נשים בויקיפדיה: עורכות, משוחחות ומשפיעות

We Can Edit

במרץ 2012 השתתפתי בסדנת עריכה בויקיפדיה, אנציקלופדיית התוכן החופשי מבוססת טכנולוגיית ויקי, שיועדה למשתתפות נשים. הסדנה נערכה במסגרת פעילות של עמותות ויקימדיה העולמית והישראלית לעודד נשים להשתתף ולערוך תוכן בויקיפדיה: מספר הנשים העורכות קטן בהרבה ממספר הגברים העורכים ומחלקן היחסי באוכלוסיה. כתבתי על הסדנה בפוסט הזה, השתדלתי להישאר מעורבת ולעקוב אחרי פרסומים ושיחות בנושא, אני יודעת שזה חשוב ומשמעותי – אבל מאז הסדנה, חוץ מעריכה אחת קטנה ועוד תיקון אחד פצפון לא נכנסתי לערוך בויקיפדיה.

יש לכך כל מיני סיבות. אם נחזור לפוסט של סו גרדנר על תשע סיבות מדוע נשים לא עורכות בויקיפדיה, אני חושבת שאני עונה על שלוש מהן לפחות. חלק מהסיבות שגרדנר ציינה כבר פחות רלוונטיות היום: ממשק העריכה עבר פיתוח ויש היום אפשרות לעריכה בעורך החזותי, משתמשות יכולות לציין שהן משתמשת אישה ולא משתמש גבר, וכמו כן האפשרויות לקבלת פנים, הדרכה ושיחה עם נשים עורכות יותר מגוונות ומזמינות.

אחד הדברים החשובים שלמדתי מדיונים ברשת ושיחות עם עורכות ועורכים הוא, שכדי להשתתף בדיונים ולהשפיע בויקיפדיה במהלך הצבעות באופן אפקטיבי, צריך להשתתף בעבודה ולערוך. וזה מה שאני רוצה ללמוד לעשות, לכל הפחות לרכוש את המיומנויות הנדרשות ולהתנסות בכך.

אחת האפשרויות לקבלת פנים ושיחה לעורכות חדשות היא קבוצת ויקי נשים Wiki Women בפייסבוק. מטרת הקבוצה היא לשתף מידע וניסיון בעריכה בויקיפדיה, לסייע ולהנחות נשים שרוצות להצטרף כעורכות, להעלות לדיון סוגיות שקשורות לערכים אודות נשים, ועוד.

ביום שישי הקרוב, 5/9/14 יתקיים במשרדי ויקימדיה ישראל מפגש פתיחה חגיגי של ויקי נשים בנושא אמנות וזהויות מצטלבות. המפגש ייפתח בהדרכה לעריכה בויקיפדיה, ואחריו  יתקיימו הרצאה בנושא עם  טל דקלהיסטוריונית של האמנות, אוצרת אמנות  ופעילה חברתית, ומרתון עריכה בו נערוך יחדיו ערכים בנושא האמנות.

יש מקום ל-15 משתתפות וההרשמה פתוחה בינתיים. אני אהיה שם גם, בתקווה שאקבל תמיכה, עידוד ומוטיבציה להמשיך ולערוך, וכדי להכיר טוב יותר את הכלים והתרבות הקהילתית של ויקיפדיה.

לשם השתתפות בסדנה, יש לפתוח שם משתמשת בויקיפדיה (אם עוד אין לך כזה) ולערוך את דף ההרצאה. זה לא מאוד מסובך ויש הנחיות בדף המפגש. מניסיוני, הרישום מראש חוסך הרבה זמן במפגש עצמו וזה עוזר להתמקד בעריכה וברכישת מיומנויות. כדאי גם לעבור על רשימת הערכים המומלצים לעבודה במרתון העריכה. אפשר להשתתף רק בהדרכה על העריכה או בהרצאה ובמרתון.

עוד אפשר למצוא בפייסבוק בנושא נשים בויקיפדיה:

נראה שפעילות בפייסבוק עוזרת לבנות קשרים בין נשים עורכות, ולפעמים מתפתחות שיחות מעניינות ומשמעותיות. עם זאת, צריך לזכור שהעריכה, הדיונים אודות ערכים וההצבעות נעשות בויקיפדיה עצמה ולא בפייסבוק.

  • הדף מעלים ערך: מחזירות נשים להיסטוריה מציג תוצרים מפרויקט בו סטודנטיות וסטודנטים בסמינר הקיבוצים כותבות/ים ערכים לויקיפדיה על נשים בתולדות ישראל.
  • הדף היא-סטוריה מציג בכל יום נשים מעניינות ומשמעותיות בהיסטוריה או אירועים משמעותיים בהיסטורי הנשית. לרוב יש קישור לערך אודות אשת היום בויקיפדיה. כשאין ערך אודות האישה בעברית, יש הפנייה לערך באנגלית – וזאת הזדמנות לתרגום ויצירת ערך חדש. (בנוסף, התמונות מאוד מוצלחות ומתאימות לשיתוף בפייסבוק).
  •   היום בהיא-סטוריה, 25.7.2014: 94 שנים להולדתה של רוזלינד פרנקלין, כימאית פיזיקלית יהודייה- אנגלייה
    היום בהיא-סטוריה, 25.7.2014: 94 שנים להולדתה של רוזלינד פרנקלין, כימאית פיזיקלית יהודייה- אנגלייה

הדרכות נוספות

אם את לא יכולה להגיע למפגש ביום שישי בתל אביב, או שההרשמה תיסגר, אל ייאוש! יש הזדמנויות נוספות.

חומרי עזר והדרכה

נשים כותבות על עריכה ופעילות בויקיפדיה

עוד מרחב לשיחה ושיתוף חוויות בנושא עריכה בויקיפדיה היא הבלוגספירה:

אנחנו יכולות לערוך - We Can Edit!
אנחנו יכולות לערוך – We Can Edit! מקור התמונה: https://en.wikipedia.org/wiki/File:We_Can_Edit.jpg

מכירות עוד בלוגים מעניינים של נשים עורכות בויקיפדיה? קבוצות שימושיות בפייסבוק? רוצות לשתף חוויות מניסיונכן? רוצים לשתף רשמים מניסיונכם? אל תהססו להשאיר תגובה.

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

3 תגובות בנושא “נשים בויקיפדיה: עורכות, משוחחות ומשפיעות”

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא