ספר במתנה: מימון המונים, מדריך מעשי לבנייה והפצה של קמפיין גיוס באינטרנט

פרט מתוך עטיפת הספר "מימון המונים, מדריך מעשי לבנייה והפצה של קמפיין גיוס באינטרנט", עיצוב: מירה דניאל

הספר החדש של עמית גל הוא מדריך מעשי לבנייה והפצה של קמפיינים למימון המונים. אני שמחה גם לספר לכם עליו, וגם לחלק ששה עותקים של הספר – פרטים נוספים בהמשך הפוסט.

מימון המונים (באנגלית Crowdfunding) היא שיטה פיננסית למימון מיזמים, עסקים וארגונים המבוסס על כסף שמושקע או נתרם על ידי מספר רב של אנשים פרטיים. מימון המונים משמש לקידום מטרות שונות, למשל: תמיכה באמנים המבקשים סיוע מאוהדים, מימון חברות הזנק ופרויקטים עסקיים, התמודדות עם מצבי חירום ואסון, קידום מטרות ציבוריות, מימון הפקת סרטים עצמאיים, פרויקטים עיתונאיים, יצירת תוכנה חופשית ועוד. אף שהיה קיים גם קודם, מימון ההמונים זכה לתאוצה החל מסוף של העשור הראשון של המאה ה-21, בין היתר בזכות פלטפורמות אינטרנטיות ייעודיות והרחבת שימוש ברשתות חברתיות מקוונות ככלי להתארגנות ותקשורת.

מימון המונים מאפשר לאנשים עם הון התחלתי קטן יחסית לגייס מימון לפרויקטים, ובכך מעודד חדשנות ויזמות פרטית. הקשר עם המממנים או התומכים בפרויקט מבוסס על פעילות ברשתות חברתיות, באינטרנט ומחוץ לאינטרנט, מעודד פעילות קהילתית וחיזוק פעילות משותפת.

אם לפני שש שנים ואפילו שנתיים, עצם השימוש במימון המונים לגיוס מימון לפרויקט היה חדשני ומעניין, היום מימון המונים הפך נפוץ יותר וגם פשוט יותר למימוש מבחינה טכנית: קיימים אתרים שנותנים פלטפורמה לקמפיינים (סקרתי כמה מהם בפוסט ביולי 2012. דברים השתנו והתפתחו מאז), יחד עם הדרכה לעריכת קמפיין וכלים לקידום קמפיינים. מצד אחד אנחנו יכולים ללמוד מניסיונם של אחרים, לראות מה עובד טוב יותר ופחות, וליישם בקמפיין שלנו. מצד שני, קשה יותר לבלוט ולהצליח בקמפיין מימון המונים. השימוש בכלי אינו מספיק, וצריך להשקיע בקמפיין עצמו, לתכנן מראש מה שאפשר ולהתכונן לאפשרויות שונות של התפתחויות.

הספר "מימון המונים, מדריך מעשי לבנייה והפצה של קמפיין גיוס באינטרנט" (מאת עמית גל, הוצאת פראג, 2015), בא לענות על הצורך הזה. בספר, עמית משתף מהידע והניסיון שלו בקמפיינים למימון המונים אותם ניהל או ייעץ להם, מהידע שרכש במחקר ולמידה של התחום, וכן מהניסיון שלו כאיש פרסום וקריאייטיב, במטרה לעזור לכם לתכנן ולבנות את הקמפיין שלכם.

את עמית הכרתי במסגרת פעילות הסדנא לידע ציבורי. "פותחים את הכנסת לציבור" היה קמפיין מימון ההמונים הראשון שהוא עבד עליו. הקמפיין עמד ביעד וגייס את הסכום שהוצב למטרה, ואף שבר שיא למספר הגדול ביותר של תומכים בקמפיין בפלטפורמת "הדסטארט" בשעתו. מאז עמית צבר עוד ניסיון וידע, שהרבה מהם מרוכז בספר הזה.

בתיאור הספר עמית מספר:

"לפני שלוש שנים נשביתי בקסמה של שיטת מימון ההמונים. היה זה במהלך קמפיין שעשינו לקראת בחירות 2013, לטובת אתר “כנסת פתוחה”. מאז הובלתי, הנחיתי וייעצתי לקמפיינים רבים ומגוונים, ולמדתי על כוחה המהפנט של השיטה. העיקרון המהותי העומד בבסיסה, המעביר את מוקדי הכוח מהיחיד לרבים, הוא התפתחות ישירה ומחויבת המציאות של העקרונות הצומחים כיום בשדות הפוליטיקה, הכלכלה, החברה והתקשורת. אני מאמין בלב שלם כי מימון המונים יכול לתקן חלק גדול מתחלואי החברה האנושית, ולהעצים את מקומו של הפרט בתוכה. על כן אני משתדל ככל יכולתי לשתף ולהפיץ את הידע שרכשתי הן ברשת והן מחוצה לה בסדנאות, מפגשים אישיים ועכשיו גם בספר זה."

פרקי הספר מחולקים למשימות בבניית הקמפיין וניהולו, שמאורגנות על ציר זמן מתוכנן מראש. בספר משובצים דוגמאות מקמפיינים שונים וסיפורים אישיים. לאורך הספר, יש הבחנה בין פרויקטים מבוססי מוצר ופרויקטים לתמיכה, והמשימות השונות מותאמות לשני סוגי הפרויקטים.

מומלץ לקרוא את כל הספר לפני שמתחילים את הקמפיין, וגם לשם היכרות כללית עם התחום. להבנתי, חלק מהשלבים יכולים לקחת יותר זמן, או ידרשו הסתייעות באנשים אחרים ולכן ידרשו יותר תיאום מהזמן שמתוכנן להם לפי הספר. אולי גם תרצו לארגן אחרת חלק מהמשימות. למשל, להתחיל קודם את בניית הקהילה ופנייה לקהילות רלוונטיות. לפעמים לוקח זמן לבנות קשר ואמון עם קהילות קיימות. אולי תגלו שיש להם אירועים ופעילויות ששווה להתחבר אליהם ולתכנן פעולות משותפות מראש.

ספר במתנה לקוראות וקוראי הבלוג:

כמתנה לקוראי הבלוג, ובמטרה לעודד פעילי שינוי חברתי וטכנולוגיה חברתית להכיר ולהתנסות בכלי מימון המונים, אנחנו מחלקים במתנה ששה עותקים של הספר: שלושה מודפסים ושלושה דיגיטליים.

כדי להשתתף בהגרלה, פרסמו תגובה לפוסט. תוכלו לספר למה אתם מעוניינים בספר, או על קמפיין מימון המונים שהרשים אתכם במיוחד (אפשר להוסיף קישור לקמפיין).

ישתתפו בהגרלה תגובות שיתפרסמו עד יום ד', 30/3 בשעה 18:00, שעון ישראל. הזוכים ייבחרו באקראי מבין המגיבים לפוסט. אנא השאירו כתובת מייל תקינה ועובדת כדי שנוכל ליצור אתכם קשר לשם קבלת הספר. הכתובת לא תוצג בתגובה עצמה.

עדכון, 1/4: תודה לכל המשתתפות והמשתתפים בהגרלת הספר. הודעות נשלחו לזוכים לשם תיאום קבלת העותק שלכם.

קישורים נוספים למידע ומדריכים בנושא מימון המונים:

 

בתמונה: פרט מתוך עטיפת הספר "מימון המונים, מדריך מעשי לבנייה והפצה של קמפיין גיוס באינטרנט", עיצוב: מירה דניאל

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

20 תגובות בנושא “ספר במתנה: מימון המונים, מדריך מעשי לבנייה והפצה של קמפיין גיוס באינטרנט”

  1. שלום, כתבתי תזה על 'גיוס המונים' למחאות חברתיות וגיליתי כמה ממצאים שמשיקים נושא של גיוס פיננסי מהקהל הרחב. אשמח לקבל את הספר כדי להשלים את הידע שלי בנושא ולהעבירו הלאה לארגונים חברתיים. תודה, שגית

  2. היי אשמח לקבל את הספר כדי לדעת איך עושים קמפיין גיוס המונים מעולה!

  3. היי מעיין
    גיוס המונים הוא אחד הכלים הנראים ביותר ברשת עכשיו. כולם מגייסים לטובת קידום של רעיון, מוצר, אירוע, תערוכה.
    באמת חסר ידע בנושא. איך עושים, ומה
    וגם שאלות פילוסופיות למי אני תורמת, למה, ומה יצא לי מאוד מעניינות. שאלות אלו הן בעצם המניע את של העניין. מלבד הרצון של מישהו לגייס כסף לטובת רעיון. למה אנשים יבחרו לתמוך ולשלם דווקא לרעיון מסוים.
    תודה לך
    מנוני

    1. הי נוני, אלו שאלות מעניינות, ואני מניחה שיש כבר מחקרים בנושא. בקמפיינים מבוססי מוצר, הרבה פעמים אנשים בעצם רוכשים מראש את המוצר, באופן שמאפשר ליזמים לפתח אותו ממודל ראשוני למוצר אמיתי. בקמפיינים מבוססי תמיכה יש עניין של שותפות ותמיכה במטרות חברתיות וכיו"ב.

  4. הי מעיין,
    האם לא הכי מקרי שרק לפני שבוע ביקשתי את עזרתך בהפצת לובי 99 דרך הדף פייסבוק של הבלוג שלך? הלא לובי 99 התחיל בפרויקט מימון המונים ומתגאה היום כחל״צ הממומן ע״י הציבור בלבד.
    אשמח לקבל עותק של הספר המרתק הזה.
    תודה רבה, אלחנדרו

  5. על אף תמיכתי בפרוייקטים חברתיים דרך מימון המונים (והרמנו כזה גם בבחירות לעיריית תל אביב יפו ב2013), דווקא הקמפיין הזכור לי מכולם היה של אנסמבל ציפורלה.
    אשמח לקבל את הספר כדי לעזור לחבר שמתחבט כיום ברעיון של לממן כך תערוכת אומנות.

    1. תודה, שי והנה לינק לקמפיין: https://www.headstart.co.il/project.aspx?id=399
      האפשרות של אמנים ליזום ולממן פרויקטים באמצעות מימון המונים היא שינוי מהותי במבני הכח בתחום התרבות והאמנות, ושינוי חברתי מעניין

  6. מדליק. בדיוק תמכתי בקמפיין הראשון (קופסאות של hallo mazel) ואחת השאלות שצצה לאחרונה בפרקטיקת הייעוץ הפילנתרופי שלי – מדוע פרויקטים שנראים מועמדים טבעיים לגיוס המונים פונים למקורות פילנתרופיים קלאסיים. אשמח לקרוא את הספר כדי להבין לעומק מה דורש מימון המונים מארגונים ויזמים ואיפה יש סינרגיה בין תורמים מסוגים אחרים.

    1. הקשרים והיחס בין מימון המונים ופילנתרופיה מאוד מעניינים. אני לא מספיק מכירה את היחס של עולם הפילנתרופיה לנושא, ואשמח ללמוד עוד. בת' קנטר כותבת לפעמים על נושא מימון המונים וקמפיינים חברתיים, ראי לינק לאחד הפוסטים שלה למעלה. תודה אלמה, ובהצלחה.

  7. האפשרות של גיוס המונים פותחת כל כך הרבה אפשרויות חדשות ומלהיבות, אשמח לקרוא את הספר ולהעמיק בנושא.
    באופן אישי אני אוהבת להסתכל בפרויקטים שאנשים מעלים גם אם לא לכולם אני יכולה לתרום – העמל והיצירתיות המושקעים בהם מעוררים השראה!

  8. הי מעיין, כיף לקרוא אותך. בפרוייקט עצמאי לקידום ג'סר א זרקא המופעל על ידי בני המקום, השותפים מתחבטים רבות בשאלה האם לפתוח בקמפיין מימון המון. חסר להם הנסיון וההבנה העמוקה מה זה דורש ומכיוון שיש רצון מושרש להצליח, יתכן והספר הזה יוכל להשלים את התמונה ואולי להוביל למפיין מוצלח שיעמיד את הפרוייקט ואת הכפר על הרגליים.

    1. הי אלישע, תודה על תגובתך. ההגרלה של עותקי הספר הסתיימה במרץ 2016. אפשר לרכוש את הספר או ליצור קשר עם המחבר, עמית גל, לפי הפרטים שבפוסט. בהצלחה

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא