חודש המודעות לסרטן השד: העלאת מודעות זה לא מספיק

מדי אוקטובר, כבר מעל 20 שנה, מצוין בעולם חודש המודעות לסרטן השד. זה התחיל בארצות הברית ועם הזמן עבר למדינות נוספות, והגיע גם אלינו. במהלך החודש ארגונים חברתיים, (א)נשים וחברות מסחריות פועלים להגברת המודעות למחלה, עידוד בדיקה לשם גילוי מוקדם, גיוס כספים למחקר ופיתוח טיפול ותרופות, וגם תמיכה בחולות וחולים שמתמודדים עם המחלה ומחלימים ממנה.

גילוי מוקדם יכול להציל חיים. אינפוגרפיקה: http://www.joniandfriends.org

גילוי מוקדם של סרטן השד יכול לשפר משמעותית את סיכויי ההחלמה ואת הטיפול ובכך להציל ממוות, לשפר את איכות חייהן של החולות או המועדות לחלות וכמובן לחסוך כאב, סבל ועלות כספית של טיפולים מורכבים יותר.

השינוי החברתי שהקמפיין מבקש לקדם הוא שינוי בהתנהגות של קבוצות אוכלוסיה גדולות (בשונה, למשל, מקמפיינים שפונים למקבלי החלטות בבקשה לקדם חקיקה או אכיפה של חוקים) ומודעות היא בהחלט כלי חשוב אך לא בלעדי או מספיק. בספרו "אקטיביזם ושינוי חברתי" מזהה ד"ר ישי מנוחין את הגברת המודעות כאחת מאחת-עשרה אסטרטגיות בסיסיות לשינוי חברתי, ומציין שהעלאת מודעות היא למעשה חינוך הציבור. פעמים רבות העלאת מודעות קשורה למיצוי זכויות. למשל, במקרה של סרטן השד: הזכות להיבדק במחיר סביר ותוך פרק זמן סביר (חצי שנה נשמע לך סביר?!), לבחור ולקבל טיפול רפואי, ולקבל תמיכה וסיוע במהלך המחלה וההחלמה.

השימוש הגובר באינטרנט ככלי לקמפיינים ציבוריים ויראליים מתבטא גם בקמפיינים למודעות לסרטן השד. בשנים האחרונות רץ מדי שנה קמפיין שמבקש מנשים לפרסם סטטוס מוצפן בפייסבוק. נכתב כבר הרבה על הקמפיין, כולל דוגמאות, ביקורות וניתוח. בקצרה, אציין שאני לא אוהבת את הקמפיין הזה. גם בגלל שמודעות זה לא מספיק, וגם בגלל שכדי להעלות מודעות למשהו צריך לדבר עליו. קמפיין הסטטוסים לכל היותר מעלה מודעות לחודש המודעות לסרטן השד. אם בכלל. או כמו שכתבה נעמה: "למה להשתתף בכלל בדבר כזה? כדי להיות שייכים למשהו, להיות מגניבים, להצחיק?" – שהרי מודעות לסרטן השד ולחשיבות גילוי מוקדם של המחלה זה לא מחזק.

בעיה נוספת של קמפיינים באינטרנט להעלאת מודעות היא יצירת חוסר אונים נרכש. יש המון מידע באינטרנט, אבל אם אין מה לעשות איתו יכולים להיווצר תסכול ובלבול. מצד שני, האינטרנט מזמינה שיחה, פעולה ושיתוף וקל להציע לגולשים כלי פעולה: להגיב, לשתף, לסמן, לענות על שאלות, לתרום – ועוד.

הפעולות האלה משמעותיות גם עבור יוזמי הקמפיין. ראשית כי זה מה שיוצר את הויראליות המיוחלת ושנית כי זה נותן לנו מה למדוד. איך נדע שהקמפיין שלנו הצליח? איך מודדים העלאת מודעות? אפשר לערוך סקרי דעת קהל, אבל הרבה יותר פשוט לספור פרסומים אונליין, שיתופים, תגובות, תרומות, חתימות – שנותנים לנו הערכה למודעות שהעלינו.

הפעולות שמציעים בקמפיין יכולות להיות חד פעמיות או מתמשכות, בעלות רמות מעורבות שונות, ובעלות משתנה של זמן או כסף. כדי להימנע מ"אקטיביזם כורסה" חשוב להציע פעילות שהיא מעבר לאינטרנט ומתמשכת. מתי כדאי להגביל את השימוש שלנו ברשתות חברתיות בקמפיינים? קראו עוד בפוסט על שבעה פרמטרים לבחינת קמפיינים מבוזרים.

אז יש לנו עוד 17 ימים בחודש אוקטובר. מה אפשר לעשות כדי לקדם בדיקות מוקדמות לגילוי של סרטן השד וצמצום פגיעה ותמותה מהמחלה?

לקרוא וללמוד על סרטן השד

לקרוא מידע על סרטן השד, גילוי מוקדם, אמצעי אבחון אפשרויות טיפול והתמודדות.

להקשיב לנשים ואנשים שמתמודדים עם סרטן השד

נשים ואנשים שמתמודדים עם סרטן השד באופן סיזיפי לאורך כל השנה משתפים סיפורים, חוויות ומידע. אפשר לקרוא אותם, להגיב, לשתף.

ד"ר נעה אפרת, מנהלת המכון האונקולוגי במרכז הרפואי קפלן, מקדישה את ימיה לצימצום המספר המופרז של נפטרות מסרטן השד בישראל. תמונה: סלונה.

לשתף ולהעביר הלאה

תמונה, סרטון, קישור לכתבה או סיפור. אפשר לשתף מידע, רשמים או תחושות ולפתח שיחות בנושא.

לתמוך בארגונים שפועלים בנושא סרטן, סרטן השד ובריאות נשים

למשל: אחת מתשע, נשים לגופן והאגודה למלחמה בסרטן.

  • לעקוב אחרי הפעילות שלהן בפייסבוק ובמדיה חברתית
  • להירשם לקבלת עדכונים בניוזלטר
  • להתנדב לפעילות
  • לתרום כסף

לקנות מחברות שתורמות למחקר וטיפול בסרטן השד

לקבוע תור ולהיבדק

אתן מוזמנות כמובן גם לשתף את הפוסט הזה ולהעביר אותו הלאה, וגם להוסיף בתגובות קישורים למידע נוסף או סיפורים מניסיונכן.

הלוואי שנהיה תמיד בריאוֹת ומוּדעוֹת.

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

8 תגובות בנושא “חודש המודעות לסרטן השד: העלאת מודעות זה לא מספיק”

  1. מאוד לא אהבתי את קמפיין ה"נסיעות" מהסיבה הפשוטה שהוא לא ברור. זה לא הבסיס?
    ואתמול עשיתי ממו…תוך כדי שנתקלטי לראשונה בויכוח: האם ממוגרפיה לפני גיל חמישים מומלצת או לא.

    1. אני יודעת שיש קטע כזה עם קמפיינים שבהתחלה מדברים כאילו על משהו אחר (לא ברור) ואז מגלים על מה זה, אבל יש היום לאנשים סף קשב וריכוז די נמוך – לא חבל לבזבז את תשומת הלב שלנו על שטויות?
      ולגבי ממוגרפיהלפני גיל חמישים: זה קשור לזיהוי יתר של המחלה בנשים צעירות ועודף טיפולים? (קראתי על זה איפשהו היום. לא זוכרת איפה)

    1. תודה, עדה. כשכתבתי ופרסמתי אותו לפני שנה, קיוויתי שהוא יהיה מעניין ושימושי גם בעתיד.
      שבת שלום

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא