איפה מוצאים תמונות חופשיות לשימוש באינטרנט

רוצים לפרסם תמונות באינטרנט? חפשו תמונות חופשיות לשימוש! מקור: PhotKing, Flickr

מכיוון שתוכן ויזואלי עובד טוב יותר ברשת – הן מבחינת היכולת להניע רגשית אנשים, הן מבחינת הדגש שרשתות חברתיות שמות על תמונות, והן מבחינת התחרות על תשומת הלב והקשב – אנחנו צריכים להשתמש יותר בתמונות: לשתף בפייסבוק, לשבץ בפוסטים ומאמרים באתר או בבלוג, ובל נשכח הוספת תמונות למצגות מבוססות פאוארפוינט או כלים דומים.

לא תמיד יש לנו תמונה מספיק טובה שאנחנו צילמנו או יצרנו. אז איפה מחפשים ומוצאים תמונות? יש שיגידו: מה, זה נורא קל, מחפשים בגוגל, יש שם המון תמונות! אז זהו, שלא. כלומר – נכון, בתוצאות החיפוש בגוגל עולות המון תמונות, אבל זה לא אומר שמותר לכם להשתמש בהן בפרסומים שלכם באינטרנט או בכלל.

תמונות מוגנות בזכויות יוצרים, ויש חקיקה שונה במדינות שונות. ככלל, אם לא כתוב במפורש שמותר להשתמש בתמונות שמצאתם באינטרנט, כדאי להניח שאסור. הפרת זכויות יוצרים יכול לעלות בתביעות של עשרות אלפי שקלים, ויש אנשים וחברות שמתמחים בזיהוי הפרה של זכויות יוצרים והגשת תביעות שיטתית.

עם זאת, יש יוצרים שמפרסמים תמונות ותכנים ברשת באופן שמאפשר שימוש ושיתוף. למשל, שיתוף תחת רישיון Creative Commons – רישיון CC, שמאפשר ליוצרים לשמור על חלק מהזכויות, ועליו כתבתי בהרחבה בפוסט הזה.

הערה וגילוי נאות: המחחברת אינה עורכת דין ואין לראות בפוסט זה ייעוץ משפטי מקצועי.

אז איפה אפשר למצוא באינטרנט תמונות חופשיות לשימוש?

עדכון, מרץ 2015: פוסט נוסף וקישורים נוספים למקורות תמונות חופשיות לשיוש אפשר למצוא כאן.

ויקישיתוף – Wikimedia Commons – מאגר מרכזי לצילומים, תרשימים, אנימציות, וידאו קליפים ומדיה מסוגים שונים המוצגים כולם תחת רישיונות חופשיים ואשר ניתנים לשימוש בכל אחד ממיזמי ויקימדיה. רבים מהפריטים בויקישיתוף חופשיים לשימוש גם מחוץ למיזמי ויקימדיה, אך לא כולם. עבור כל תמונה או פריט אחר בויקישיתוף מצוינים בפירוש תנאי השימוש וההרשאות.

פליקר – Flickr – לחברי האתר יש אפשרות להגדיר תחת איזה רישיון הם מפרסמים יצירות, ואיך הם מאפשרים לאחרים להשתמש בהן. בטופס החיפוש המתקדם באתר, אפשר להגדיר חיפוש תמונות שמתפרסמות עם רישיון CC, ולפרט חיפוש תמונות לשימוש מסחרי או תמונות שמותר לעבד. במקום "Any license" לבחור את ההרשאה הרצויה.

חיפוש תמונות מתקדם בגוגל –  בין הפרמטרים השונים, אפשר להגדיר גם זכויות שימוש (הפרמטר האחרון בטופס). פרמטרים נוספים שיכולים לעזור למצוא תמונות שאתם צריכים: גודל, יחס גובה-רוחב, צבעים, ועוד. יש גם ממשק חיפוש תמונות מתקדם בגוגל באנגלית

עדכון, ינואר 2014: גוגל הוסיפו אפשרות לסנן תמונות לפי זכויות שימוש. בחיפוש תמונות בגוגל, במסך הצגת תוצאות החיפוש, יש ללחוץ כל כפתור "כלי חיפוש", ולסמן את זכויות השימוש או הפרמטרים האחרים שנחוצים לכם.

כלי חיפוש בחיפוש תמונות בגוגל
כלי חיפוש בחיפוש תמונות בגוגל

CCsearch – ממשק החיפוש של Creative Commons מאפשר חיפוש במאגרי תמונות ומדיה בהם אפשר למצוא תכנים חופשיים לשימוש. לפני שמריצים חיפוש, יש לציין האם תרצו לעשות שימוש מסחרי או לבצע עיבוד של התמונות, וכן להגדיר באיזה מאגר לחפש. בין המאגרים: ויקישיתוף, פליקר, גוגל תמונות, יוטיוב ועוד.

The Noun Project – פרויקט ליצירת שפה ויזואלית עולמית, ומאגר של אלפי סמלים ואייקונים חופשיים לשימוש.

 איפה אתם מחפשים ומוצאים תמונות חופשיות לשימוש? אשמח להכיר מקורות טובים נוספים.

עוד כמה קישורים שימושיים בנושא:

כשמפרסמים תמונות חופשיות לשימוש, הקפידו לשמור על תנאי הפרסום: לתת קרדיט או הפניה למקור אם כך ביקשו, לא להשתמש מסחרית או לעבד את התמונה אם אסור ע"פ תנאי השימוש.

מה אם מצאתי תמונה ממש טובה שאני רוצה להשתמש בה? אפשר לפנות ולבקש רשות. אולי יתחיל מזה קשר הדדי או שיחה מעניינת, שיתוף פעולה עתידי, או סתם מחמאה ליוצרים. אם אתם משתמשים לכוונות לא מסחריות – כדאי לציין את זה בפניה.

עוד כדאי לצלם יותר בעצמנו – זה נהיה קל יותר, באמצעות מצלמות דיגיטליות או טלפונים סלולריים. לצלם גם דברים שלא צריך כרגע, אבל רלוונטיים לעולמות העניין והתוכן שלנו, ויכול להיות שנשתמש בהם בעתיד.

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

36 תגובות בנושא “איפה מוצאים תמונות חופשיות לשימוש באינטרנט”

  1. האתר sxc.hu הוא מקור מעולה לתמונות חופשיות לשימוש, מסודרות ומאורגנות על פי מלות מפתח. לכל תמונה מצויין רשיון השימוש ורובן חופשיות למדי וחינמיות.
    לאחרונה האתר נרכש ע"י Getty Images שמפעילה את istock photos ועוד שירותים. אני מקווה שהם לא יפגעו במהותו ובתכנים שבו, אבל בינתיים הוא ממשיך להיות שימושי ביותר.

    1. הי אלירם, שמעתי עוד חוות דעת טובות על האתר ורציתי לציין אותו בפוסט, אבל כשניסיתי לחפש תמונות מצאתי רק תמונות בתשלום, ולא מצאתי אפשרות לציין שאני רוצה רק תמונות חופשיות לשימוש. האם יש דרך לבצע חיפוש כזה? אולי זה קשור לשינויים באתר?

  2. המקום הטבעי לחיפוש תמונות חופשיות לשימוש באינטרנט הוא כמובן פיקיוויקי – http://www.pikiwiki.org.il מיזם של איגוד האינטרנט הישראלי שהוקם בשותפות עם מט"ח וויקיפדיה. יש בו כיום כ- 30,000 תמונות, חלקם היסטוריות (4000 תמונות מארכיוני הקיבוצים) וחלקם של כאן ועכשיו. כל התמונות באתר חופשיות לשימוש תמורת מתן קרדיט.

    1. חזרו אליך תוך שעה עם התמונה – זה אומר שהם עזרו לך למצוא תמונה ספציפית שחיפשת? או שביקשת אישור, ונתנו לך אותו? לדעתי תמונות של לע"מ צריכות להיות פתוחות לציבור (לשימוש לא מסחרי, לכל הפחות)

      1. הבעיה עם לע"מ שיש להם מחולל לינקים כך שקשה מאוד לערוך שימוש בתמונות שלהם אם לא רוצים ממשית 'לקחת' אותן ורק לערוך קישור. לא ברור למה זה טוב אבל את הגולש זה די מכשיל.

      2. הי עינב, התהליך של לע"מ נראה קצת מסובך – אולי כדי להרתיע שימוש לא ראוי (לטעמם) בתמונות? תחשבי כמה זמן ועבודה היו חוסכים לעצמם אם היו באמת פותחים את התמונות לשימוש חופשי…

    1. המציאות בפריפיק מאוד מוצלחות במראה ובאיכות, אבל לכל תמונה יש הפניה לבדיקת זכויות יוצרים בפרסום המקורי. אני תוהה האם זה כסת"ח למקרה שישנו את הזכויות על הקובץ המקורי (והם בוחרים תמונות חופשיות), או שהם מעלים מכל הבא ליד ומאפשרים טכנית הורדה.
      שים לב שב- CCsearch יש אפשרות לחפש גם במאגרים של קבצי קול וסרטונים – אולי שימושי לך לשיתוף מוזיקה. לפני כמה שנים קראתי על פרויקט קראודפאנדינג של הקלטת ה-48 (או אולי זה היה וריאציות גולדברג) באיכות גבוהה, ולטובת הציבור בשיתוף תחת רישיון creative commons. לא מוצאת את זה עכשיו, אבל אולי אתה מכיר?

  3. תודה מעין על פוסט מעניין ושימושי מאד.
    חשוב לציין את ויקיפדיה – שם כל התמונות חופשיות. ברירת מחדל טובה!
    במקרים מסויימים התמונות מותרות לכל מיני שימושים, אך לא לשימוש מסחרי. האם תוכלי להרחיב על שימוש מסחרי? מה זה אומר, ומתי בעצם אסור להשתמש?

    ואתרום עוד כמה משלי:
    http://compfight.com/
    מנוע חיפוש מעולה לפליקר, שיש לו אפשרות סינון לפי רשיון, וכמובן אפשר לחפש גם בעברית:
    מאד מאד שימושי לחיפוש יישובים בארץ, סלבז, ארועים אקטואליים, אנשי ציבור, דברים שקשה לפעמים למצוא חופשיים. הרבה צלמים, אקטיביסטים ושאר נשמות טובות משחררים את תמונותיהם ברשיון לשימוש חופשי.

    ועוד בפליקר, יש את הפליקר קומונס, תמונות חופשיות בלבד – הסטוריות מכל העולם ומדהימות. לא ישראליות לרוב, אבל שוות מאד
    http://www.flickr.com/commons

    אתר עם תמונות גולמיות ברזולוציה ממש גבוהה, הרבה טקסטורות. אהוב עלי ביותר, מומלץ לצורך רקעים, ובכלל למעצבים:
    http://www.imageafter.com/

    עוד אתר טקסטורות טוב לרקעים:
    http://www.mayang.com/textures/ חינם להורדה ולשימוש חופשי, מסחרי ולא מסחרי

    שוב תודה! נושא חשוב

    1. הי טלי, תוה! אחלה מקורות!
      אני סקרנית לראות מה יקרה עכשיו עם פליקר אחרי השינויים האחרונים. נראה לי שזה יהיה לטובת פליקר בכלל ותמונות CC בכלל.

    1. תודה, זה נדיב ואדיב מצדך.
      לטובת קוראי הפוסט בעתיד, אני מוסיפה גם את הקישור הזה: http://unsplash.com – בלוג (טאמבלר) שמפרסם פעם בשבוע (או ככה הם אומרים) 10 תמונות איכותיות לשימוש חופשי. קצת קשה למצוא כאן משהו ספציפי כי הם לא מתייגים את התמונות, אבל יש דברים יפים

  4. תודה על הכתבה.
    רציתי לשאול בנוגע למשהו שלא התייחסו אליו –
    צוין שיש אפשרות במנוע חיפוש של גוגל לסנן תוצאות של תמונות על פי "מסומן לשימוש חוזר מסחרי עם אפשרויות לביצוע שינויים" . ולהשתמש בתמונות כרצוני.

    השאלה שלי – כרגע התמונה מסומנת ככה – אבל מה יקרה אם מישהו מחליט פתאום לשנות את זה, ואז בא בטענות ובתביעות ש"לקחנו" את התמונה ללא רשות.
    איך אפשר להוכיח שבתקופה שלקחנו את התמונה זה סומן שאפשר להשתמש בו?
    יש משהו שאני יכולה למצוא בהגדרות של התמונה? בלינק עצמו?
    אין לי מושג….
    אשמח לעזרתכןם

    1. הי נטע, זאת שאלה מצוינת! היא מסקרנת אותי גם, אבל אין לי תשובה.
      אנסה לפנות למכרים שעוסקים בתחום, אני מקווה שתהיה לי תשובה בימים הקרובים. תודה ולהשתמע

        1. הי נטע, בדקתי עם כמה עורכי דין בתחום.
          בגדול (וזה לא יעוץ משפטי) זאת שאלה ראייתית, כלומר אם השימוש בתמונה יגיע לבית משפט, תצטרכי להציג ראייה לתנאי השימוש שניתנו לך.
          צריך לשמור תיעוד של הרשויות שקיבלת, למשל אפשר באמצעות צילום מסך ובו מופיעים תנאי השימוש וכו.
          מבחינה טכנולוגית אם האתר נוהג לתת שם של רשיון השימוש בקישורית ייתכן שזו תוכר כראיה.

          1. תודה רבה מעין.
            מידע מועיל. וכנראה שבאמת לא כדאי להשאיר את הנושא הזה פרוץ. ליתר ביטחון.

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא