משלוח אורגני: קישורים וחדשות ברשת, דצמבר 2016 + סיכומי שנת 2016 בבלוגים ואתרים עצמאיים

2016 Spell with Flickr

פעם בחודש אני מפרסמת אוסף קישורים והמלצות בנושאי טכנולוגיה, חברה וקהילה, ששיתפתי במשך החודש במדיה חברתית. זאת במטרה לעקוף את החשיפה האורגנית הדלילה של דפים בפייסבוק ולשתף אתכם מידע ותוכן מעניינים. רוצים לקבל את העדכון במייל? השאירו כתובת בתיבה מצד שמאל (בראש עמודת צד שמאל בבלוג), ותקבלו הודעה בכל פעם שיתפרסם פוסט חדש. אתם מוזמנות ומוזמנים גם לשתף ולהפיץ הלאה.

והפעם: איך ישראלים יכולים לעזור לסורים, "חוק הפייסבוק", מחאה דיגיטלית נגד פייסבוק, תחזיות לטרנדים טכנולוגיים לשנת 2017, סיכומי שנת 2016 בבלוגים ואתרים עצמאיים, והצעות והמלצות לקראת השנה החדשה. 

"חוק הפייסבוק" וחופש הביטוי: לפי יוזמיו, החוק מיועד להגנה מפני איומי טרור. בפועל, החוק רחב יותר ואמור לטפל גם בבעיות של בריונות רשת ופגיעה בפרטיות. למה החוק מוגזם, ואיך הוא יכול להשפיע על חופש הביטוי של כולנו – בכתבה שהפתרסמה ב"גלובס".

כך ישראלים יכולים לעזור לסוריםכמה דברים שאפשר לעשות כדי לעזור לסורים, וכדי להתמודד עם תחושת חוסר האונים שמגיעה עם הדיווחים משם. הכותבת, אליזבט צורקוב, היא מומחית לענייני סוריה, ומציעה גם ניתוח של המצב ויכולת ההשפעה שלנו.

אקטיביזם דיגיטלי ומחאה נגד פייסבוק: האתר facebook-contact.com עלה לאוויר החודש, במטרה למחות על השירות והיחס שפייסבוק נותנת ללקוחותיה בישראל. מעבר לדאחקה, יש בו גם מידע שימושי כמו פרטי יצירת קשר עם פייסבוק, ומדריכים לבעיות בהן נתקלים משתמשים כמו: בקשת מידע אישי, מחיקת פרופיל לצמיתות, והגשת בקשה להנצחת חשבון. (בעניין הנצחת חשבון: אנא אל תפעילו הליך זה אם אתם לא בני המשפחה. השאירו להם את הבחירה).
פייסבוק חוסמת לינקים לאתר והסירה פוסטים אודותיו. תוכלו לקרוא על הנושא באתרים שונים בעברית, ביניהם בכתבות שהתפרסמו ב"העין השביעית" וב"חדר 404".

תחזיות לטרנדים טכנולוגיים במגזר השלישי לשנת 2017: בבלוג Nonprofit Tech for Good חוזים שינויים שקשורים בעיקר לאופני שימוש במדיה חברתית, ולרוויה שיש בתוכן ומידע במדיה חברתית. הם חוזים עלייה בגיוס כספים במדיה חברתית, לאור שירותים חדשים בתחום. חדשנות תגיע בתחום ה"אינטרנט של הדברים". אליסון קאפין מצביעה על מגמות דומות, וגם צופה יותר חיבורים של ארגוני מגזר שלישי עם תנועות חברתיות.

תחזיות לטרנדים טכנולוגיים במדיה חברתית לשנת 2017: ב"באפר" מפרטים תחזיות לפלטפורמות שונות: פייסבוק, אינסטגרם, סנאפצ'ט, טוויטר, פינטרסט לינקדאין ויוטיוב. לצד טרנדים באופן השימוש, הם גם מנסים לנחש מה יהיו הפיצ'רים החדשים והרכישות הצפויות.

חנות הפופ-אפ "חדר הזכוכית": זה נראה כמו עוד חנות של מוצרים טכנולוגיים, מתקדמים וחרישיים, עם עיצוב "נקי" ובאז חדשני, אבל זאת בעצם סדנה להיכרות ולמידה של החיים הדיגיטליים שלנו: איזה מידע אנחנו מפזרים, איפה הוא נאסף, מה אחרים יכולים ללמוד עלינו, ומה אנחנו יכולים לעשות עם זה. החנות פעלה לזמן מוגבל בדצמבר 2016 בניו יורק, פרויקט משותף של קרן מוזילה, ארגון Tactical Tech ושותפים נוספים.

סיכומי שנת 2016 בבלוגים ואתרים עצמאיים

בדומה לתקשורת הממוסדת, גם אתרי חדשות עצמאיים ובלוגרים מפרסמים בימים אלה סיכומי שנה. בהמשך לפוסט שפרסמתי בשנה שעברה ובשנים קודמות, גם השנה הרכבתי לעצמי רשימה של סיכומי שנה שנראים לי מעניינים, ואני שמחה לשתף כאן. מבחינתנו כקוראים, זאת הזדמנות לא רק לסיכומים, אלא גם להכיר בלוגים ואתרים חדשים, לרענן את מקורות המידע ורשימות הקריאה שלנו, ולתמוך בכתיבה עצמאית ברשת – בקריאה, תגובות, שיתוף או תמיכה כספית.

מעבר לטעימות שכאן, למעקב במשך השנה אני ממליצה להשתמש במנוי בקורא RSS  (אני משתמשת ב-feedly  ודי מרוצה ממנו), טוויטר או דוא"ל. בפייסבוק דברים מתפספסים, וחבל.

יש לכם המלצות לסיכומים נוספים? אנא שתפו בתגובה עם קישור. אפשר גם סיכומי שנה באנגלית בנושאי טכנולוגיה, שינוי חברתי והמגזר השלישי.

טכנולוגיה, מדע וחברה

טכנולוגיה וחינוך: 50 הכלים הפופולאריים לשנת 2016 בבלוג "כלים קטנים גדולים" של אפרת מעטוף (מתוך כ-700 כלים שנסקרו באתר).

חדשנות חברתית: עשרת המאמרים הפופולאריים בשנת 2016 במגזין המרכז לחדשנות חברתית בסטנפורד, SSIR: על החשיבות של בניית מחוייבות עם הקהילה, חמישה מיתוסים שמנציחים שחיקה בארגונים חברתיים, חדשנות בסיפור סיפורים (סטוריטלינג) מבוסס דאטה, ועוד.

ב"הידען" מסכמים את 2016 עם עשרת המחקרים והאירועים המדעיים הבולטים של השנה ועם עשרת האירועים הסביבתיים הבולטים של השנה.

סיכום השנה שלכם בפייסבוק: אם לא הותשתם מהופעת הסרטון בפיד שלכם, אולי תרצו לצפות בו שוב. בקישור תמצאו גם ניתוחים  סטטיסטיים שלא מופיעים בסרטון, למשל כמה פעמים סימנתם לייק ואת התגובות האפשריות האחרות של אהבה, כעס, עצב וכיו"ב.

לייפהאקינג: רשימת הרשימות של הפוסטים הפופולאריים באתר Lifehacker לפי תחומים: טכנולוגיה, קניות, מדריכים, פרויקטים, אוכל ומטבח, התאמת סביבת עבודה ועוד ועוד.

אקטואליה וחדשות

ב"שיחה מקומית" התפרסם סיכום שנה דרך סקירת עמוד הפייסבוק של שר החינוך נפתלי בנט.

סיכום שנת 2016 ב"המקום הכי חם בגיהנום": תיעוד הכרסום בדמוקרטיה בישראל.

סיכום השנה של אתר "העוקץ".

תרבות, אמנות ושאר רוח

ספרות: ירין כץ, "הקורא בספרים" מסכם שנה עם כמה ספרים שקרא ואהב בשנת 2016.
מריה פופובה מ"Brain picking" בחרה 16 ספרים אהובים שהתפרסמו בשנת 2016.

קלונוע: סיכומי השנה של "סינמסקופ", בסרטי השנה ובפרידות הגדולות, בחירת סרט השנה של "עין בדג" בהצבעה של הגולשים.

אוכל ומתכונים: רשימת המתכונים הפופולאריים לשנת 2016 של "עוגיו.נט", עשרת המתכונים שהכי אהבתם ב"אז מה את עושה כל היום".

פרויקט חג המולד 2016 של "הפריזאית" מוקדש לנושא שיפוצים.

יורופיאנה הוא מאגר מידע שמנגיש תכנים דיגיטליים של מוזיאונים, גלריות, ספריות וארכיונים ברחבי אירופה, לחיפוש ולשימוש בתכנים שנמצאים בנחלת הכלל.  אלו 20 מונחי החיפוש הפופולאריים ביותר בשנת 2016 באתר. אר נובו שולטטטטתתת!

הצעות לשנה החדשה

ד"ר ירדן לוינסקי מציע לערוך את הגדרות ההתראות בטלפון הסלולארי, ולבחור בקפידה את ההתראות שאנחנו רוצים לקבל.

חנן כהן מציע להתאים את פייסבוק לצרכים האישיים שלכם.

"חדר הזכוכית" נסגר, אבל תוכלו לערוך סדנת ניקוי דאטה בעצמכם (תכנית לשמונה ימים).

לארגן ולסדר את הבית במשך חודש ינואר, עם משימות יומיות שמגיעות בדואר בסדנה הזאת של Apartment Therapy.

לעבור על הצ'קליסט הפיננסי לסוף השנה שפרסמה "הסולידית", ולתכנן את השנה הבאה.

צילי פז וולק ממליצה לא להחליט החלטות חדשות רק כי מתחילה שנה, ובפרט בהקשר של תזונה ושינוי הרגלי תזונה.

וצוות "ירח חסר: הייקו בעברית" מציעים להמשיך ולהתבונן בעולם:

רֹאשׁ הַשָּׁנָה
עַנְנֵי בֹּקֶר נִשְׁקָפִים
בְּאוֹתָהּ שְׁלוּלִית

 

 

בתמונה:2016, נוצר באמצעות  Spell with Flickr.

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

3 תגובות בנושא “משלוח אורגני: קישורים וחדשות ברשת, דצמבר 2016 + סיכומי שנת 2016 בבלוגים ואתרים עצמאיים”

  1. תודה על רשימה מעמיקה . הרשימה הזו היא מודל מצויין של הפצת מידע בתחומי אוצרות התוכן

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא