שינויים בחשיפת דפי פייסבוק לגולשים – איך זה משפיע על מנהלי דפים חברתיים?

יותר מאשר היא רשת חברתית, פייסבוק היא חברה מסחרית שמפעילה רשת חברתית – ואת זה חשוב לזכור תמיד.

לאחרונה, שינתה פייסבוק את אופן שקלול ה-edgerank. זה מדד שקובע חשיפה של תכנים לחברים ועוקבים אחרי דפים. כמו באלגוריתם מנוע החיפוש של גוגל, החברה לא חושפת את אופן השקלול המדויק, ואנחנו יכולים ללמוד איך השקלול השתנה מתוך התנהגות בפועל. משמעות חשובה של השינוי היא שתכנים של דפים מגיעים פחות לעוקבים אחריהם. הסיבה העיקרית לשינוי הזה היא, כמובן, הרצון להגדיל את הפרסום בתשלום של תכנים ברשת החברתית.

אם לא היה כסף, כולנו היינו עשירים.
Photo by Toban Black, Flickr

ייתכן וכבר ראיתם את זה בסטטיסטיקות הפעילות של הדף שאת או אתה מנהלים. אולי הרגשתם את זה בתחושת בטן: עוקבים פחות מגיבים מאשר פעם, אנשים מספרים בעל פה שלא ראו דברים שפרסמנו. בכל מקרה, השינוי הזה כאן. איך אנחנו יכולים להתמודד איתו?

להכיר את המצב החדש. כדאי לקרוא על השינוי ועל תגובות מצד משתמשים ומפרסמים, למשל כאן או כאן. להבין מה זה אדג'רנק: איך הוא משוקלל ואיך הפעילות שלכם בפייסבוק משפיעה על החשיפה לעוקבים.

לערוך תיאום ציפיות בארגון. אם יש לכם שותפים לפעילות הארגונית במדיה חברתית: דובר/ת, מנהל פיתוח משאבים, מנהלת הארגון או פעילים אחרים שמעורבים בפעילות הארגונית בפייסבוק, ספרו להם על השינוי ושוחחו איתם עליו ועל ההשפעה שלו על העבודה שלכם.

למדוד יותר את הפעילות. אילו תכנים שאנחנו משתפים יותר פופולאריים? כדאי למדוד צפייה בתוכן, סימון לייקים, שיתוף.  מתי פרסמנו אותם? באילו ימים ובאילו שעות? באיזה תוכן מדובר? נתחו את הממצאים ותכננו מתי ואיך לפרסם בפייסבוק בהתאם. מדי פעם מתפרסמים מחקרים ונתונים על תזמון פרסום במדיה חברתית, בדרך כלל הנתונים מתייחסים לשבוע שמתחיל ביום ב' ולשעון ארצות הברית. אפשר לקבל השראה, אבל כדאי לבדוק בעצמכם את התכנים שלכם מול הקהילה שלכם.

לייצר ולפרסם יותר תוכן שמזמין לשתף: תמונות וסרטונים. בעיקר תמונות. יכול להיות שזה דורש היערכות אחרת מבחינתכם: לאתר מקורות של תמונות, לצלם יותר במהלך פעילויות והתרחשויות, לעבור להשתמש בתוכנת עריכת תמונות טובה יותר ממה שאתם משתמשים בה היום – יכול להיות שזה דורש זמן למידה או רכישה של התוכנה.

להציע לאוהדים מרכזיים super fans להוסיף את דף הארגון לרשימת תחומי עניין. פנו ישירות לעוקבים של הדף שקשורים אליכם מאוד כמו למשל עובדים, קרובי משפחה, מתנדבים, חברי ועד מנהל או חברי הקהילה בה אתם פועלים והציעו להם להוסיף את הדף שלכם לרשימת תחומי עניין כדי שלא יחמיצו עדכונים מכם. בפוסט הזה של "חורים ברשת" אפשר לראות דוגמה לפנייה כזאת כמו גם מדריך עם תמונות להוספת עמוד לרשימת תחומי עניין.

לשקול לפרסם בתשלום – בעיקר בקמפיינים גדולים. אני מאוד מתלבטת לגבי זה, ומקווה שארגונים לא ישתמשו בזה הרבה ושפייסבוק לא ירוויחו מספיק כסף מהמהלך וישנו את השקלול מחדש. אבל קחו בחשבון שאם אתם רוצים להגיע לתפוצה גדולה במהירות – פרסום בתשלום יכול לעזור. כדאי להכניס את העלות הזאת לקמפיינים שמתכננים, לבקשות מענק לתכניות חדשות ואולי אפילו לתקציב השנתי של הארגון. מוזמנים ללמוד מהניסיון של GlobalGiving בקידום תוכן בפוסט הזה.

כדאי לשים לב לתופעה גם כמשתמשים פרטיים בפייסבוק. שימו לב שאתם מקבלים פחות עדכונים מדפים שבעבר התעדכנתם בהם יותר ואולי גם מחברים מסויימים. אם יש דפים ששווה לכם לקבל מהם מידע – הוסיפו לרשימות עניין. או, עקבו אחריהם בטוויטר או ב-RSS של אתר האינטרנט או הבלוג (אם יש) – שם תקבלו את כל העדכונים בלי סינון של פייסבוק.

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

11 תגובות בנושא “שינויים בחשיפת דפי פייסבוק לגולשים – איך זה משפיע על מנהלי דפים חברתיים?”

    1. הי גלי, אני שמחה שמצאת את המידע רלוונטי.
      נראה לי שחלק מהנקודות רלוונטיות יותר לארגונים, אבל חלק גם לפעילים עצמאיים, התארגנויות קטנות ואפילו בעלי עסקים עצמאיים.

  1. כמה נקודות נוספות להתיחסות, שעשויים גם להשפיע על הכניסו לדפי הפייסבוק:
    ראשית, שימו לב שתכנים שמעוררים הזדהות, לייקים ושיתופים הם כאלו אשר עוסקים ב-CAUSE שלכם, ולא בכם כארגון, הילדים שלהם אתם עוזרים, הקשישים שאותם אתם מבקרים, המוגבלים שמקבלים סיוע מכם, הם העיקר במדיום כמו פייסבוק.

    שנית (ובזה אנחנו נתקלים כל הזמן בזווית השלישית, ובקרוב נוציא מדריך קצר בנושא), פעילויות מרכזיות בין השאר כגון אירועי התרמה שנתיים לגיוס משאבים מפורסמות רק בתור תמונה (jpg), גוגל, פייסבוק, טוויטר והאינטרנט בכלל, לא קוראים טקטסים על תמונות וכך אירועים מרכזיים לא נמצאים ברשת.

    שלישית, רצף הפרסומים: הפרסום הראשוני והמרכזי, ועדיף עם תמונה צריך להיות באתר. משם קישורים לפייסבוק, ניוזלטרים ולכל שאר האמצעים. מספר הפעמים שאנחנו מקבלים קישור לאירוע שהוא בעצם הקישור של "אם אינך רואה מייל זה לחץ כאן " הוא לא יאמן! וחבל, כך אתם מפסידים אוהדים. רק פייסבוק זה לא מספיק אם רוצים לברר פרטים נוספים, טלפונים וכו'.

    ודבר אחרון, מדיה חברתית, היא עוד "תיק" לארגונים (פעם זה היה האתר..), קחו בחשבון שרואים מיד מי יודע וחי את זה ומי לא, כנסו לעמוד של תנו לחיות לחיות בכדי ללמוד (דוגמא אחת מיני רבות).

    1. אילת, הנקודות הנוספות שהעלית חשובות מאוד, תודה!
      המצב שבו כדי לקדם תוצאות במנועי חיפוש צריך להשקיע בטקסטים וכדי לקדם תוצאות ברשתות חברתיות צריך תמונות – מייצר כאילו יותר עבודה. אבל יש וצריך להיות קשר בין הדברים, כי מהות העניין, ה-cause, עומד בלבד הדברים והעטיפה שלו במילים או תמונות רק מעשירה את השיחה ואת החוויה.
      לגבי הקשר בין פעילות ברשתות חברתיות לאתר: מסכימה איתך שהאתר צריך להיות מרכז הכובד, ונדיב במידע. כתבתי על זה לפני כמה חודשים כאן: http://webforchange.wordpress.com/2012/03/04/01-16

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא