כתיבה חברתית עצמאית ברשת – אתרי חדשות עצמאיים

הפלטפורמות שזמינות כיום באינטרנט ליצירת תוכן עצמאי , מאפשרות בעצם לכל אחת ואחד (עם גישה לאינטרנט) להפוך לערוץ תקשורת עצמאי ולדווח על מה שקורה סביבם באמצעות בלוג, חשבון במדיה חברתית, שיתוף תמונות וקבצים ועוד.

עם זאת, דיווח טוב: אמין, מעמיק ושוטף אינו פשוט ודורש משאבים של זמן לקריאה, תחקיר, כתיבה ופרסום. אתרי החדשות שברשימה הבאה שמו לעצמם מטרה לדווח באופן שוטף ועצמאי, וחלקם מקדמים סדר יום חברתי. חלק מהאתרים פועלים במסגרת התארגנויות חברתיות והמחאה החברתית. בפוסט שכתב עידו קינן על איליאן מרשק מהשידורים החיים של אתר המחאה הוא מציין: "(השידורים) משרתים מספר מטרות: דיווח בזמן אמת על התרחשויות, תיעוד (יוסטרים שומר את השידורים החיים כסרטונים שאפשר לצפות בהם ולשתפם), גורם מרתיע שמונע עוולות בזמן אמת ואיסוף ראיות לשימוש עתידי בבית המשפט."

עדכון, מרץ 2019: רשימה מעודכנת וקישורים מעודכנים בנושא אפשר למצוא בפוסט הזה בבלוג. 

בימים אלה, בהם שני שחקנים גדולים בתחום התקשורת בארץ נלחמים על עתידם מעניין לעקוב לא רק אחרי הדיווחים העצמאיים אלא גם אחרי שינויים במבנים ואופני פעולה של גופי תקשורת: קואופרטיב (מגפון, +972), עיתונות אזרחית מדווחת (המשמר החברתי), עמותה (הטלויזיה החברתית) ופרסום עיתונות אונליין ללא הדפסה.

חוץ מאשר לקרוא אותם, אפשר לתמוך באתרי החדשות בעוד דרכים: הצטרפות לצוות – בכתיבה, עריכה, צילום ועוד, שיתוף והפצת התכנים ברשתות חברתיות, או תרומת כסף.

צוות המשמר החברתי פותח באוקטובר סדרת מפגשי הדרכה לכתיבה עיתונאית מהכנסת. במפגש הראשון יתארח פאנל של ארבעה אנשי תקשורת מחוייבים חברתית ומובילים: חני קים, רינו צרור, ענת סרגוסטי, צבי זרחיה. להצטרפות לאירוע בפייסבוק.

את הרשימה אספתי לקראת מפגש בקורס הבלוגרים של שתיל. הפוסט הזה הוא המשך או השלמה לרשימה חמישה מקומות טובים לחיפוש ומציאת בלוגים מעניינים.

אתר המחאה – http://j14.org.il

J14 מבקש להיות כיכר מקוונת להתעדכנות ודיון.  האתר מביא באופן שוטף חדשות, פרשנות ומידע מהשטח, על מה קורה במציאות הישראלית – בשלטון, ברחוב ובמוקדי המחאה ברחבי הארץ – ומעודד יוזמות ופעילויות קהילתיות המתעדכנות באתר בזמן אמת.

מגפון – עיתון ישראלי עצמאי – http://megafon-news.co.il

מגפון הוקם ומנוהל במתכונת של קואופרטיב – בבעלות משותפת של העובדים. מגפון הוא עיתון עצמאי ובלתי תלוי בגורמים פוליטיים ו/או בבעלי הון ותאגידים כלכליים. צוות העיתון מתחייב לטפל בכל הנושאים שיגיעו לידיו על-פי אמות מידה עיתונאיות של צוות הכתבים ימין ושמאל, קפיטליזם וסוציאליזם, נשים וגברים, ערבים ויהודים, מיעוט ורוב.

העוקץ –  במה ביקורתית בנושאי כלכלה, חברה, פוליטיקה, תקשורת, תרבות ועוד.

"העוקץ" הוקם לפני כשמונה שנים כבלוג אישי. בניסיון להוות אלטרנטיבה לתקשורת הממוסדת המונעת בעיקרה משיקולי רייטינג ושבויה בידי בעלי הון ופוליטיקאים. כיום מהווה האתר במה עצמאית לדיון ביקורתי, ומאות כותבות וכותבים מפרסמים בו מאמרים מקצועיים ומקוריים בנושאי חברה, כלכלה, פוליטיקה, אתניות, פילוסופיה, תרבות, פמיניזם, אקטיביזם, זכויות אדם ועוד.

הטלוויזיה החברתית

הטלוויזיה החברתית היא ארגון לשינוי חברתי (מלכ"ר) הפועל כגוף תקשורת אזרחי – עצמאי לקידום סדר יום חברתי בישראל. הארגון מפיק מגזין וידאו שבועי  – "סדר חברתי" בו ניתן לצפות באתר וכן ביוטיוב. עוד תוכלו למצוא בדף הבית קישורים לכלי תקשורת עצמאית נוספים ברשת.

עבודה שחורה – פועלים למען מדינת רווחה

"עבודה שחורה" הוא אתר אינטרנט הפועל למען שמירת אופייה של מדינת ישראל כמדינת רווחה סוציאל-דמוקרטית. בין מטרות האתר: מתן מידע אקטואלי בנושאי כלכלה, חברה וסביבה, מנקודת מבט סוציאל
דמוקרטית וקידום מעורבות פעילה של אזרחים בפוליטיקה, במאבק החברתי ובעיקר בחיבור
בין שני העולמות.

בפאנל בלוגרים שנערך בהשתלמות אינטרנט לשינוי חברתי בשתיל, יוחאי עילם, ממקימי "עבודה שחורה" סיפר על הקמת האתר וניהולו.

המשמר החברתי – לא עוזבים את הכנסת

המשמר החברתי צמח מתוך תנועת המחאה בסוף קיץ 2011 במטרה לדאוג לנוכחות אזרחית רציפה ועיקשת בכנסת, לחזק את בית הנבחרים אל מול לחצי ההון ולהזכיר לח"כים שהציבור לא שכח את תביעתו לצדק חברתי.

משקיפי המשמר מגיעים לכל הדיונים שקשורים לצדק חברתי ושוויון אזרחי, צופים, מדווחים, ולאחר שצברו ניסיון גם מתחילים להעלות שאלות בוועדה. עדויות המשקיפים, ובהן מידע חיוני על תפקוד הכנסת, מתפרסמות באתר ובפייסבוק, ואף עושות את דרכן אל התקשורת המסחרית. פעילות השטח הזאת היא גם הבסיס לפרויקטים מיוחדים של המשמר, כמו "המדד החברתי" המדרג ח"כים ומפלגות לפי הצבעות בחוקים חברתיים וכלכליים.

חורים ברשת – חדשות בתחומי הדיגיטל, מדיה חברתית וטכנולוגיה

"חורים ברשת" הוא אתר שעוסק בתופעות רשת, טכנולוגיות, חדשנות, השראה ודברים מגניבים שמעניין להכיר. האתר הוקם ב-2006 והפך עם הזמן לאתר תרבות הרשת המוביל בתחומו ומטפל במגוון נושאים המעניינים קהל עדכני ושוחר חדשנות. בין השאר, האתר מסקר גם שימושי אינטרנט ומדיה חברתית בתנועות מחאה, על ידי פוליטיקאים, קמפיינים חברתיים ועוד.

+972 magazine – Independent commentary and news from Israel & Palestine

+972 הוא מגזין אינטרנט עצמאי מבוסס בלוגים. האתר הושק באוגוסט 2010, כמיזוג של כמה בלוגים פופלריים על ישראל, הרשות הפלסטינית וההקשר הגיאופוליטי הרחב יותר בשפה האנגלית. המגזין שם לעצמו למטרה להציע נקודות מבט וניתוח חדשניות של החיים החברתיים והתרבותיים באזור. המגזין פועל בבעלות משותפת של צוות הכותבים.

איפה אתם אוהבים לקרוא חדשות ברשת?

אשמח לקבל המלצות נוספות על אתרי חדשות עצמאיים, בלוגים, וחשבונות טוויטר מעניינים.

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

8 תגובות בנושא “כתיבה חברתית עצמאית ברשת – אתרי חדשות עצמאיים”

    1. הי קורי,
      אני מבינה את הביקורת ויכולה לקבל אותה. גם אני התלבטתי לגבי "חורימבה". הכנתי את הרשימה הזאת לבלוגרים ששפת אמם אינה עברית וכהצעה לקריאות מעניינות ברשת. מבין אתרי הדיגיטל-מדיה-חברתית, נראה לי שהם מדווחים מדי פעם גם דברים חברתיים מעניינים ולכן הוספתי אותם לרשימה.

  1. מעולה. מעולה מעולה. אני מתכוונת לשתף ע ל כל קיר אפשרי..לאחרונה שאלתי על כך, זאת העבודה שלנו עכשיו – חזק את כל המדיות האלטרנטיביות. בהצלחה עם חנוך..

    1. תודה תודה. אשמח לשמוע עוד על הבדיקות שערכת בתחום ולמה הכוונה ב"בהצלחה עם חנוך…". כפי שכתבתי בפוסט, באתר של הטלויזיה החברתית יש קישורים נוספים לאתרי חדשות עצמאיים.

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא