לא כל הזכויות שמורות: שיתוף יצירות תחת רישיון Creative Commons

ארגון קריאייטיב קומונס – Creative Commons חוגג החודש עשור לפעילותו, וזאת הזדמנות מצוינת להכיר את הרישיון שהם מקדמים, להוקיר את פעילותם, ולראות איך אפשר להשתמש ברישיון לא רק כצרכנים אלא גם כיצרני תוכן.

חגיגות העשור לארגון Creative Commons
חגיגות העשור לארגון Creative Commons

קריאטיב קומונס (Creative Commons או CC) הוא ארגון חובק עולם שמטרתו להעניק אלטרנטיבה למבנה הקיים של דיני זכויות יוצרים באופן שיאפשר ליוצרים לשתף יצירותיהם עם אחרים ולהעניק להם הרשאות רחבות יותר מאלו שמתאפשרות דרך דיני זכויות היוצרים, בצורה קלה, ברורה ובעיקר ללא עלויות. כך מעודד הארגון יצירה, הפצה ושיתוף של יצירות, בעיקר בפורמט דיגיטאלי ובייחוד ברשת האינטרנט. (…) בפועל, מושתת המנגנון האלטרנטיבי על רישיונות יחודיים (רישיונות CC) לפיהם רק "חלק מהזכויות שמורות" וזאת בניגוד למנגנון זכויות היוצרים הקלאסי על פיו "כל הזכויות שמורות" מרגע שיצירה נוצרה.

על-ידי שימוש ברישיונות, היוצר יכול להרכיב בעצמו בדרך נוחה ופשוטה את הרישיון, ולקבוע אילו שימושים הוא מרשה לציבור לעשות ביצירה, ואילו לא. כך, ניתנת ליוצר שליטה על אופן השימוש ביצירה מחד ומאידך, מושגת מטרת עידוד היצירה, שיתופה והפצתה.

הרישיונות מותאמים לחוק וללשון המקומיים בכל מדינה החברה בארגון. עד כה, לארגון נציגויות ביותר מחמישים מדינות ברחבי העולם וחברי הארגון עמלים להתאים את הרישיונות למציאות המשפטית הקיימת באותה מדינה ולהגביר את המודעות לשימוש ברישיונות בכל דרך אפשרית.

(מתוך אתר קריאייטיב קומונס ישראל)

בעידן האינטרנט, קלות השכפול וההפצה של יצירות מעלה בעיות חדשות לגבי זכויות יוצרים. פעמים רבות, אנשים חושבים שאם הם מצאו תמונה באינטרנט (למשל בחיפוש בגוגל), והיות שטכנית הם יכולים להעתיק אותה, ולא כתוב שאסור – אז זה בסדר ומותר גם מבחינה חוקית. זה לא נכון. למעשה, כלל אצבע בטוח הרבה יותר הוא להניח שאם לא מצוין בפירוש שמותר להשתמש ביצירה, אז אסור לשכפל, להפיץ ולעבד אותה. לא לשימוש מסחרי, ולא לשימוש לא מסחרי. (אם אתם מאוד מופתעים מזה, מומלץ מאוד לקרוא את המדריך הקצר הזה בנושא זכויות יוצרים של עו"ד יהונתן קלינגר.)

מצד שני, אנחנו מניחים שאם אנשים מפרסמים יצירות באינטרנט – הם רוצים שזה יגיע לכמה שיותר אנשים. הרבה מהפעילות שלנו באינטרנט היא ברשתות חברתיות, שם השיתוף וההפצה הם דרכי תקשורת שגרתיות.

הרישיונות של קריאייטיב קומונס עונים באופן חלקי על הקונפליקט הזה. הם מאפשרים לאנשים לפרסם יצירות באינטרנט ולוותר מראש על חלק מהזכויות שלהם ביצירה, אבל לשמור על זכויות אחרות: ייחוס, הגנה מפני שימוש מסחרי, שינוי היצירה, שיתוף תחת רישיון זהה. באתר של קריאייטיב קומונס ישראל יש הסבר מעמיק על הרישיונות, וכן כלי ליצירת רישיונות מתאימים ליצירה שלכם.

Creative Commons Logo
הלוגו של Creative Commons

דוגמאות לשימוש:

מאמרים בויקיפדיה:

בתחתית הדפים בויקיפדיה העברית, תמצאו את ההצהרה הבאה:

הטקסט מוגש בכפוף לרישיון CC ייחוס-שיתוף זהה 3.0;  פרטי הרישוי של התמונות מופיעים בעמודי התמונות. ראו תנאי שימוש לפרטים נוספים.

כלומר, המאמרים בויקיפדיה מתפרסמים תחת רישיון CC שמאפשר למשתתפים לשתף ולעבד את החומרים, בכפוף לתנאים של מתן קרדיט על היצירה, ולשיתוף תחת רישיון זהה או דומה (הקלקה על שם הרישיון תוביל אתכם לפרטים שלו.)

כל העורכות והעורכים שתורמים טקסטים לויקיפדיה, מסכימים לכלל הזה ובעצם ההשתתפות בויקיפדיה, מוותרים על זכויות היוצרים שלהם על הטקסטים. לכן גם חשוב להקפיד ולא להעלות לויקיפדיה  טקסטים שהזכויות עליהם שמורות.

שימו לב, שלא כל התמונות בויקיפדיה מתפרסמות תחת רישיון CC, ויש לבדוק את התנאים לשימוש בתמונה לכל אחת מהן בנפרד.

חיפוש תמונות בפליקר:

פליקר הוא שירות שיתוף תמונות. לחברי האתר יש אפשרות להגדיר תחת איזה רישיון הם מפרסמים יצירות. אפשר להגדיר ברירת מחדל, וגם להחליט ספציפית עבור כל תמונה.

בטופס החיפוש המתקדם באתר, אפשר להגדיר חיפוש תמונות שמתפרסמות עם רישיון CC, ולפרט חיפוש תמונות לשימוש מסחרי או תמונות שמותר לעבד. אפשרות החיפוש הזאת עוזרת למצוא בקלות יחסית תמונות שמותר לשתף למטרות לא מסחריות. אני משתמשת בה לא פעם לחיפוש תמונות לשיבוץ במצגות או בפוסטים בבלוג. אם הרישיון דורש ייחוס היצירה, יש להקפיד ולתת קרדיט ליוצרת או ליוצר.

פרסום יצירות תחת רישיון CC ככלי לשינוי חברתי

ארגונים ואקטיביסטים שפועלים ללא כוונות רווח ולמען שינוי חברתי רוצים להעלות מודעות ולהפיץ מידע, לעודד מיצוי זכויות, ולהשפיע על השיח התקשורתי והציבורי. אחת הדרכים השימושיות לעשות את זה היא לשתף – ובנדיבות. מצד שני, אנחנו רוצים לקבל קרדיט על היצירה, וגם להגן על עצמנו מפני שינוי שלה. אם אנחנו מפיצים בחינם או במסגרת פעילות שלא למטרות רווח, יכול להיות שלא נרצה שישתמשו ביצירות שלנו למטרות מסחריות.

הרישיונות של קריאייטיב קומונס עונים על הצרכים האלה. מצד אחד – מזמינים שיתוף, ומצד שני מסמנים אילו זכויות אתם שומרים לעצמכם. האם זה מבטיח שלא יעשו ביצירות שלנו שימוש בניגוד לרצוננו? לא. מי שרוצה לגנוב ולרמות – תמיד מוצא איך. אבל זה יזמין אנשים לשתף ולעשות שימוש ביצירות, ואולי יזמין עוד אנשים לפרסם תחת רישיון CC.

מסיבות דומות, אני מפרסמת את הבלוג הזה תחת רישיון ייחוס-שימוש לא מסחרי-שיתוף זהה 2.5 ישראל של Creative Commons, אלא אם מצוין בפירוש אחרת. בתחתית דפי הבלוג הזה, מצד שמאל למטה, תוכלו למצוא את ההצהרה וקישור לרישיון.

אז לפני שאתם מציינים "כל הזכויות שמורות" על מאמר, דו"ח, תמונה או מצגת, בדקו אילו זכויות אתם באמת רוצים לשמור לעצמכם ועל אילו אתם מוכנים לוותר למען הכלל. בקרו באתר קריאייטיב קומונס והכירו את הרישיונות, כדי שבפעם הבאה שתפרסמו יצירה באינטרנט, תוכלו לבחור באיזה אופן לפרסם אותה.

הכותבת אינה עורכת דין, ואין לראות בטקסט זה יעוץ, משפטי או אחר, משום סוג שהוא.

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

9 תגובות בנושא “לא כל הזכויות שמורות: שיתוף יצירות תחת רישיון Creative Commons”

  1. תודה רבה על הפוסט המעניין והחשוב!

    גם ישראל חגגה את העשור באירוע שהתקיים ביום שלישי ה11 בדצמבר בשיחת ועידה שהנחה ד"ר יוסי ורדי עם מר ג'ימי ויילס (מייסד ויקיפדיה ודירקטור בקריאטיב קומנס) ועם גב' אסתר וויצ'יסקי (סגנית יו"ר דריקטוריון Creative Commons העולמי). לאחר מכן היו גם הרצאות של יזמים שונים. לפרטים נוספים ניתן לראות באתר:
    http://creativecommons.org.il/index.php?option=com_content&view=article&id=31&Itemid=166&lang=he

    כמו כן, במסגרת חגיגות העשור – ומכיוון שקריאטיב קומנס ישראל שייכים לקריאטיב קומנס אירופה – יצרנו דיסק
    של יצירות אירופאיות (יש אחת ישראלית) תחת רישיונות קריאטיב קומנס. שיר מספר 12 Zimbalista – Hadas G.H Drum&bass (06:19) הוא של ישראל!
    את האוסף ניתן למצוא באתר:
    http://freemusicarchive.org/music/Creative_Commons/CC-10_Europe_Mixtape/

    הודעה על כך ניתן לראות אף באתר האירופאי של הארגון:
    http://europe.creativecommons.org/

    בנוסף – מצ"ב מספר קישורים שאולי יכולים לעניין את קוראי הפוסט:

    1. הרצאה שהקליניקה למשפט וטכנולוגיה הקליטה במט"ח תחת רישיון קריאטיב קומנס על זכות יוצרים וקריאטיב קומנס
    http://video.cet.ac.il/VideoPlayer.aspx?xmlConfigPath=Mafilim/2011/Civic_ZchuyotYotzrim_mdi.xml

    2. הסבר על חוק זכות יוצרים באתר קריאטיב קומנס:
    http://creativecommons.haifa.ac.il/index.php?option=com_content&view=article&id=7&Itemid=142&lang=he

    3. הסבר על שימושים מותרים – לפי חוק זכות יוצרים – בעיקר בתחום ההוראה
    http://cms.education.gov.il/NR/rdonlyres/F70B3A50-D11B-493E-9F9B-2298EDC9917F/151587/dalit_ken1.pdf
    (פורסם בגדיש כרך יג
    http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/AdultEducation/PirsumeiAgaf/Gadish/gadish_13.htm)

    תודה!
    דלית קן-דרור
    מתאמת קריאטיב קומנס ישראל
    מנחה משפטית – הקליניקה למשפט וטכנולוגיה

    1. תודה דלית, על ההסברים והקישורים ועל הפעילות החשובה שלכם.
      רק הבוקר שמעתי שאינסטגרם עדכנו את תנאי הרישיון שלהם באופן שנותן להם זכויות על כל התמונות של כל המשתמשים הרשומים. אני מקווה שזה יעלה קצת בחזרה את קרנו של פליקר.

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא