חילופי שלטון בארה"ב, לראשונה גם בדיגיטל

אתר האינטרנט של קרן אובמה, צילום מסך של דף הבית

מחר (ויש פה שעון) יושבע דונלד טראמפ לנשיא ה-45 של ארצות הברית. ביום ההשבעה, במקביל לטקס הרשמי והמפואר, יתקיים תהליך חילופי השלטון. צוותי העובדים של ברק אובמה יצאו מהבית הלבן, ואנשיו של טראמפ ייכנסו לתפקידיהם החדשים.

זה תהליך שקורה בארה"ב עם כל חילופי שלטון, והם קורים גם במרחבים דיגיטליים: אתרי אינטרנט ומאגרי מידע, והפעם – לראשונה – גם בשירותי מדיה חברתית. לבית הלבן יש כמה חשבונות רשמיים ברשתות חברתיות שונות, וכן חשבונות של הנשיא, של הגברת הראשונה ושל סגן הנשיא שמשמשים לדיווח שוטף על פעילות, יצירת קשר עם הבוחרים והציבור, קידום ומעקב אחר תכניות חברתיות ותוצרים שלהן. חשבונות אלה שייכים לבית הלבן, ויועברו לשימושו של דונלד טראמפ, על מיליוני העוקבים ומדדי הפופולריות הגבוהים שלהם. 

באתר הבית הלבן פורסם מידע על תהליך החילופים הדיגיטליים: המידע הקיים בחלק מהחשבונות יוסר, החשבונות עוברים שימור כארכיון, והם זמינים לחיפוש באתר ייעודי. גם אתר הבית הלבן של אובמה יעבור שימור והקפאה בזמן ב-20 בינואר. רשימה נוספת מפרטת את כל הקישורים של חילופי השלטון הדיגיטליים: רשימת הנכסים הדיגיטליים שנשארים ברשות הבית הלבן, קישורים לגרסאות מאורכבות של חשבונות נוכחיים ושל אתר הבית הלבן, כתובות החשבונות בהם יישארו פעילים ברק ומישל אובמה ונציגים רשמיים נוספים של הבית הלבן אחרי חילופי השלטון – כך שתוכלו להמשיך לעקוב אחריהם, להתעדכן, ולהיות מעורבים.

חשבון האינסטגרם של פיט סוזה, הצלם הראשי של הבית להבן, ימשיך להיות פעיל באותה הכתובת. מומלץ לעקוב.
עדכון, 21/1/2017: התמונה שהטמעתי פה עברה אירכוב ומופיעה עכשיו בחשבון הרשמי שנחתם. פיט סוזה ממשיך להיות פעיל בחשבון האישי, petesouza@.

על יוזמות עצמאיות לגיבוי מידע ממשלתי בנושאי סביבה, וגיבוי ארכיון האינטרנט על שרתים בקנדה אפשר (וכדאי!) ללמוד בכתבה של עידו קינן באתר "חדר 404".

הפעילות של אובמה ברשתות חברתיות וכלים דיגיטליים היתה חדשנית ואפקטיבית לאורך כל הדרך, החל מקמפיין גיוס הכספים המקוון בבחירות הראשונות שלו לנשיאות, דרך קמפיין פייסבוק מתקדם במרוץ של 2012, ועד שיתוף מידע ונתונים בפלטפורמות לשיתוף קוד פתוח (מעניין מה יקרה לחשבות של הבית הלבן ב-Github וב- Drupal.org שם שיתפו עובדי הבית הלבן נתונים וקוד פתוחים). הוא אפילו זכה לערך בנושא בויקיפדיה באנגלית, כולל תאריכים של התחלת הפעילות בפלטפורמות וחשבונות שונים.

החל מה-20 בינואר, כל מה שצוותי העבודה של אובמה פרסמו בחשבונות הרשמיים של הנשיא לא יתקיים עוד בחשבונות עצמם ויועתק לחשבונות עם שמות חדשים – שלא יעודכנו במידע חדש. על פניו, עבודה רבה תרד לטמיון. עם זאת, ברבים מתחומי המדיניות לטראמפ יש עמדות מנוגדות ויהיה מוזר אם הפרסומים של ממשל אובמה יופיעו בחשבון שלו.

בבריטניה, דרך אגב, זה לא היה כך. תרזה מיי קיבלה לידיה את החשבון הטוויטר של ראש ממשלת בריטניה, והתחילה לצייץ בהמשך לקודמה – כאשר כל הציוצים שלו מופיעים עדיין בחשבון. גם בישראל, החשבונות הרשמיים של משרדי ממשלה ובעלי תפקידים מנוהלים על ידי עובדי מדינה, וחילופי שלטון לא משפיעים עליהם. יוצא דופן הוא נשיא המדינה: שמעון פרס ז"ל התחיל עם דף אישי שלו, ורובי ריבלין משתמש בדף שניהל עד בואו לבית הנשיא. למעשה, אין נוכחות מדיה חברתית רשמית לבית הנשיא ללא קשר לאדם שבתפקיד (בפייסבוק, טוויטר ויוטיוב).

בזכות תושייה ותכנון מחושב, יש לאובמה חשבונות אישיים מאומתים ברשתות חברתיות רבות. למעשה, היה לו חשבון טוויטר פעיל ופופולרי עוד לפני הבחירות הראשונות שלו לנשיאות (החל ממרץ 2007), בעוד שהחשבון של נשיא ארה"ב פעיל רק מיוני 2013. השתמשתי כדוגמה בחשבון האישי ובצילומי מסך ממנו בהרצאות והדרכות שונות, ואף השוויתי בין שני ציוצי הניצחון בבחירות של אובמה וההתפתחות של טוויטר בין שתי מערכות הבחירות. החשבונות האלה משמשים בעיקר בתקופות קמפיינים לנשיאות ואין בהם פעילות רבה, אבל צוות מתנדבים (במסגרת עמותות) מפעיל ומתחזק אותם ומשתף מדי פעם עדכונים, או משתתף בקמפיינים ציבוריים בנושאים בהם אובמה ורעייתו תומכים אישית.

obama four more years
ציוץ ניצחון של ברק אובמה בטוויטר, 7 בנובמבר 2012. צילום מסך.

יהיה מעניין לעקוב בימים הקרובים ולראות איך ברק ומישל אובמה יפעלו במרחב הדיגיטלי (את האיפה אפשר למצוא כאן) כדרך משקפת ומשלימה לפעילות הציבורית שלהם. ברק אובמה יוצא מהבית הלבן בגיל 55, צעיר יחסית. כמי שהתחיל את הקריירה שלו בארגוני שטח וקהילה, בוודאי ימשיך להיות מעורב בסוגיות בהן עסק כנשיא, וימצא דרך להיות מנהיג ומוביל חברתי. החשבונות שלו במדיה החברתית יהיו ערוץ פעילות שימושי לכך.

יהיה גם מעניין לראות, בין שאר הדברים שיעשה בבית הלבן, איך דונלד טראמפ משתמש בערוצי המדיה החברתית של הבית הלבן ושל נשיא ארצות הברית, כמו גם שינויים שיערוך באתר האינטרנט של הבית הלבן. טראמפ מנהל פעילות ענפה בערוצי מדיה חברתית, ובמיוחד בחשבון האישי שלו בטוויטר, ששימש לתקשורת ישירה עם קהל הבוחרים כמו גם עם ערוצי תקשורת מסורתיים במהלך הקמפיין. אני גם סקרנית לגבי השימוש שייעשה בחשבונות המדיה החברתית של הגברת הראשונה, תפקיד ששמור בדרך כלל לרעיית הנשיא אבל נראה שבממשל טראמפ תמלא אותו, גם אם לא באופן רשמי, בתו איוונקה טראמפ.

גם בישראל, ליותר ויותר פוליטיקאים יש חשבונות אישיים במדיה חברתית, במיוחד בפייסבוק ובטוויטר. חלקם פעילים באופן שוטף, וחלקם כמעט רק בתקופות פריימריז ובחירות. חשבונות אישיים של חברי כנסת ושרים מנוהלים על ידי המפלגות, והחשבונות הרשמיים של המשרד מנוהלים על ידי עובדי מדינה. ריכוז של פרסומים בפייסבוק של חברי כנסת מכהנים אפשר למצוא בככר המדינה, וציוצים בטוויטר של שרים וחברי כנסת מכהנים ברשימה שרים וחברי כנסת מכהנים.

כמה דברים שמנהלי ארגונים ומנהלי תקשורת בארגונים יכולים ללמוד מהחילופים הדיגיטליים האלה:

  • חשבונות מדיה חברתית של ארגונים וגופים ציבוריים הם נכסים בעלי ערך, וחשוב להקפיד על ניהול אחראי שלהם.
  • יש לוודא שמי שמנהלים בפועל את החשבונות משתמשים בחשבונות ניהול מאובטחים, כלי גיבוי במידת האפשר והצורך, ומנהלים תיעוד שמאפשר העברה מסודרת אל הארגון בשעת הצורך.
  • אם יש לכם כארגון חשבונות מדיה חברתית (דף פייסבוק, חשבון טוויטר, פרופיל באינסטגרם וכיו"ב) שמנהלים עבורכם מתנדבים, חשוב שגם למישהו מעובדי הארגון תהיה הרשאה לניהול שלהם.
  • יכול להיות שנפתחו בשם הארגון חשבונות נוספים לצד אלו עם שם הארגון. למשל: לצורך קמפיין גיוס תרומות, כנס, או קמפיין תקשורתי עם מיתוג עצמאי. כדאי לבדוק האם החשבונות האלו עדיין פעילים או שהפכו לרוחות רפאים. האם הם לא מתוחזקים ויש בהם פניות אליכם? אם הם שוממים, כדאי לשקול לסגור אותם או להודיע בצורה ברורה שהם לא פעילים.

יש רגע דיגיטלי שאהבתם במיוחד בפעילות של אובמה או הצוות שלו? רוצים להמליץ על אנשי צוות שלו שכדאי להמשיך ולעקוב אחריהם? ישנם אנשי צוות של טראמפ שאתם רוצים להמליץ לעקוב אחריהם? מוזמנים לשתף בתגובות ולתת קישורים.

 

בתמונה: אתר האינטרנט של קרן אובמה, צילום מסך של דף הבית, 19/1/2017. האתר מתחדש בתוכן ופעילויות נוספות – כנסו ותראו.

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

5 תגובות בנושא “חילופי שלטון בארה"ב, לראשונה גם בדיגיטל”

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא