישה שסוכות יותר מתאים לסדר וניקיון שנתי מקיף –  לקראת החורף ועם התכנסות הביתה. בפועל, משום מה, כולם מנקים ומסדרים לקראת פסח. אולי זאת רוח החג, אולי האבק שמצטבר עם רוחות אביב שמביאות חול ואבקנים של פריחה ואולי משהו בשעות האור הארוכות שממלא את כולם באנרגיה מתחדשת.

לצד הסדר במרחב הפיזי, פסח יכול להיות גם זמן לא רע לסדר דיגיטלי. להיפטר מדברים ישנים, לאמץ כמה כלים והרגלים חדשים, ולמצוא חירות אישית בים הסחות הדעת וההצפה של עידן המידע בו אנו חיים.

גם כאן, אני מאמצת את העצה של חנה יריב: ללכת על מה שאפשרי ולא על המושלם. אין סיכוי שנספיק הכל, ובעודנו מסדרים ומתארגנים יבואו דברים חדשים וידרשו את תשומת ליבנו. הנה בכל זאת כמה אפשרויות:

סדר בתיבת הדואר האלקטרוני. גם אתם מרגישים שיש לכם יותר מדי מיילים בתיבה ופחות מדי זמן? אתם ממש לא לבד. זה נושא שמטריד הרבה אנשים, ואפשר למצוא ברשת הרבה עצות ודיונים בנושא. שיטה פשוטה והרצאה מעוררת השראה בשם inbox zero מציעה דרך והלך רוח להתמודד עם תיבת הדואר. השיטה די פשוטה ולא דורשת טכנולוגיות מיוחדות (בהנחה ששימוש ביומן, לא חייבים דיגיטלי, אינה טכנולוגיה מיוחדת).

עוד בעניין דואר אלקטרוני: רותם כהן מצוות התמיכה של אאוטלוק פרסם לאחרונה מדריך איך ליצור קובץ ארכיון באאוטלוק. מומלץ בחום למשתמשי אאוטלוק שמרגישים שהם טובעים בתיקיות הדואר הישן שלהם.

ניהול זמן. בסופו של דבר, זמן הוא המשאב הכי יקר שלנו ואי אפשר להגדיל אותו ליותר מאשר 24 שעות ביממה. בין השיטות והמומחים, מצאה חן בעיני שיטת העגבנייה (על שם שעוני בישול בצורת עגבנייה). תוכנה בשם focus booster מאפשרת להגדיר מרווחי זמן קבועים לעבודה והפסקה, והם כמובן ניתנים לשינוי והתאמה אישית. התקנתי על המחשב בבית, בעבודה ועל הלפטופ. לא מפעילה את זה כל יום, אבל כשצריך דחיפה למאמצים מרוכזים – זה בהחלט עוזר.

ריכוז ותשומת לב. כשמישהי שעושה כל כך הרבה ונראה שמספיקה המון דברים משתפת בשיטות שלה להתרכזות וניהול תשומת הלב, שווה להקשיב. בפוסט הזה בת' קנטר משתפת כמה טיפים ושיטות שקראה עליהם ברשת ולקחה זמן לבדוק וללמוד. כולל מפת החשיבה הבאה, שווה לשמור ולהדפיס:

Focus Mindmap by Jane Genovese

רשימות ToDo. איך מרכזים את כל הדברים שצריך לעשות לרשימות? איך ליצור רשימות משימות בציעות? עורכי המגזין לייפהאקר – Lifehacker מפרסמים מדי פעם טורים טובים בנושא. בוודאי מתפרסמים עוד הרבה אחרים ברחבי האינטרנט, אבל הם בוחרים דברים מעניינים ואני די סומכת עליהם שהם מביאים את המיטב. מתפרסמות שם גם כתבות על ניהול זמן, תיבות דואר ועוד. אני עוקבת אחריהם בשמחה ועניין בפייסבוק. מומלץ בחום!

מה התכניות שלי לניקיון פסח דיגיטלי?

  • לסדר קצת את התגיות בחשבון שלי בדלישס – שירות לשמירה ושיתוף של קישורים.
  • להפסיק את המנוי בדוא"ל על כמה בלוגים של אנשים שאני מאוד אוהבת ולעבור למנוי RSS.
  • לבדוק כלים לשמירת לינקים לקרוא אחר כך.
  • להוריד לאפס את תיבת הדואר הנכנס בחשבון המייל האישי שלי. יש שם כמה מיילים מלפני יותר משנה. נראה שאני לא באמת הולכת לענות עליהם.

מה התכניות שלכם לסידורי פסח דיגיטליים?

חוץ מזה, אני מתכננת לבלות הרבה זמן לא מול המחשב ובניתוק מהאינטרנט. שעות האור מתארכות, כל כך יפה בחוץ, אנשים ואוהלים מתחילים להתאסף בככר רבין ואני צריכה לייצר יותר ויטמין D בהנחיית רופאים.

חג פסח אביבי, שמח ומלא חירויות,

מעין

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

5 תגובות בנושא “ניקיון פסח דיגיטלי”

  1. הבעיה עם תיבת הדואר הנכנס היא שתמיד אני אומרת לעצמי ש"אולי המייל הזה והזה עוד יתברר כחשוב", ואז אני דוחה למחר את ההחלטה מה לעשות אתו. ולמחרת אני שוב דוחה למחר. וכך יש לי שם יותר משמונה מאות פריטים לא נחוצים.
    אבל עד לפסח הבא אני מקווה להתגבר על סידורם.

    1. עדה יקרה, במקום לסדר 800 מיילים או לייסר את עצמך על זה שלא קראת את כולם, אני ממש ממליצה בחום להקדיש שעה מזמנך לראות את הוידאו של אינבוקס אפס.
      בגדול, הטענה היא שתיבת הדואר צריכה להיות המקום של דברים שנשלחו אלינו ועוד לא קראנו. אחרי שקוראים מייל, יש חמישה דברים שאפשר לעשות איתו: למחוק (או להעביר לתיקיית ארכיון. וזה מה שקורה לרוב המיילים), לענות, לשמור לאחר כך (ולקבוע ביומן מתי), להעביר למישהו אחר שצריך לטפל בו או לעשות את מה שצריך לעשות.
      מישהו מהקהל שואל אותו מה לעשות עם אלפי מיילים באינבוקס, והוא מציע: למחוק (או להעביר לארכיון) ולאפשר לעצמכם התחלה חדשה.
      בהצלחה רבה!

      1. את ללא ספק צודקת. אני כמובן מוחקת הרבה באופן שוטף, או מעבירה לתיקיות הארכיון בעזרת התוויות השונות – אבל לפעמים אני משאירה עותק גם בדואר הנכנס "כדי לחשוב עליו אחר כך", וזה הרגל רע. אני אצטרך להרגיל את עצמי "לחשוב אחר כך" רק בתיקיות המתויגות.
        חג שמח!

  2. עדה, למה לא לחשוב אחר כך במקום אחר. למשל, מחברת יפת כריכה ונוחת דפים שאפשר לרשום בה בעטים בכל מיני צבעים ובכתב יד?
    תכלס, תיבת הדואר הנכנס היא לא מקום שנוח לחשוב בו (אצלי לפחות. אבל אני גם נלחמת בהרגל להשאיר דברים באינבוקס לאחר כך.)

    1. הסידור המוצע של "מחברת יפת כריכה ונוחת דפים שאפשר לרשום בה בעטים בכל מיני צבעים ובכתב יד" הוא מאוד-מאוד לטעמי.

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא