מימון המונים – crowdfunding ככלי לגיוס כסף אונליין: מאפיינים ודוגמאות

רבים מהארגונים החברתיים בישראל מגייסים תמיכה כספית לפרויקטים ופעילות בסיוע קרנות פרטיות או ציבוריות. כלומר: פנייה למספר מצומצם יחסית של גורמים בבקשה למענק בסכום גבוה. מימון המונים, קראודפאנדינג – crowdfunding, מציע גישה שונה: פנייה לקהל רחב בציפייה לתרומות קטנות יחסית. אפשר לקבל מושג טוב על ההתפתחות של מימון המונים ושימושים שונים בערך בנושא בויקיפדיה.

הרעיון דומה לכלים לגיוס תרומות אונליין, אבל באתרי מימון המונים יש מאפיינים וכלים נוספים. אחד הבולטים בהם, למשל, הוא שלא צריך להיות רשומים כעמותה כדי לגייס כסף. משהו באווירה של יצירתיות ויזמות חדשנית מעורר רגשית ואולי מעודד יותר לתרום. לא מצאתי מחקרים בנושא ואשמח לקרוא נתונים.

החסרונות הבולטים הם שצריך לחשוף את הרעיון – וזה לא מתאים לכל פרויקט או התארגנות. עניין נוסף הוא שההשתתפות עולה כסף ושאם לא תצליחו לגייס סכום מינימלי אותו אתם מציינים – ברוב מסלולי ההשתתפות לא תקבלו את הכסף שאנשים התחייבו לתרום.

פלטפורמות למימון המונים באינטרנט

כיום פועלים עשרות אם לא מאות אתרי מימון המונים, ויש גם כבר כמה מקומיים בעברית. שווה להיכנס ולהתרשם, כי היכרות איתם תעזור לכם לעצב פרויקטים ולתכנן איך תשווקו ותציעו אותם לקהל היעד שלכם. השוואת אתרי מימון המונים ויקיפדיה באנגלית.

הנה כמה דוגמאות:

Indiegogo – מאז שנוסד ב-2008 אירח מעל 100,000 קמפיינים בתחומי מוזיקה, קולנוע, צדקה ועסקים קטנים. לאינדיגוגו שיתופי פעולה עם ארגונים גדולים כמו פסטיבלי סרטים וקיווה – פרויקט אשראי-זעיר במדינות מתפתחות. קמפיין האהבה ישראל-איראן השתמש בפלטפורמה האת לגיוס כסף. הם ביקשו לגייס 7,500$ והצליחו לאסוף $30,850.

Kickstarter – גם קם ב-2008, ומתמקד בפרויקטים של יצירה: אמנות, עיצוב, מחול, מזון, צילום ועוד.

מימונה – אתר ישראלי (ממשק משתמש בעברית וגם באנגלית) להגשמת חלומות באמצעות מימון המונים. האתר רץ בגרסת בטא, אבל אפשר לראות פרויקטים שהושלמו בהצלחה כגון הקמפיין של סרגיי ריכטר להשתתפותו במשחקים האולימפיים, או הקמפיין של טל שניידר להפקת סקר לפריימריז של מפלגת קדימה בבלוג שלה.

Headstart – אתר ישראלי שמציג את עצמו כשיטה חדשה של מסחר וחסות למימון פרוייקטים, בה היוצר שומר על 100% מהקניין הרוחני בפרוייקט. פרויקט מצליח שזכה לאחרונה לחשיפה תקשורתית הוא הקמפיין של "חורים ברשת" להרחבת פעילות האתר והפיכתו למערכת תוכן גולשים. יש עוד תשעה ימים והם כבר גייסו את רוב הכסף שנחוץ לפרויקט. הקמפיין נבנה עם מיתוג טוב (דמות הינשוף), באזז ברשתות חברתיות לפני פתיחת דף הפרויקט ותשורות שוות למשקיעים.

קמפיין חורים ברשת, צילומסך.
גל מ"חורים ברשת" מבקש את עזרתכם לשדרג את חורימבה. צילום מסך.
עמיתי קיווה מגייסים השקעות ב-indiegogo
עמיתי Kiva מגייסים השקעות ב-Indiegogo. צילום מסך.

כלים ומאפיינים של אתרי מימון המונים

הכלים והמאפיינים הבאים חוזרים ברוב הפלטפורמות, והיכרות איתם יכולה לסייע בתכנון קמפיין מוצלח:

  • בנייה ועיצוב של קמפיין: בדרך כלל תמצאו באתרי מימון המונים עיצוב נעים ומושך, אפשרויות להטמעת סרטונים, חיבור לפעילות שלכם במדיה חברתית ועוד.
  • כלים לגייס כסף באתר באופן שקוף ונגיש
  • סכום מינימלי שמבקשים לגייס: יוזמי הפרויקט צריכים להצהיר על סכום מינימלי אותו הם רוצים לגייס. בחלק מהאתרים יש אפשרות למסלול לגייס כל סכום כסף שיתקבל, אבל לרוב – אם לא גייסתם את הסכום המינימלי, לא תקבלו את הכסף.
  • תאריך יעד שעד אליו מבקשים לגייס את סכום היעד
  • מעקב ויזואלי אחרי מצב הקמפיין: ויזואליזציה של מידע אודות הקמפיין: כמה תומכים, כמה כסף גויס מתוך סכום המטרה, וכמה זמן נשאר עד סגירת הקמפיין. מכניס אלמנטים תחרותיים לקמפיין, וכן מאפשר לתורמים להעריך את הצלחתו ורצינותו.
  • תשורות: בחלק מהאתרים תוכלו להציע למשקיעים מתנות בהתאם להשקעה שלהם. בקמפיינים של סרגיי ריכטר וחורים ברשת אפשר לראות דוגמאות טובות למגוון תשורות מזמינות.
  • כלים לשיתוף חברתי והגברת החשיפה: לתת למשקיעים שלכם ובכלל לגולשים באתר כלים לשתף את הקמפיין שלכם ואת ההשתתפות שלהם בו ברשתות חברתיות ובדוא"ל.

מכירים קמפיין שריגש אתכם במיוחד? יש לכם רשמים מהתנסות טובה באתרי מימון המונים? אנא שתפו כאן בתגובות או תנו קישור.

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

12 תגובות בנושא “מימון המונים – crowdfunding ככלי לגיוס כסף אונליין: מאפיינים ודוגמאות”

    1. הי ורד, הגיוס שלך הוא דוגמה לקראודפאנגינג מוצלח, ושאפשר לעשות את זה גם באופן עצמאי בלי אתרי תשתית אלא בבלוג שלך עם פיי-פאל. אהבתי את הפנייה הישירה והכנה שלך, ואת זה שאת מראה כמה את משקיעה בזה בעצמך. בהצלחה בכנס ובכלל!

      1. עמית, תסתכל רגע שוב ותראה ממתי הפוסט: יולי 2012. אז מי היה צריך להזכיר את מי…?
        אבל אם כבר מתכתבים על זה, הנה לינק למדריך המצוין (שלך!) לתכנון קמפיינים של מימון המונים: http://acreativefool.com/%D7%94%D7%9E%D7%93%D7%A8%D7%99%D7%9A-%D7%94%D7%91%D7%9C%D7%AA%D7%99-%D7%A9%D7%9C%D7%9D-%D7%9C%D7%92%D7%99%D7%95%D7%A1-%D7%9E%D7%A9%D7%90%D7%91%D7%99%D7%9D-%D7%9E%D7%94%D7%A6%D7%99%D7%91%D7%95%D7%A8-c/

      2. היי מעין,
        את יודעת כיצד ליצור פרוייקט מימון המונים בבלוג שלי בעזרת פייפאל?
        תודה,
        דן.

        1. שלום דן, פייפאל הוא שירות לתשלום מקוון, אמין וטוב בתחומו – אבל לא כלי לקמפיינים למימון המונים. אפשר להשתמש בו במסגרת פרויקט מימון המונים. לי אישית אין ניסיון בזה, אבל ראה את התגובה הראשונה לפוסט זה של ורד שביט מ"אבק דיגיטלי". ורד יצרה קמפיין כזה, וכתבה על כך בבלוג שלה. בהצלחה

          1. שלום ליז,
            קיבלתי את ההודעה ששלחת, אבל כתובת המייל שהשארת היתה שבורה, ולא יכולתי להשיב לך. אנא שלחי הודעה באמצעות טופס יצירת הקשר באתר, עם קצת יותר פרטים על מה מדובר, ופרטים ליצירת קשר איתך. בהצלחה

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא