שינוי חברתי בעידן של רישות חברתי: המקרה של charity: water

סקוט הריסון הקים את ארגון charity: water בשנת 2006, לאחר התנדבות באפריקה ומתוך רצון לשפר את חייהם של אלפי אנשים במדינות מתפתחות על ידי הנגשת מים נקיים לשתייה.

כיום, charity: water הוא אחד מארגוני המגזר השלישי הבולטים והמשפיעים בעולם. זאת בשל נפח הפעילות שלהם ודרכי פעולה חדשניות. הארגון הוא דוגמה טובה של "ארגון מרושת" – networked nonprofit, כפי שמתארות בת' קנטר ואליסון פיין בספר "The Networked nonprofit", (עוד על ארגונים מרושתים בהרצאה שנתנה אליסון פיין בישראל ביוני 2011).

לאחרונה, הריסון השתתף בכנס  Le Web לטכנולוגיות ואינטרנט והציג את עצמו, את הארגון ואת אופני השימוש שלו בטכנולוגיה ואינטרנט. זוהר אוריין שיתפה את סרטון ההרצאה וכן רשמים אישיים באתר שלה.

ההרצאה מעניינת ואורכת כ-45 דקות, ואפשר ללמוד ממנה המון לא רק על שיווק וטכנולוגיות רשת אלא גם על התארגנות ושיתופי פעולה לשינוי חברתי. נראה לי שכל אחד כמעט יכול לקחת מההרצאה הזאת משהו: איך הופכים מיזם חברתי לתנועה עולמית, איך ממתגים ארגון, דרכים יצירתיות לגיוס תרומות, סיפור סיפורים ותיעוד. לפעילים חברתיים אולי יהיה רעיון לשיתוף פעולה מקומי עם הארגון, וכמובן – נתונים ומידע על הבעיה של נגישות למי שתייה ואפשרויות הפעולה בנושא.

 לצפייה בהרצאה ביוטיוב

הנקודות המרכזיות שאני לקחתי מההרצאה:

מודל כספי: מההתחלה, C:W הקפידו להפריד בין תרומות לפעילות הארגון, ש-100% מהן מגיע לקהל היעד, ובין כסף לתפעול הארגון. זה מגביר את השקיפות ואת התמיכה. הריסון מציג שיתופי פעולה גם עם אנשים פרטיים וגם עם עסקים.

תיעוד: מתחילת הפעילות, הארגון השקיע בתיעוד הפעילות והאינטראקציות, בין אם זה במיפוי הבארות שהם הקימו באמצעות GPS ועל גבי מפות של גוגל, ובין אם זה בצילום והסרטה של השימוש בבארות האלה. יכול להיות שזה בגלל הרקע של הריסון כצלם וכבליין (אם לא צילמו אותך בבר מסוים שותה משקה מסוים – איך ידעו שזה קרה?). בכל מקרה זה כלי חשוב שנותן לתומכים משוב על הפעילות שלהם, וגם עוזר לגייס תומכים חדשים.

מיתוג: במאה ה-21 השקעה במיתוג היא לא מותרות! C:W הוא ארגון עם מיתוג ושפה עיצובית מובחנת. הם מצליחים לעטוף את התמונות מהשטח בגרפיקה נעימה ומניעה לפעולה. למיתוג שלהם חלק חשוב בהצלחה למשוך קהל רחב של תומכים, מתנדבים ותורמים, לתת תחושה של העצמה והצלחה.

קמפיינים עצמאיים לגיוס כספים: הריסון מספר על הקמפיין האישי הראשון שיזם: הוא וויתר על יום ההולדת שלו וביקש מחברים ומכרים לתרום למען פעילות הארגון. אנשים נוספים הלכו בעקבותיו ויזמו קמפיין אישי כזה, וכיום יש באתר פלטפורמה לקמפיינים אישיים לימי הולדת. אנשים יזמו קמפיינים נוספים שונים, שבהם הם יכולים להיות יצירתיים, לבטא את עצמם ולגייס חברים ומכרים. השיטה הזאת, לתת לשותפים ותומכים כלים לפעול יחד עם הארגון למען מטרה משותפת אבל באופן עצמאי, מאפיינת אסטרטגיה ופעילות של ארגונים מרושתים.

פעילות אונליין: ל- C:W יש מעל מיליון עוקבים בטוויטר, וגם בפייסבוק יש להם נוכחות מרשימה. האתר שלהם מחובר לפעילות הרשתית, כמו גם קמפיינים לגיוס כספים ופעולות בשטח שמדווחות בזמן אמת.

הנעה לפעולה: C:W נותנים לתומכים שלהם תשתיות ליצירת קמפיינים ופעילות. האתר שלהם מניע רגשית ומניע לפעולה. גם את ההרצאה שלו (המניעה רגשית בפני עצמה), סקוט מנצל כדי לנסות ולבנות שיתופי פעולה חדשים עם משתתפי הכנס.

עוד כדאי לשים לב, שהארגון פועל באופן חיובי ולא לעומתי. הם לא יוצאים נגד שליטים, ממשלות, או ארגונים בינלאומיים. הם לא עוסקים בנסיבות מצב המים במדינות בהן הם פועלים או מקדמים שינוי חקיקה.

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

7 תגובות בנושא “שינוי חברתי בעידן של רישות חברתי: המקרה של charity: water”

    1. תודה! אני לא מזהה את שם המשתמש/ת או את האווטר, אבל תודה על המילים החמות.

  1. מעיין תודה! הוידיאו אכן מ-ד-ה-י-ם!!! מבחינת האלמנטים שאת מפרקת וממליצה לארגונים לאמץ וליישם – בהחלט יש מה לקחת, אם כי המודל כל כך ייחודי ומורכב שצריך אולי לפרק אותו לתובנות קטנות ויישומיות.

    1. הי גלי, אני מסכימה איתך לגמרי לגבי הייחודיות של הארגון. זה מתבטא גם באתר שלהם. במבט ראשון את אומרת: איזה אתר מדהים, אני רוצה כזה גם. אבל לא לכל ארגון וקהילה זה מתאים. מצד שני, העיקרון של לגייס תומכים לפעול למען מטרה משותפת חשוב וכדאי לכל ארגון לנסות ולראות איך אפשר להטמיע ולו קצת מזה.

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא