איך העולם היה נראה אם לא היתה פייסבוק?

פייסבוק חוגגת היום עשר שנים להיווסדה. זה ציון דרך בולט בחיי החברה, שזוכה לסיקור ופרסום, פרשנויות, ביקורת וגם בדיחות. אני חברה בפייסבוק מאז 29 בספטמבר 2007. דרך פייסבוק הכרתי אנשים חדשים, למדתי דברים חדשים, חיזקתי את הזהות הפמיניסטית והגיקית-מחשבימית שלי, שמרתי על קשרים, הצטרפתי לפעילויות חברתיות (קיץ 2011, מישהו?) וגם מצאתי עבודה. פייסבוק שיחקה תפקיד מרכזי באירועים משמעותיים בעשור האחרון: כזרז לתהליכים חברתיים, אמצעי דיווח ושיתוף מידע, כלי לארגון והתארגנות, ביטוי אישי, פרסום מסחרי, ועוד. 

איך העולם היה נראה אם לא היתה פייסבוק?
נשימה עמוקה, הרהור קצר – כנראה שלא מאוד שונה.

בזמן שצוקרברג וחבריו שקדו על פיתוח פייסבוק הרשת החברתית, פייס בוק האתר הפנימי של הרווארד כבר היה קיים (ודומים לו באוניברסיטאות אחרות), וגם פרנדסטר ומייספייס כבר היו שירותים קיימים ופעילים. רק בהרווארד עצמה ודאי הסתובבו כמה עשרות מתכנתים ויזמים עם רעיון גדול לרשת חברתית מקוונת, שלא לדבר על כמות היזמים האלה בעולם כולו.

אם לא היתה קמה פייסבוק, היו קמים שירותים ואתרים אחרים דומים, כי פייסבוק צמחה מתוך רוח הזמן של התקופה: רוח זמן של רשתיות, של רצון לפעילות עצמאית ברשת, שאיפה לביטוי אישי, וצורך ב"מקום שלי אונליין" שהוא אחר מבלוג או אתר.

מספיק אנשים היו בשלים ורצו כלי או שירות לדבר עם אנשים אחרים מעל טכנולוגיות תקשורת, עם אפשרויות להתאמה אישית, ולא דרך אח גדול מפקח מרכזי (או ככה זה נראה). אם פייסבוק לא היתה עונה על הצרכים האלה- מישהו אחר היה עונה. יכול להיות שרשת חברתית אחרת היתה עונה טוב יותר על חלק מהדרישות והצרכים, אבל בסופו של דבר החברים בה הם שקובעים את עיקר אופייה של רשת חברתית.

העולם ללא פייסבוק
העולם ללא פייסבוק. כדור הארץ כפי שצולם ע"י צוות אפולו 17, דצמבר 1972.

לכן גם לא צריך לדאוג יותר מדי מה יקרה אחרי שלא תהיה פייסבוק. וזה יקרה מתישהו. יהיה משהו אחר, יהיו כלים אחרים. הרשת החברתית של קשרים בין אנשים שנוצרה על גבי פייסבוק, קיימת ביניהם, בינינו, גם בכלים אחרים או ברשתות אחרות או ב"עולם האמיתי" שמחוץ לרשת.

בינתייים פייסבוק מתאימה את עצמה לרוח הזמן, עונה על צרכים חדשים ומתכתבת עם טכנולוגיות חדשות, כמו אימוץ והתאמת שירותים למובייל. היא השפיעה רבות עלינו, המשתמשים בה, ועל החברה והתרבות בחלקים נרחבים בעולם. פייסבוק לא רק נענתה לרוח הזמן אלא גם ניתבה אותה לכיוונים חדשים.

אני מאחלת לכולנו שבעשור הבא פייסבוק תשכיל להמשיך ולהתפתח, להתאים את עצמה ולענות על צרכי לקוחות שונים שלה באופן שקול: נשים ואנשים, קהילות, ארגונים וחברות מסחריות. ושאנחנו כמשתמשים נשכיל להגדיר דרישות וצרכים, להשתמש בפייסבוק בתבונה, לנהל דיאלוג עם מקבלי ההחלטות בפייסבוק, ולבחון ולאמץ גם אפשרויות וכלים אחרים.

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

2 תגובות בנושא “איך העולם היה נראה אם לא היתה פייסבוק?”

    1. תודה, חמוטל. תמיד יש לנו על מה לדבר בנושא רשתות חברתיות, ברשת ובכלל…

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא