מבלוג לאתר: עדכונים וחידושים באתר, נובמבר 2017

Purple Background

בימים האחרונים השלמתי תהליך של עדכון ושדרוג האתר, ואני שמחה להזמין אתכם לשוטט ולהתרשם. באתר במבנהו החדש תוכלו לקרוא על אפשרויות עבודה איתי, להתרשם מפרויקטים ועבודות בעבר, ליצור איתי קשר וכמובן לקרוא בבלוג. זה השינוי הגדול ביותר שערכתי באתר עד כה. למעשה, לקחתי את הבלוג ו"עטפתי" אותו בתוכן ותבנית עיצוב של אתר אינטרנט, והפכתי אותו מבלוג לאתר. בפוסט הזה אני רוצה לספר על התהליך והכלים שהשתמשתי בהם, כדי שיוכלו לשמש אתכם ולתת השראה.

הגדרת צרכים

לפני כשנה וחצי סיימתי את עבודתי כשכירה. אחרי חצי שנה נוספת החלטתי להמשיך לעבוד כעצמאית ולפתח את המקצועיות והשירותים שאני מציעה, מתוך הניסיון, הידע, וראיית העולם המקצועית והחברתית שלי. היה לי ברור שהשינוי צריך לבוא לידי ביטוי גם בבלוג שלי, והחלטתי להפוך אותו לאתר אישי מקצועי. כלומר, לעבור מבלוג שעוסק בעולם תוכן מסויים, לאתר שמציג אותי כאשת מקצוע ומזמין לעבוד איתי.

עוד החלטתי להמשיך להתארח ב- WordPress.com, אבל לעבור להשתמש בשירותים בתשלום: הוספת שם דומיין, שימוש בתבניות עיצוב בתשלום, ואפשרות לעריכת עיצוב מתקדמת (עריכת ה-CSS של תבנית העיצוב). רציתי תבנית  עיצוב עם דף בית שהוא לא דף הבלוג. היה לי חשוב שהתבנית תיראה טוב בעברית (יישור מימין לשמאל, פונטים נעימים), תהיה רספונסיבית, ותיראה מקצועית אך לא תאגידית.

תכנון מבנה האתר ובחירת ערכת העיצוב

אחרי שהגדרתי ארבע דמויות (פרסונות) של משתמשים שאני רוצה שיגיעו לאתר ורוצה לעבוד איתם, היה לי די ברור מה המבנה הרצוי של האתר. המבנה אינו חדשני. האתגר היה לצקת בו את התוכן שלי, ולבחור במונחים מקצועיים רלוונטיים.

תכנון המבנה ובחירת העיצוב היו קשורים זה בזה. תכננתי מבנה ראשוני, ואז חיפשתי תבניות עיצוב מתאימות (לפי הפרמטרים: תבניות עסקיות, תמיכה ביישור מימין לשמאל) ובדקתי מה האפשרויות שלהן. רבים מהפרמטרים של תבנית העיצוב שניתנים לעריכה והתאמה יכולתי לבדוק באתר שלי עם התוכן שלי בתצוגה מקדימה.

לפי התבניות שמצאו חן בעיני (בחרתי 2-3), ערכתי שינויים קלים במבנה האתר והתוכן. זה קצת טריקי לדמיין איך תבנית תיראה עם התוכן שלך, ויותר קל לבדוק את זה כשיש כבר תוכן באתר ויש ניסיון בעריכה. התבנית שבחרתי בה היא TheFour. משתמשים בחשבון עסקי ב- WordPress.com יכולים להשתמש בכל תבניות העיצוב שבתשלום, ללא תשלום נוסף.

החלפת כתובת האתר

הצעד הראשון בתהליך העבודה היה רכישת שם דומיין וחיבור שלו לאתר, ועשיתי את זה בנפרד משינוי בעיצוב ובמבנה. שינוי שם דומיין יכול לבלבל קצת מנועי חיפוש, וכשלמדתי על זה הבנתי שעדיף לא לשנות את שם הדומיין ואת מבנה האתר יחד. ואכן, הייתה ירידה בכמות הכניסות לאתר למשך שבועיים שלושה, ואחר כך חזרה.

כתיבה ועריכה של תוכן

אחרי שידעתי אילו דפים חדשים צריכים להיות באתר, ועבור מי אני כותבת אותם, הייתי צריכה לערוך את התוכן. זה השלב הכי פשוט מבחינה טכנית, אבל הכי מורכב וארוך בתהליך. הכתיבה מכריחה אותך להתמודד עם שאלות על המהות המקצועית שלך, לבחור טון דיבור, לנסח דברים באופן ברור, ולמצוא תמהיל של מונחים מקצועיים ושפה פשוטה. את ההמלצות ביקשתי וקיבלתי מאנשים שונים, ויידעתי את הלקוחות שאני מפרסמת מידע על הפרויקטים שלהם בתיק העבודות שלי.

את העבודה על הטקסטים ועריכתם ביצעתי בנפרד, במסמכי וורד. ידעתי שכמה שהתוכן יהיה יותר מוכן מראש (ניסוח, כותרות משנה, קישורים), כך יהיה לי יותר קל לפרסם באתר. וכך אכן היה.

תוכן נוסף שהיה צריך להכין הוא תמונות: תמונת שער לדף הבית ותמונת פרופיל שלי.

תמונת שער: שולחן העבודה שלי

בתבנית העיצוב שבחרתי יש מקום לתמונה גדולה בראש הדף הראשי. התלבטתי מה להציג שם. לא היתה לי תמונה מספיק טובה שלי, ולא רציתי להשתמש בתמונה כללית ממאגרי תמונות. לאחר התלבטות, בחרתי להכין תמונת "שולחן עבודה" אבל שיהיה באמת שולחן העבודה שלי.

עבדתי על התמונה עם קרן צורף (שהיה לנו כבר ניסיון בעבודה ביחד ושפה משותפת והבנה הדדית). התמונה משמשת אותי גם לכרטיסי ביקור, מצגות, ומדיה חברתית. זאת תמונה עם חומרים שלי, ולכן הזכויות עליה שמורות. אולי אספר בפוסט נפרד על הפריטים השונים והקשרים ביניהם.

Maayan Alexander's Desktop. All rights reserves.
שולחן העבודה שלי. אבל ממש

כתמונת פרופיל, בחרתי להמשיך להשתמש באותה תמונה. יכול להיות שאעדכן או אחליף אותה בעתיד.

החלת תבנית העיצוב על האתר

על אף שרשמית התבנית תומכת באתר שמיושר מימין לשמאל, שיערתי שיהיה צורך בהתאמות נוספות.

ראשית, השלמתי את תרגום התבנית לעברית (מחרוזות טקסט מיקרו-קופי כמו "צרו קשר" ו"להמשיך לקרוא", שעד שלא מתרגמים את רובן, הן לא מופיעות בעברית בתבנית). התרגום הזה משרת את כל משתמשי WordPress.com בעברית, ותרגמתי במהלך העבודה עוד תבנית ששקלתי להשתמש בה. אם אתם רוצים להשתמש בתבנית ב-WordPress.com ומחרוזות הטקסט המובנה לא מופיעות בעברית, מוזמנים ליצור קשר להנחיות איך לתרגם.

את התבנית החדשה החלתי על האתר במבנה הישן שלו. סידרתי את הווידג'טים לפי אפשרויות תבנית העיצוב, שיחקתי קצת עם הצבעים, ומצאתי כמה מקומות בהם היה צורך לערוך התאמות לעברית. נעזרתי בצוות התמיכה של אוטומאטיק, החברה שמפעילה את WordPress.com, להדרכה ולעריכת אפשרויות עיצוב מתקדמות.

בשלב הבא הוספתי דפי טקסט נוספים (את חלקם הוספתי כבר לתפריט הראשי) ותוכן חדש: תיק עבודות והמלצות. כאן היתה בעיה עם סדר ההצגה של התוכן בעברית, וזה היה משהו שקודד כך שלא יכולתי לתקן מקומית אלא אוטומאטיק העבירו ליוצרי התבנית. גם זה תוקן וסודר תוך כמה ימים.

רק אחרי שכל הדפים הפנימיים היו מוכנים, החלתי את תבנית דף הבית של תבנית העיצוב והשלמתי את התהליך. היו כמה אזורים בדף הבית שהצריכו עוד קצת עריכת טקסט, וגם יצרתי את הכפתורים באמצעות עורך הטקסט ומאפיינים של תבנית העיצוב. עכשיו זה נראה ונתן הרגשה של אתר חדש באמת.

לחצו על הכפתור

בדיקות והשקה

אחרי שהשלמתי את השינויים, חזרתי לפרסונות שלי, וניסיתי להסתכל על האתר בעיניים שלהם. זה לא קל, כי הכל מאוד מוכר לי וקשה להסתכל על האתר בעיניים חדשות. לכן, פניתי לשמונה חברות וחברים, וביקשתי מהם לבקר בבלוג ולהתרשם. העליתי שאלות בנושאים שהתלבטתי לגביהם, וביקשתי מהם משוב. בחרתי מגוון של אנשים מבחינת: מגדר, גיל, רקע מקצועי והרגלי שימוש במחשב לפי קהלי היעד שאפיינתי לאתר, וקיבלתי מגוון של תגובות. אחרי עוד כמה שינויים בעקבות התגובות, אני מזמינה גם אתכם לשוטט בבלוג, להתבונן, לקרוא ולהתרשם.

לסיכום, עבודה על אתר אישי שונה מאוד מעבודה על אתר ארגוני או מסחרי (במיוחד אם זה האתר שלך), אבל יש גם הרבה במשותף. תהליך העבודה על האתר ליווה תהליכי חשיבה ותכנון שלי, והיה גם הזדמנות להעמיק את ההבנה והמיומנות שלי בוורדפרס. תודה רבה לכל מי שליוו, ענו על שאלות, יעצו ועזרו לאורך הדרך.

חוות דעת, הצעות לשיפור או שאלות נוספות לגבי התאמה של תבניות עיצוב – יתקבלו בברכה כתמיד. להתראות בפוסטים הבאים.

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

11 תגובות בנושא “מבלוג לאתר: עדכונים וחידושים באתר, נובמבר 2017”

  1. התמונה הגדולה לא מופיעה

    בתאריך 29 בנובמבר 2017 בשעה 23:58, מאת מעין אלכסנדר :

    > מעין אלכסנדר posted: "בימים האחרונים השלמתי תהליך של עדכון ושדרוג האתר,
    > ואני שמחה להזמין אתכם לשוטט ולהתרשם. באתר במבנהו החדש תוכלו לקרוא על
    > אפשרויות עבודה איתי, להתרשם מפרויקטים ועבודות בעבר, ליצור איתי קשר וכמובן
    > לקרוא בבלוג. זה השינוי הגדול ביותר שערכתי באתר עד כה. למעשה, ל"
    >

    1. הי גלי, בפוסט הזה ספציפית אין תמונה אלא רקע צבעוני חלק.
      האם התמונה לא מופיעה במקומות אחרים? אשמח להמשיך לבדוק בשיחה בדוא"ל. תודה

  2. תתחדשי!
    אהבתי את שולחן העבודה שלך – כולל הברווז (?פינגווין?), ומה שנראה לי כיומן הנקודות ההוא, או איך שקוראים לו.
    בהצלחה!

    1. תודה, עדה. זה אכן פינגווין, הפינגווין של לינוקס. שמו Tux ויש עליו ערך בויקיפדיה.
      והיומן שעל השולחן הוא היומן שלי משנה שעברה, והוא היה כבר אז יומן נקודות :-)

  3. תתחדשי!
    וואו, איזה יופי של פוסט, ואיזה יופי של תהליך! נהניתי מאוד לקרוא על כל הדברים שעשית, גם טכנית וגם תוכנית. עם היכולות שלך כמו שהן מתוארות פה, נראה לי שהיית מסתדרת יופי עם אחסון משלך, ונדמה לי שאחסון משלך הוא גם זול יותר, אז מסקרן אותי למה החלטת להישאר ב-wordpress.com, אם לא אכפת לך שאני שואלת.
    ותמונת שולחן העבודה שלך נהדרת ומסקרנת. מתי תכתבי פוסט על הפריטים והקשרים? :)

    1. תודה, לאה. נעים להכיר :-)
      נראה לי גם שהייתי מסתדרת עם אחסון נפרד בעצמי, אבל אני חוששת שהייתי צריכה (או נוטה) לעסוק הרבה יותר בהיבטים של תשתיות, אבטחה, גיבויים וכיו"ב – ואז פחות להשקיע בתוכן. עם wordpress.com אני יודעת שהם דואגים לעדכון גרסאות, אבטחת האתר, גיבויים, ויש לי גם תמיכה בצ'ט מתי שאני צריכה (והייתי צריכה לעריכת ה-CSS של התבנית שבחרתי). נראה לי שהחבילה שלי היא בעלות דומה לאחסון עצמאי.
      את הפוסט על שולחן העבודה אפרסם אולי בקיץ או לקראת ספטמבר.

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא