ניקוי רעלים דיגיטלי: איך מתנתקים ואיך חוזרים לרשת

Digital Detox, David Lytle

ביום חמישי, 21.7.2011, בשעה 15:30 בערך, עדכנתי הודעת "מחוץ למשרד" בדוא"ל של העבודה, העפתי מבט אחרון בפייסבוק, צייצתי ציוץ קטן של שחרור קיטור וכיביתי את המחשב, בדרכי לחופשה של עשרה ימים.

החופשה הוגדרה כ"חופשת כתיבה" לעבודה על ספר שכתבתי באותה תקופה. איכשהו, היה לי ברור שהחופשה צריכה לכלול התנתקות מהאינטרנט. הצורך בפנאי ובפניוּת לכתיבה, הצטרף לתחושה של עומס כבד של עבודה, ועייפות או פיזור-נפש כתוצאה מצריכת אינטרנט מוגברת מזה כמה שבועות. החלטתי לא להיות בכלל בפייסבוק (מאתגר מאוד) ורשתות חברתיות אחרות (לא בעיה), לא לקרוא מיילים של העבודה (בכייף!) ולצמצם את צריכת האינטרנט שלי לשעה וחצי עד שעתיים ביום (אין לי טלויזיה בבית ולא היתה לי גישה לעיתונים מודפסים, ורציתי לשמור על דרך להתעדכן במה שקורה בעולם).

התזמון לא היה אידיאלי, בלשון המעטה. בחוץ התחילו לקום אוהלים, קריאות "העם! דורש! צ-דק חב-ר-תי!" עברו ליד הדירה שלי בדרכן לבית ראש הממשלה. בשלב מסויים, אי אפשר היה שלא להיות בפייסבוק, כי הכתבות באתרי החדשות, הפוסטים בבלוגים, וההודעות במייל הפרטי היו מלאים הפניות לשם. שם קרו ההתארגנות והחדשות של המחאה.

בסופו של דבר, חזרתי יותר מוקדם משתכננתי. גם כדי להצטרף לאירועי המחאה, וגם כי נראה לי שהזמן שהקציתי לכך (קצת יותר משבוע) היה ארוך מדי. גם מההתנתקות וגם מהחזרה לרשת למדתי כמה דברים מעניינים, הנה כמה מהם:

יש חיים מחוץ לפייסבוק. ניצלתי את ההזדמנות לדבר על המצב על אנשים שלא בפייסבוק. למשל, ההורים שלי.

כשלא משתמשים בפייסבוק, מתפנה פתאום זמן בחיים. זה כייף שיש זמן פנוי לדברים אחרים. למשל, קראתי ספר שלם תוך פחות משבוע (מה שלא קורה לי בדרך כלל).

בשביל להקשיב לעצמי, צריך לפעמים להקשיב קצת פחות לאחרים. ההקשבה המתמדת בעוצמה נמוכה לרשתות חברתיות ובכלל לאינטרנט, מחרישה קולות פנימיים.

כשחזרתי, היה ברור שלא אוכל לעבור ולקרוא את כל מה שהחמצתי. מצאתי שיש כ-5 א/נשים, שכשעברתי על הפרופיל שלהם התעדכנתי תוך כמה דקות בעיקרי הדברים שהחמצתי בשבוע הזה. אני ממליצה לכם בחום למצוא כאלה, ולהשקיע יותר זמן בהקשבה להם. זאת חשיבה קצת טוויטרית, אבל תרשו לעצמכם ליישם אותה גם בפייסבוק.

כשזה מצטבר במשך שבוע, מתחדדת ההבנה: אני אף פעם לא אספיק לקרוא הכל. וזה בסדר. צריך לבחור ולהעדיף.

כשרוצים לחזור, אפשר לעשות את זה בלי בעיה. חוזרים לעניינים תוך כמה דקות. ותמיד יש דברים חדשים.

מהפכות לא קורות ביום. במהלך אותו שבוע, ניחמתי את עצמי שאם זה רציני, תישאר עוד מחאה גם אחרי שאחזור לרשת. ואכן, כך היה.


האם יצאתם פעם לניקוי רעלים דיגיטלי? גם התנתקות ליום בשבוע, למשל בשבת, נחשבת להפסקה משמעותית. אשמח ללמוד אם יש לכם טיפים איך להתכונן ואיך לחזור, והאם יש לכם תובנות ומסקנות מהחוויה.

אם אתם רוצים לקחת הפסקה מהרשת, הנה כמה כתבות שיכולות לתת השראה ומוטיבציה:

הפוסט פורסם לראשונה בבלוג האישי שלי, ומובא כאן מחדש בעריכה קלה.

בתמונה: Digital Detox, David Lytle, Flickr.

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

8 תגובות בנושא “ניקוי רעלים דיגיטלי: איך מתנתקים ואיך חוזרים לרשת”

  1. ההתנתקות – באמת אתגר הכרחי ובעל ערך. לא פשוט בכלל בגלל המבנה הממכר של זה. ניסיתי כמה פעמים. מאז המעבר שלי לפילדלפיה, צמצמתי מאוד, כמעט לחלוטין, את המעורבות שלי בפייסבוק ואני מפרסמת רק באינסטגראם. (פחות צפוף…ואני יכולה יותר לשלוט בתחומי העניין שיגיעו אלי לפיד…) זה סוג של חופש. תודה על הלינקים שצרפת :) עפרה

    1. תודה, עפרה. המנגנון הממכר באמת מאוד מקשה על התנתקות. קראתי פעם מאמר של דן אריאלי בנושא, זה מעניין וגם מפחיד.
      את אינסטגרם אני מאוד מחבבת (ונהנית לעקוב אחריך שם), אבל אפשרויות השיחה יותר מוגבלות: אי אפשר לשלב קישורים בתיאורים ובתגובות, קשה יותר לשתף. אבל היא באמת רשת יותר נינוחה ונעימה.

  2. כשטסנו לזנזיבר החלטתי להתנתק. השארתי את.הטלפון במלון. היה קשה אבל נעים. מאז יש לי קושי מסוים באינטנסיביות.של.פיסבוק מצד שני זה כלי עבודה. לא פשוט בכלל

    1. באמת לא פשוט, וכל עוד זה כלי עבודה אי אפשר להתנתק ממנו לגמרי. קורה לי לא פעם שאני נכנסת לפייסבוק בשביל משהו שאני צריכה לעבודה, ואחרי 15 או 20 דקות אני לא זוכרת מה רציתי ובשביל מה הגעתי בכלל…
      תודה ששיתפת, להתראות ברשת

  3. אני מוצאת שהזמן הטוב ביותר להתנתקות מהעולם הדיגיטאלי הוא בחו"ל. מצאתי את עצמי נטולת טלפון מחשב ומשקיעה בזמן איכות עם עצמי והמשפחה.

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא