על אפקטיביות וטכנולוגיה לשינוי חברתי – בעקבות כנס מידות 2012

השבוע התקיים הכנס השנתי של מידות בנושא אפקטיביות במגזר השלישי: להשיג הרבה עם מעט. מידות הוא ארגון ללא כוונות רווח שמטרתו לקדם אפקטיביות כאמת מידה עיקרית במערך שיקוליהם של משקיעים חברתיים ובניהול עמותות, וזאת באמצעות דירוג ארגונים ללא מטרות רווח וביצוע דוחות תחום.

תיאור המשימה של מידות "לעשות טוב, טוב יותר" שם דגש על כך שאפקטיביות היא כלי ולא מטרה. כדי להיות אפקטיביים צריך להגדיר מטרות ולמדוד פעילות, כלומר: לתכנן, לבנות אסטרטגיה, להניח תשתיות. לטכנולוגיה יש חלק חשוב בזה: שימוש יעיל בטכנולוגיות יכול לפנות לנו משאבים של זמן וכסף, ולאפשר לגדול ולעבוד בקבוצות גדולות. הכלים בהם בוחרים להשתמש למדידה – בין אם זה טבלת אקסל, חשבון בגוגל אנאליטיקס או מערכת CRM הם טכנולוגיות שתומכות בשינוי חברתי.

סרטון על אפקטיביות במגזר השלישי ועל פעילות "מידות" שהוצג בכנס. עשוי באנימציה של ציור על לוח מחיק – טרנד פופולרי בסרטוני מידע כיום ודוגמה לשילוב חדשנות וטכנולוגיה.

איך נראה קמפיין של גרינפיס מצד תיבת הדוא"ל של מנכ"ל טימברלנד?

אחד האורחים בכנס היה ג'פרי שוורץ, מנכ"ל ומבעלי טימברלנד שמכר את החברה ומתמקד בפעילות חברתית. הוא סיפר על קמפיין של גרינפיס נגד טימברלנד, שהופנה ישירות אליו כמנכ"ל החברה. היה מעניין לשמוע איך קמפיין כזה נראה מהצד של נמען הקמפיין: הוא קיבל 65 אלף מכתבים תוך שעה עם תחילת הקמפיין.  זה לא רק הפריע לו לעבוד אלא מאוד הרשים אותו. אפשר היה לראות את ההשפעה הרגשית של הפניות עליו: הבעיה הגדולה היתה שגרינפיס צדקו, הוא ציין. אולי לקמפיין הזה יש חלק בהחלטה שלו להשקיע יותר בפעילות פילנתרופית. בכל אופן, מעודד לדעת שקמפיינים ממוקדים באימייל עובדים ומשפיעים. ואפשר להשפיע על מקבלי החלטות ואנשי עסקים מקומיים גם בפחות מאשר 65 אלף מכתבים בשעה.

תכניות של גוגל למגזר השלישי

בהמשך, מאיר ברנד, מנכ"ל גוגל ישראל, אפריקה ויוון התארח לשיחה עם אורלי וילנאי בנושא חדשנות במגזר השלישי. למעשה, ברנד דיבר בעיקר על שירותים של גוגל לארגונים שיכולים להגדיל את האפקטיביות שלהם, אבל פחות על חדשנות. דווקא כשוילנאי הרימה להנחתה ושאלה על פעילות גוגל באפריקה, הוא לא הרחיב הרבה.

התכניות שהוא הציג:

  • עסקים בישראל צומחים ברשת: תכנית שמטרתה להביא עסקים קטנים להקמת אתר אינטרנט, במטרה להרחיב את הפעילות ולשווק את העסק. החבילה כוללת שם דומיין ואחסון אתר לשנה, ותשתית להקמת אתרים. מביקור באתר התכנית, נראה שהיא מיועדת יותר לעסקים קטנים ולהקמת אתרי תדמית ומכירה. שווה לבקר באתר ולהכיר.
  • Google Grants: תכנית המענקים של גוגל לעמותות, שמבוססת על מוצר הפרסום Adwords. התכנית פועלת בכל העולם בהצלחה רבה, ובישראל מוענק השירות לכ-150 עמותות.

מידע נוסף על תכנית ה-grants נמסר בסדנא של גוגל שנערכה אחרי הכנס, כולל מספר טלפון לתמיכה – הפרטים בהמשך הפוסט.

נקודה חשובה שהעלה ברנד בנושא חדשנות, היא שארגון שמקדש חדשנות צריך לקדש לקיחת סיכונים – וזה אומר גם כישלונות. הסוגיה של סיכונים וכישלונות כתנאי לחדשנות במגזר השלישי נידונה בהרחבה בכנס טכנולוגיות למגזר השלישי שנערך בארה"ב באפריל. דווקא הפעם, בכנס בו נכחו גם נציגי קרנות ותורמים פרטיים, היה יכול להיות מעניין לפתח דיון בנושא הזה – ואולי זה רעיון לשיחה בכנס הבא.

לסיום,  בתשובה לדאגתה של אורלי וילנאי מכך שגוגל הופך לכלי שמכתיב את החשיבה שלנו אמר ברנד: גוגל לא פותר את הצורך בחשיבה. מנוע החיפוש מביא תוצאות לשאלות שלנו. עדיין נדרשות שיפוטיות, אינטגרציה, יכולת להעריך מידע ומקורות מידע.

סדנת גוגל: האינטרנט בשירות העמותה

גוגל היתה שותפת תוכן בכנס, ולאחר שהוא הסתיים ערכה סדנה לארגונים המשתתפים. לסדנה הוקצתה שעה והיא כללה שלוש הרצאות שנתנו טעימה ומידע אבל לא התנסות מעשית.

שרון גרינברג, מנהל המחשוב ברשת בתי הספר אורט ישראל, עלה ראשון והציג כלים של גוגל לניהול והתנהלות פנים ארגונית יעילה. יותר מאשר את הכלים עצמם, שרון הציג אופני שימוש בכלים כמו דוא"ל, יומן, שיתוף קבצים לשם עבודה אפקטיבית ומשתפת. לשרון ניסיון מעשי רב בתחום, ורואים שהוא שמח לחלוק מהניסיון והידע שלו.

ההרצאה של עדי זיו-אב, מומחית פתרונות מדיה בגוגל, בנושא וידאו ומדיה חברתית עסקה בעיקר ביוטיוב, וקצת בכלי ה-hangouts  של הרשת החברתית גוגל פלוס. אחד הנתונים שהיא הציגה היה ש-3.5 מיליון גולשי אינטרנט בישראל נחשפים לסרטונים ביוטיוב מדי שבוע. כלומר, אי אפשר לומר שזה כלי טרנדי ש"רק צעירים משתמשים בו."

עדי ציינה דרכים וכלים להפקת סרטונים בעלות כספית נמוכה: צילום בטלפון סלולארי מתקדם, אפשרות לשימוש בכלי עריכה חינמיים, וציינה שיש ערך לאותנטיות של צילום כזה על פני צילום מקצועי ויקר. היא המליצה לעיין באתר ההדרכה של יוטיוב. למרות שהוא לא בעברית, יש בו הרבה חומרים ושווה לבקר.

נתונים על שימוש ביוטיוב, בישראל ובעולם. מתוך הרצאה של עדי בר-אב, גוגל בכנס מידות 2012.
נתונים על שימוש ביוטיוב, בישראל ובעולם. מתוך הרצאה של עדי זיו-אב, גוגל בכנס מידות 2012.

כנראה שפריט המידע הכי שימושי עבור רבים מהמשתתפים בכנס היה זה שמסר ירון מרקוביץ' שהציג את תכנית ה-grants. לשאלה שעלתה מהקהל: "איך אפשר להשיג אתכם בטלפון?!", מסר ירון את מספר התמיכה של גוגל adwords, שמשמש את גם משתתפי תכנית הגראנטס. אז רשמו לפניכם:

תמיכה טלפונית בגוגל גראנטס ישראל google grants

1-809-448554, 9:00-18:00, יום ו' עד 13:00.

לפני שאתם מתקשרים, אנא בקרו באתר התכנית וקראו על פרטי התכנית כאן.

לפני כמה שבועות ביקרתי באתר ולא הצלחתי להירשם כארגון ישראלי. נראה שהבעיה נפתרה, וארגונים מוזמנים להירשם. בעבר לקח כחודשיים או שלושה עד שעמותות השלימו את תהליך ההרשמה לתכנית. היום, לטענת צוות גוגל, תהליך הטיפול בבקשה לוקח פחות זמן.

דוגמה אישית וכלים לאפקטיביות במגזר השלישי

לסיכום, נראה היה שמידות משתדלים מאוד להראות דוגמה אישית בכנס. בפאנלים בהם השתתפו אנשי צוות או ועד מנהל עלו גם שאלות של מה אפשר לשפר, ומה מתכננים לעתיד. עם זאת, ההתייחסות להתנגדות שעורר במגזר השלישי שיתוף הפעולה של מידות עם משרד האוצר היתה מינורית.

בכנס חולק מדריך מידות לאפקטיביות ובו כלי העבודה של מידות: השאלון, מדדי ההערכה ושקלול הפרמטרים השונים. למעשה, זהו כלי עבודה ש"מידות" מנגישים למגזר השלישי – כל ארגון יכול לקחת את הכלי הזה, לעבוד איתו, ולשפר את האפקטיביות של הארגון. המדריך זמין באתר מידות, יחד עם מדריכים וכלי עבודה נוספים.

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

3 תגובות בנושא “על אפקטיביות וטכנולוגיה לשינוי חברתי – בעקבות כנס מידות 2012”

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא