כמו ויקיפדיה, אבל אחרת: אתרי ויקי לכתיבה משותפת, שיתוף מידע וניהול ידע

קהילת ויקיפדיה ציינה החודש 15 שנות פעילות של האנציקלופדיה החופשית המקוונת. האירוע צוין בחגיגות ואירועים שונים ברחבי העולם, סיכומים ותחזיות לעתיד.

ויקיפדיה היא פרויקט מעורר השראה והתפעלות: כמות גדולה של מידע מאורגן ומתעדכן, קהילת משתמשים ותורמי תוכן תוססת, שיתופי פעולה עם ארגוני חינוך ותרבות, ואמינות גבוהה בעיני משתמשים ומנועי חיפוש. זהו פרויקט המבוסס על תוכנה חופשית ועל רישיון שימוש פתוח, צוות העמותה קטן וכך גם התקציב ביחס לחברות מסחריות עם נפח פעילות דומה.

ויקיפדיה היא אתר ממשפחת ה"ויקי": אתרים שמבוססים על תוכנה או פועלים בשיטות של ריבוי עורכים ועדכון מהיר של תוכן. ויקיפדיה היא אחד מאתרי הוויקי הפופולאריים והמפורסמים, אם לא המפורסם שבהם. עד כדי כך, שהשימוש במונח "ויקי" הופך לפעמים לשם נרדף לוויקיפדיה. עם זאת, קיימים אתרי ויקי רבים אחרים וכדאי להכיר אותם: הן כמקור מידע או קהילות לפעילות, הן כתשתית לאתרי אינטרנט או פרויקטים שונים, והן כהשראה לפעילות ולפרויקטים חדשים.

מה זה ויקי ומה מאפיין אתרי ויקי?

ויקי (באנגלית: wiki, מהוואית: "מהיר") היא שיטה לבנייה של מאגרי מידע ואתרי אינטרנט, שבהם התוכן נכתב ונערך על ידי כלל הגולשים, בשיטה של מיקור המונים. מימוש רעיון הוויקי נעשה באמצעות תוכנה מתאימה, כגון "מדיה-ויקי".

המאפיינים של אתרי ויקי, לפי ויקיפדיה, הם:

  • מהירות וקלות יחסיוֹת בהן כל משתמש יכול לערוך דפים ולפרסם את העדכונים.
  • כלים לפיקוח על העריכה ולניטור הפעילות ע"י מנהלי האתר או המשתמשים הקבועים כדי לזהות דפים הדורשים תיקון, הרחבה ומניעת השחתות.
  • קישוריות תוכן באמצעות היפרטקסט (Hypertext): דפים מקושרים זה לזה באמצעות מילות מפתח בגוף הדף, כך שהניווט באתר אינו היררכי או סדרתי (כמו בספר) אלא בקפיצה בין דפים.
  • מטרה ברורה ומוגדרת לאתר.
  • גרעין של כותבים ועורכים קבועים ורציניים.

מאפיינים נוספים, שקיימים באתרי ויקי רבים אך לא בכולם:

  • רישום והרשאות עריכה: ישנם אתרי ויקי הדורשים רישום מוקדם כדי שניתן יהיה לערוך דפים בהם, אחרים מנסים לעודד רישום אך לא כופים אותו, ובאחרים העריכה היא חופשית.
  • אפשרויות הרשאה שונות למשתמשים שונים (הצעות עריכה, קבלת עריכה, הרשאות צפייה בתוכן).
  • ניהול ידע: לצד המידע אפשר לנהל שיחה אודותיו ולצפות בגרסאות קודמות של דפים באתר.
  • שקיפות: אפשר לראות מי ערך את המידע ומתי.
  • אתרי ויקי הם אתרים עתירי תוכן, ובמיוחד תוכן מילולי (טקסט).
  • באתרי ויקי יש אפשרות להתפתחות דינמית של עץ הידע ותוכן האתר.

תוכנות ופלטפורמות ליצירת אתרי ויקי

מדיה-ויקי היא כלי ליצירת אתרי ויקי, מבוססת קוד פתוח וחופשית לשימוש. היא מתוחזקת, מפותחת ומופצת ע"י קרן ויקי מדיה, שתומכת גם בוויקיפדיה, ויקי ציטוט ופרויקטים נוספים מבוססי מדיה-ויקי. כל אחד ואחת בעולם יכול להתקין מדיה-ויקי על שרת או על מחשב אישי, וליצור ויקי חדש. קיימות פלטפורמות נוספות לאתרי ויקי, למשל פלטפורמות ווביות כגון Wikia ו- Wikispace.

אתרי ויקי שאינם ויקיפדיה: דוגמאות והשראה

כשם שוויקיפדיה היא אנציקלופדיה מבוססת ויקי, קיימים אתרי ויקי אחרים עם מטרות וקהילות משתמשים אחרות, וכן כאלה שמבוססים על פלטפורמות שונות. בסקירה של אתרים כאלה אפשר לראות אפשרויות שונות, ולקבל השראה לפעילות מבוססת ויקי.

כל-זכות: שיתוף מידע לשם מיצוי זכויות

כל-זכות הוא מאגר מידע על זכויות תושבי ישראל והדרך למימושן. לפי האתר, זהו המאגר המקיף ביותר בתחום. מאגר המידע הוא תוצר של שיתוף פעולה בין עשרות ארגונים ומומחי זכויות מהממשלה, מארגונים חברתיים ומהאקדמיה. את הפרויקט מפעילה עמותת "כל-זכות". המידע מוגש בחינם וללא כוונת רווח.

האתר מבוסס מדיה-ויקי, אותה תוכנת ויקי שבסיסה של ויקיפדיה, עם עיצוב ויזואלי ייחודי (למשל: שימוש ביותר צבעים, גודל אחר של אותיות וכותרות). השימוש בוויקי מאפשר תיאום עבודה בין עורכי תוכן שונים, וניהול טוב של המידע באתר. דף מידע בנושא זכות או תהליך מסויימים, יכול להופיע בכמה קטגוריות או נושאים: לפי קהל היעד למימוש הזכות, לפי תחום מקצועי, לפי תהליכים או מצבים בחיים, ועוד. האתר משמש הן משתמשי קצה והן סוכני מידע כגון: עובדי מחלקות לשירותים חברתיים, עובדי עמותות, מעסיקים, ועדי עובדים ויועצים פרטיים.

דוגמה נוספת לוויקי שמניע לפעולה הוא WikiHow : אתר שמרכז מדריכים לפעולות ותהליכים במגוון תחומים ונושאים. את האתר מפעילה חברה מסחרית אך המידע מופץ תחת רישיון קריאייטיב קומונס שמאפשר שיתוף והפצה שלו. העריכה פתוחה לכל, וצוות החברה ומתנדבים מנטרים את הפעילות ועורכים תוכן באתר. בדפי האתר מופיעות פרסומות שונות כחלק מהמודל העסקי של החברה. המדריכים הפופולאריים באתר בזמן כתיבת שורות אלה הם: איך למחוק כונן במחשב, איך להתנשק, ואיך לשמור צילום מסך במערכת ההפעלה "חלונות". רשימת המדריכים הפופולאריים מתעדכנת באופן שוטף.

אקו-ויקי, ויקי רפואה: בניית גוף ידע בתחום מסויים

אקו-ויקי הוא אתר ידע ומידע בנושאי סביבה, חברה וכלכלה ובו מעל ל-2,000 ערכים. לפי צוות האתר, זהו אתר הקיימות הגדול בישראל. האתר מנוהל ומתוחזק על ידי הקהילה, והוא אתר ויקי חופשי שנכתב על ידי משתמשים (נדרשת הרשמה כדי לקבל השראת עריכה באתר). בשונה מוויקיפדיה, אקו-ויקי הוא אתר עם אג'נדה של קיימות (בניגוד לוויקיפדיה הנייטרלית), ויש בו גם ערכים שלא היו נכנסים לוויקיפדיה. התפעול, הפיתוח, הקידום והמימון של האתר מבוצע על ידי העמותה לכלכלה בת קיימא.

האתר מהווה מקום מפגש לאנשים בעלי תפיסת עולם חברתית-כלכלית משותפת, ונותן במה לדיון ביקורתי בכלכלה, בתיאוריה כלכליות בהקשר הרחב של המונח. בדף אודות האתר מפרטים העורכים על הייחודיות שלו, וההבדלים בינו לבין ויקיפדיה, אתרים סביבתיים אחרים, פרומים ובלוגים.

ויקירפואה הוא מיזם שקם במטרה לאגור את הידע הרפואי של מכלול הרופאים והמדענים לתבנית חופשית ונגישה לכל, ברוח מיזם ויקיפדיה. המידע הרפואי מתעדכן בזמן אמת על ידי רופאים ואנשי מקצוע.

ויקירפואה מיועדת לשתף לעדכן במידע המעודכן והמתחדש לרופא המשפחה ולרופא הראשוני, לרופאים מומחים, בעיקר בתחומים בהם אינם עוסקים באופן שוטף, לאנשי מקצועות הרפואה ולכל מי שמתעניין ברפואה ובריאות.

העורכים במערכת הם אנשי מקצוע שנבחרים בקפידה (ראו את טופס ההרשמה לחשבון עריכה באתר), ומזדהים בשמם המלא האמיתי – מה שמגביר את האמינות והשקיפות של המידע באתר. את האתר מפעילים איגוד רופאי המשפחה בשיתוף רשת רפואה. כל זכויות היוצרים של התכנים המופיעים באתר הינן של מערכת ויקירפואה.

בין נותני החסות לאתר (הרשימה מופיעה בדף הבית) אפשר למצוא חברות תרופות מסחריות, ובין שותפי התוכן קופות חולים וארגונים העוסקים ברפואה. השימוש בוויקי מאפשר לכמות גדולה של אנשי מקצוע לערוך תוכן, וכן משפר את מהירות עדכוני המידע. יש אפשרות גם לראות היסטוריה של עריכת ערכים, וכאשר יש חילוקי דעות מקצועיים – יש מקום להציג אותם.

אתרי מעריצים: בניית גוף ידע משותף כתחביב

אתרי ויקי לא רשמיים של יצירות בדיוניות או של גיבורי תרבות הן דרך ביטוי אישית ודרך לפתח או להשתייך לקהילת מעריצים. אפשר למצוא ויקי רבים כאלה בפלטפורמה של Wikia שמיועדת לקהילות מקוונות, חופשית לעריכה ולשימוש בתוכן, ומבוססת גם על מדיה-ויקי. בדפי התוכן באתר מופיעות פרסומות וקישורים ממומנים, כחלק מהמודל העסקי של החברה המפעילה. יש במערכת גם תמיכה בעברית, ראו למשל את ויקיפוטר בעברית לצד הארי פוטר ויקי באנגלית.

אינטליפדיה ודיפלופדיה: ניהול ידע ארגוני

האפשרות לריבוי עורכים, ניהול ידע ובנייה דינמית של עץ הידע באתר הופכים את ויקי לתשתית ראויה למאגרי ידע פנים ארגוניים. עוד על ויקי כתשתית לפורטל ארגוני אפשר לקרוא במאמר באתר דואלוג: יתרונות, קשיים ומענה לקשיים.

אינטליפדיה Intellipedia  ודיפלופדיה Diplopedia הן מערכות מידע פנים ארגוניות מבוססות ויקי בשירות סוכנויות ממשל בארה"ב. אינטליפדיה משרתת את קהילת המודיעין של ארה"ב, שכוללת 16 סוכנויות. השימוש במערכת ויקי מאפשר עדכון ושיתוף מידע בין אנשי הסוכנויות השונות. התועלת שהם מפיקים מכך מעודדת להשתמש במערכת ולעדכן מידע. בשל סודיות המידע, הגישה למערכת ממודרת ביותר. למעשה, פועלות 3 מערכות נפרדות ברמות סודיות שונות. בדף אודות אינטליפדיה בוויקיפדיה אפשר ללמוד על הקמת המערכת והטמעתה בפעילות הארגונים השותפים.

דיפלופדיה היא מערכת מידע פנים ארגונית מבוססת ויקי שמשרתת את מחלקת המדינה של ארה"ב. המידע שמתפרסם ומעודכן במערכת מאפשר הכשרה מקצועית מהירה יותר לעובדים שעוברים תפקידים בתוך הארגון, ושימור ידע ארגוני חשוב.

הוויקי של אורי אמיתי: כלי ללמידה משותפת

לצד פרויקטים של שיתוף תוצרי למידה בוויקיפדיה, יש ויקי שמיועדים ללמידה. לחיבור ערכים, על התחקיר והעריכה הנדרשים, ולדיון בוויקי יש ערך לימודי בפני עצמם ומקום לשילוב במערכות למידה.

מערכת מוודל Moodle לניהול למידה מאפשרת יצירת ויקי לכל קורס, כלי שיכול לשרת למידה וגם להעביר ידע לימודי בין מחזורים שונים של תלמידים. גם במערכות לקורסים פתוחים מקוונים מרובי משתתפים (MOOC) כגון קורסרה יש למנהלי קורסים אפשרות ליצור ויקי ובו מידע על תכני הקורס ועל תהליך הלמידה. חברת ויקיספייס Wikispace מציעה חבילת שירותי ויקי ייעודיים לבתי ספר.

האתר של ד"ר אורי אמיתי הוא ויקי שמטרתו לשלב בין פעילות ההוראה לבין המחקר. האתר מרכז פעילויות שונות: מערכי שיעור, עבודות שסטודנטים כותבים, מחקר אקדמי של בעל האתר, מתוך מטרה ליצור הפריה הדדית בין התחומים השונים.

האתר נוצר למטרת שיתוף סטודנטיות וסטודנטים בהוראה, עניין שכיום מממש אמיתי בויקיפדיה עצמה. האתר עדיין משתמש לתיעוד המחקר של אמיתי וכאתר בית לחומרי לימוד.

סיכום והצעות פעולה להמשך

ויקי היא פלטפורמה שימושית לניהול תוכן, לפיתוח תוכן משותף, ולשיתוף מידע. ככל שיש יותר תוכן, נדרשים יותר משאבים לניהול תוכן: עריכה, תיוג, בניית קישורים בין דפים. ככל שיש יותר חברות וחברים בקהילה (שותפים לעריכה, קוראים), יידרשו יותר משאבים לניהול קהילה: תמיכת משתמשים, ניהול חשבונות, בניית הסכמות לשימוש וניהול תוכן. נדרשים גם משאבים טכנולוגיים לניהול שרת, אבטחת מידע, גיבוי, עדכוני גרסאות וכיו"ב.

אתר מבוסס מדיה0ויקי יכול לאפשר פחות השקעה בתשתיות טכנולוגיות ויותר התמקדות בתוכן. המערכת פשוטה יחסית לתפעול, רישיון השימוש חופשי, וקיימת קהילה גדולה של משתמשים בארץ ובעולם.

גם לדימיון לוויקיפדיה יש יתרונות וחסרונות. מצד אחד, אתר שמתנהג דומה לאתר מוכר מרגיש נוח יותר וקל יותר להתמצא בו. מצד שני, גולשים עלולים לצפות שהתכנים ונהלי השימוש יהיו כמו בוויקיפדיה, וזה עלול ליצור תסכול במקרים שאין הדבר כך. לכן, חשוב להצהיר על מטרות האתר, נהלי השימוש בו וזכויות השימוש באופן ברור ובולט.

לפני שמשקיעים בהתקנת ויקי והקמת מערכת חדשה, כדאי להכיר טוב יותר את האפשרויות ואת אופי העבודה בקהילה מרובת עורכים על ידי הצטרפות כעורכים לאתר ויקי קיים, או פתיחת ויקי בפלטפורמה מקוונת (שלא דורשת התקנה עצמאית על שרת).

עוד כמה קישורים שימושיים:

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

14 תגובות בנושא “כמו ויקיפדיה, אבל אחרת: אתרי ויקי לכתיבה משותפת, שיתוף מידע וניהול ידע”

    1. Ma'ayan – עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.
      מעין הגיב:

      תודה, עידו. כשזה מגיע מויקיפד על כמוך, זאת מחמאה ענקית

    1. Ma'ayan – עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.
      מעין אלכסנדר הגיב:

      תודה, אוהד. זה באמת היה יכול להיות רשלני, ולכן הזכרתי את Wikia פעמיים. פעם אחת כפלטפורמה וובית להקמת ויקי, ופעם אחת כזירה תוססת של אתרי מעריצים או קהילות בתחום ידע מסוים.
      ציינתי שהפלטפורמות הווביות הן בתשלום, והורדתי את ההערה הזאת, מכיוון ש-wikia פתוחה להקמת ויקי ללא תשלום.

  1. גם אני מצטרף לברכות. ולגבי כל זכות חשוב לציין ששירתנו בשנה האחרונה מעל ל-3 מיליון גולשים בעברית ועוד 107,000 בערבית עם כ- 5000 דפי מידע בעברית וכ- 950 בערבית. אמתי קורן. כל זכות

    1. Ma'ayan – עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.
      מעין אלכסנדר הגיב:

      תודה, אמיתי. תמשיכו לצמוח ולהתפתח, ובהצלחה

    1. Ma'ayan – עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.
      מעין אלכסנדר הגיב:

      הי עידן, תודה על ההפנייה. שמחה שיכולתי לתרום, בדרכי, משהו לאקו-ויקי.

    1. Ma'ayan – עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.
      מעין אלכסנדר הגיב:

      תודה על ההפנייה, אני תמיד שמחה להכיר ויקי חדשים. אבל יש כמה דברים קצת מוזרים באתר הזה. בדף הבית רשום שכל אחד יכול לתרום תוכן בהתאם לכללי האתר – אבל אין כללי אתר. דף ה"אודות" של הויקי ריק, ויש בו רק פרסומת. מה שמעלה את השאלה: מי עומד מאחורי התוכן באתר, ומה מדיניות הפרסום בתשלום.
      כשהקלקתי על כמה נושאים בימודת הצד, נפתחו מאמרים תחת אותו הדומיין, אבל בעיצוב אתר אחר לגמרי, ללא תפריט הניווט של הויקי. ורק אז אפשר להגיע לאתר savey ולראות מי עומדים מאחוריו ומה מטרות האתר.

    1. Ma'ayan – עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.
      מעין אלכסנדר הגיב:

      הי עופר,
      תודה על הקישור. האתר נראה די שומם, האם זה אתר פעיל?

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:לבטל

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

Exit mobile version
%%footer%%