חגים, מועדים וימי ציון: איך למצוא אותם ולתכנן פעילות מראש

lunar 2010

לוח השנה, כל לוח שנה, מזמן ימי ציון קבועים שחוזרים על עצמם. ימים כאלה הם הזדמנות להעלות נושאים לסדר היום, לקדם שינוי חברתי, ליזום פעילויות קהילתיות או להשתתף בפעילויות שמארגנים אחרים. למשל:

  • אירוע ציבורי כמו כנס, צעדה או עצרת
  • קמפיין תקשורתי ו/או קמפיין גיוס משאבים
  • דיון בכנסת או בוועדות הכנסת
  • ראיון, כתבה או טור דעה בתקשורת
  • פעילות מקוונת: פוסט בבלוג או פעילות ברשתות חברתיות

אירועים כאלה יכולים להיות חגים דתיים או לאומיים, ציון תאריכים היסטוריים, ימי ציון בינלאומיים (שנקבעו על ידי האו"ם) כמו גם ימי מועד של קהילות שונות (על יום פאי שמעתם?).

לפעמים תוכלו לחבר אותם לרעיונות ולעקרונות שלאורם את פועלים במשך כל השנה. דימויי האור והחושך של חג החנוכה, למשל, יכולים להתחבר למאבקים חברתיים שונים. יש גם ארגונים שקבעו ימי ציון חדשים בהקשר של ימי ציון כלליים, כמו יום העגונה שמצוין ביום תענית אסתר.

כדי להפיק פעילויות ולהתארגן צריך לדעת על הימים האלה מראש, כלומר להוסיף אותם ללוח השנה שלכם ולתכניות העבודה (ראו בהמשך הפוסט קישורים למדריכים להוספת לוחות אירועים ללוחות שנה). מומלץ פעם בשנה (רצוי בתחילת שנת עבודה או שנה קלנדרית) לסמן תאריכים שתרצו לפעול בהם, ולאורך השנה פעם בחודש לעבור על החודש חודשיים הבאים ולראות מה מחכה לכם שם ומה תוכלו לעשות עם זה.

הנה כמה מקורות שימושיים לרשימות ימי מועד וציון, לוחות שנה, ולוחות אירועים היסטוריים. שימו לב: בכל מקום שיש הפניה לויקיפדיה, תזכרו שאתם יכולים לא רק לראות מה יש שם אלא גם להצטרף לעריכה ולתרום מידע נוסף.

ימי מועד וימי ציון:

לוחות שנה:

ימי ציון היסטוריים:

  • איך למצוא אירועים שהתרחשו בתאריך מסוים: בויקיפדיה, לכל יום בשנה יש ערך בויקיפדיה, ובו אפשר לראות מה קרה בתאריך הזה בהיסטוריה. ראו למשל אילו אירועים התרחשו באחד במאי או בא' בתשרי.
  • לוח השנה הדמוקרטי של המכון הישראלי לדמוקרטיה: הלוח מרכז את האירועים המשמעותיים שתרמו לעיצובה של הדמוקרטיה הישראלית, ומשלב גם אירועים בעלי משמעות בינלאומית לדמוקרטיות בעולם. (עדכון, פברואר 2018).
  • היום בהיסטוריה הנשית: לוח שנה של אירועים שקשורים בנשים, פמיניזם, והתנועה לזכויות האשה.
  • היום ב(ערוץ ה)היסטוריה: סרטונים ומידע על אירועים שהתרחשו היום בהיסטוריה. ברירת המחדל היא היום הנוכחי בשנה, ובתחתית העמוד יש קישור לדפדוף בין תאריכים שונים.

מכירים מקורות מידע שימושיים נוספים? לוחות שנה מעניינים? אנא שתפו קישורים בתגובות.

בתמונה: Lunar Calendar 2010, by Carl @FellowCreative, Flickr.

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

2 תגובות בנושא “חגים, מועדים וימי ציון: איך למצוא אותם ולתכנן פעילות מראש”

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא