חדשנות במגזר השלישי

כנס הטכנולוגיה למגזר השלישי NTC נערך פעם בשנה, בכל פעם בעיר אחרת בארה"ב. בכנס סדנאות, הרצאות ודיונים על היבטים שונים של שימושי טכנולוגיה במגזר השלישי: מאבטחת שרתים ויתרונות מיחשוב הענן ועד חדשנות בשימושי מובייל, האופנות האחרונות בגיוס כספים ורשתות חברתיות חדשות. כן, זה כנס לגיקים של המגזר השלישי. השנה, בתחילת אפריל, הכנס נערך בסן פרנסיסקו, קרוב לעמק הסיליקון. אין הזדמנות מתאימה יותר מכך לדיון על חדשנות טכנולוגית במגזר השלישי.

הפאנל בנושא פתח את היום השלישי והאחרון של הכנס. השתתפתי מרחוק במסגרת תכנית האונליין של הכנס, שהעבירה בשידור רשת כ-10 הרצאות וסדנאות וכן אפשרה גישה לחומרים וסיכומים של כל הרצאות הכנס. לדעתי הפאנל הזה היה הכי מעניין וחדשני.

בדיון השתתפו אנשים עם זוויות ראיה שונות על הנושא, והתפתח דיון מעניין ומעורר מחשבה:

  • לורה אנדרסן, מייסדת ויו"ר ראשונה של ה- Silicon Valley Social Venture Fund
  • מג גרלינגהאוס, עומדת בראש היוזמה החברתית של לינקדאין – Linkedin for good
  • בריאן רייך,יועץ פוליטי ואסטרטגי לארגונים וחברות
  • ג'ורג' וויינר, מנהל טכנולוגיות ב- dosomething.org, ארגון שמניע צעירים בארה"ב לפעילות ומעורבות חברתית.
  • הנחתה בת' קנטר, יועצת, מנטורית ומומחית אינטרנט ומדיה חברתית לשינוי חברתי

אתם מוזמנים לקרוא עליהם עוד בדף האירוע. אפשר לצפות בפאנל פה. מומלץ בחום!

נושאים מרכזיים שעלו בשיחה:

על מה אנחנו מדברים כשמדברים על חדשנות?

האם חדשנות היא רק שינויים גדולים ולא קטנים? רוב השינויים בעולם, לא רק במגזר השלישי הם קטנים – שזה חשוב וטוב. אבל זאת לא חדשנות. הדעות היו חלוקות והיו כאלה שראו גם בשינויים קטנים חדשנות. השיחה התמקדה בחדשנות טכנולוגית, ועלה הרעיון שחדשנות היא לא רק בכלים טכנולוגיים ותרבות של חדשנות אלא גם בגישה לבעיות קיימות.

יחידים, ארגונים ושיתופי פעולה

מול טענה שחדשנות נוצרת ע"י אנשים פרטיים, אינדיבידואלים, נאמר גם שבעבר חדשנות נוצרה גם כשאנשים חברו יחד לקבוצה. עצם ההתארגנות יכולה להיות חדשנות. בעתיד, חדשנות תוכל לצמוח במגזר השלישי רק אם תבוא משיתופי פעולה עם המגזר הממשלתי והעסקי ועם אנשים פרטיים.

תפקיד הפילנתרופיה בחדשנות במגזר השלישי

בין אם מדובר בקרנות או בתורמים פרטיים, הכסף שלהם הוא שמניע את פעילות המגזר השלישי. אם אנחנו רוצים לראות יותר חדשנות במגזר השלישי, אנחנו צריכים לטפח ולשאוף לפילנתרופיה שתאפשר חדשנות, ע"י מימון מחקר ופרויקטים שיש בהם סיכון. הדרך שבה אנחנו תורמים כיום לא פותרת את הבעיות. אנשים תורמים באופן רגשי, לפי דברים שאנחנו רואים בחדשות או סיפור מרגש, אבל אנחנו לא חושבים איזה אימפקט יש לזה, איזה שינוי זה יעשה בעולם.

מה הלאה?

  • יותר שיתופי פעולה. בין ארגונים ובין המגזר השלישי למגזרים אחרים.
  • חייבים לשתף את מה שאנחנו לומדים ולא להמציא את הגלגל מחדש. זה יחסוך המון כסף ומשאבים, וזה יקרה דרך שותפויות.
  • יותר השתתפות של המגזר השלישי במוקדי השפעה של חדשנות טכנולוגית. זה לא יקרה מעצמו, אנחנו צריכים לדפוק על הדלתות של חברות כמו פייסבוק וטוויטר ולדרוש להשתתף בדיון.
  • להרשות כישלון וללמוד איך להיכשל: לתעד, לשתף וללמוד מכישלונות.  לפתח תרבות של חדשנות שמאפשרת סיכונים אינטליגנטיים וקבלת כישלונות.

בעקבות הפאנל אני תוהה (עדיין…) מה המצב בישראל והאם יש כאן מאפיינים שונים. מצד אחד, יש כאן תרבות של יזמות אבל מצד שני שווי התרומות של אנשים פרטיים קטן יותר מאשר בארה"ב (בלי להתייחס לתרומה יחסית, פשוט מתוך יחסי גודל האוכלוסייה).

נראה לי שגם אצלנו, חדשנות מגיעה משיתופי פעולה. הגיליון האחרון של העיתון "מדיניות ציבורית" בהוצאת בית הספר ע"ש פדרמן למדיניות ציבורית וממשל עוסק בנושא שיתופי פעולה בין מגזרים.

אבל אולי לא תמיד החדשנות במגזר השלישי צריכה להיות טכנולוגית, אלא להתבטא במציאת דרכים חדשניות לשימוש בכלים שנמצאים בשלב יחסית בוגר ונגישים לקבוצות רחבות באוכלוסיה. או כמו שבריאן רייך אמר בפאנל: אם לא פתרתם בעיה – לא עשיתם את העבודה (והוא היה יותר בוטה).

עם זאת, אם יהיו יותר שיתופי פעולה ומפגשים בין אנשי חדשנות טכנולוגית ואנשי המגזר השלישי – האחרונים יוכלו לתאר את הבעיות איתן הם מתמודדים ויחד יוכלו לפתח כלים חדשניים להתמודדות עם בעיות קיימות. זירה אחת כזאת של מפגשים בין אנשי טכנולוגיה, מגזר שלישי, יזמים ואחרים אפשר למצוא בפעילות של הסדנה לידע ציבורי. תוכלו למצוא באתר רשימת פעילויות, מיומנויות נדרשות ומשימות שעל הפרק ולהצטרף.

מכירים מרחבי מפגש נוספים של חדשנים טכנולוגיים וחדשנים חברתיים? רוצים להציע להשתתף ולהצטרף? אתם מוזמנים לשתף מידע כתגובות לפוסט הזה.

הפוסט של בת' קנטר על הפאנל מתאר בהרחבה גם את ההכנה שלה להנחות פאנל. מומלץ לקרוא כשמארגנים כנס ומתכננים פאנל, אם רוצים שיחה בין המשתתפים ולא סדרה של הרצאות קצרצרות של כמה אנשים שיושבים זה לצד זה על במה אחת.

תודה לצוות NTEN  על הכנס המרתק ועל שהשקיעו ואיפשרו להשתתף מרחוק. ותודה לשתיל על שאיפשרו לי להשתתף בכנס.

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

10 תגובות בנושא “חדשנות במגזר השלישי”

    1. שלום עמית, מסכימה איתך בהחלט שלתרבות יש חשיבות גבוהה. חלק מהתרבות של חדשנות צריך להיות גם שיתופי פעולה – בתוך המגזר ומחוצה לו

  1. הזכרת את הסדנא לידע ציבורי- האם היו דיונים לגבי קבוצות לשקיפות מידע בארה"ב (כמו קוד אוף אמריקה, או ווטש אואמבי?)

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא