הסדנא לידע ציבורי: כששקיפות, קוד פתוח ושינוי חברתי נפגשים

בסוף השבוע הקרוב יתקיים האקתון – מרתון פיתוח – של הסדנא לידע ציבורי. כפעילה בסדנא שעוקבת אחרי הפעילות שלה עבר כמה שנים, אני אהיה שם ומזמינה אתכם להצטרף גם.

הזמנה להאקתון ה-6 של הסדנא לידע ציבורי. הקליקו לפרטים נוספים.

הסדנא לידע ציבורי צמחה למעשה מתוך הפרויקט הראשון שלה, "כנסת פתוחה". לקראת הבחירות הכלליות הקודמות, כמה אנשים שהם גם מתכנתים הסתכלו על כל המפלגות והמועמדים ותהו איך אפשר לבחור למי להצביע לא על סמך מה שהמועמדים והמפלגות מצהירים אלא על סמך מה שהם עשו בעבר. כשניגשו לבדוק באתר הכנסת, גילו שזה לא כל כך פשוט. למשל, בדף האישי של חברי כנסת אפשר לראות באילו ועדות הם חברים ומה המצב המשפחתי שלהם, אבל לא איך הצביעו (אם בכלל) על הצעות חוק, או כמה זמן משבוע העבודה הם נוכחים בכנסת.

הם התחילו לעבוד על פיתוח אתר שינגיש מידע על פעילות הכנסת לפי מה שמעניין אנשים – וככה צמחה "כנסת פתוחה". עם הזמן פותחו פרויקטים נוספים כמו מערכת התקציב הפתוח, אתר המעקב אחרי יישום המלצות דו"ח טרכטנברג ועוד, כשהמשותף לכולם הוא שימוש בטכנולוגיה להנגשת מידע ציבורי וקידום שקיפות שלטונית. זאת במטרה להנגיש מידע לכלל אזרחי המדינה ולא רק למעגלים מצומצמים של מומחים, לעורר דיון אזרחי שיצמיח יצירת ידע חדש, לאפשר הזרמת מידע מארגוני החברה האזרחית לרשויות, ולסייע לחברה האזרחית להתארגן לפעילות אקטיבית (על פי חזון הסדנא לידע ציבורי.)

לקראת הבחירות הכלליות לכנסת, הסדנא מקדמת שימוש ב"כנסת פתוחה" ובכלים נוספים כדי לעודד בחירה מושכלת ולהעלות על סדר היום נושאים שונים. כיוון שזאת מערכת בחירות קצרה, מושקעים מאמצים, מחשבה ויצירתיות בפיתוח כלים ושירותים לקראת הבחירות: הוספת פיצ'רים, טיוב נתונים ושיתוף במידע.

לצורך המאמץ המוגבר לקראת הבחירות, פתחנו פרויקט  מימון המונים  – פותחים את הכנסת לציבור! תרומתכם תעזור לנו מאוד.

שקיפות וקוד פתוח

הסדנא לידע ציבורי מבקשת לקדם שקיפות כערך בחברה דמוקרטית, דורשת שקיפות מהשלטון, וגם פועלת בשקיפות. באתר הסדנא תוכלו למצוא דיווח על מקורות המימון, שיתופי פעולה, דו"חות ואישורים רשמיים.

כל הכלים בסדנא נכתבים בקוד פתוח, מה שמאפשר שני דברים:

  • הרבה אנשים יכולים לראות את הקוד, להשתתף בפיתוח שלו, לבדוק ולשפר פיתוח קיים.
  • אפשר להשתמש בקוד כבסיס לפיתוח כלים אחרים.

מה עושים בסדנא חוץ מאשר לתכנת?

המון! צריך לזכור שהפיתוחים הטכנולוגיים הם כלי ולא מטרה בפני עצמה, ושהעיסוק בהנגשת ידע ציבורי נוגע בתחומי תוכן מגוונים: חקיקה, תקציב, ממשל, מדיניות, חינוך, בריאות, דיור, ביטחון, ועוד. לצד פיתוח תוכנה פעילים בסדנא לידע ציבורי גם:

אנשי ונשות תוכן: שוקדים על כתיבה ועריכת תכנים באתר הסדנא ובאתרים נוספים, טיוב נותנים שלא ניתן לעבד באופן אוטומטי, ניתוח נתונים והצפת סוגיות מעניינות. לדוגמה, קראו את הפוסט שכתבה מריאלה יאבו על משבר האחיות תוך התייחסות לחקיקה בנושא בעבר ולמצב במדינות אחרות.
מעצבות ומעצבים: בגלל שיש המון מידע ונתונים, יש חשיבות גדולה לממשק המשתמש באתר ולעיצוב.
מפתחי הדרכה ומדריכים: שכותבים מערכי הדרכה ומעבירים הדרכות בהזדמנויות שונות: מכנסים מקצועיים ועד פריימריז של מפלגות.
נשות ואנשי קריאייטיב: שחושבים על רעיונות יצירתיים איך להגדיל את החשיפה של הציבור בישראל לכלים שהסדנא מפתחת, להעמיק את ההכרה בצורך בהם ואת השימוש.

אז מה אפשר לעשות?

אשמח לענות על שאלות נוספות לגבי פעילות בסדנא, כאן בתגובות או במייל פרטי. להתראות בהאקתון וב"כנסת פתוחה"!

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

2 תגובות בנושא “הסדנא לידע ציבורי: כששקיפות, קוד פתוח ושינוי חברתי נפגשים”

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא