ישראבלוג, פוסט פרידה. החיים זה כאן, שם ובכל מקום

Students learning together by Alexis Brown

עדכון, מאי 2020: ישראבלוג עלה מחדש לאוויר, וימשיך לפעול. כרגע כל הכתובות הן תחת הדומיין israblog.org, למשל: בלוג ההנהלה, ובהמשך גם שוב ב-israblog.co.il. המשך הפעילות הוא בהתארגנות עצמית של הבלוגרים, ובמסגרת עמותה חדשה (ולא חברה מסחרית). בקרוב יעלה לאוויר קמפיין מימון המונים לתמיכה בהמשך הפעילות. פרטים נוספים ועדכונים אפשר למצוא בקבוצת הפייסבוק ישראבלוגרים הומלסים (קבוצה סגורה).

אחרי כמה פעמים של כמעט ואולי, בסוף החודש זה יקרה באמת: ערוץ 10 יכבה את השרת עליו פועלת ישראבלוג, והמערכת תפסיק את פעילותה. הפוסט הזה משלב פרידה אישית שלי, כבלוגרית לשעבר בישרא, עם כמה תובנות מקצועיות. יש גם לינקים למדריכים לגיבוי והעברת הבלוג, אפשרויות לשמירה על קשר עם הקהילה ותחזית אופטימית לעתיד.

ישראבלוג (או בשמה הרשמי ישרא-בלוג) היתה מערכת בלוגים פופולרית בעברית, ואירחה מאות אלפי בלוגריות ובלוגרים. בפועל, היא היתה גם רשת חברתית: סביב הבלוגים נבנתה קהילת משתמשים, נוצרו היכרויות חדשות ופעילות משותפת. משתמשים רשומים יכלו לעקוב אחרי בלוגים אחרים מתוך המערכת, לצד אפשרות מעקב בדוא"ל או בקורא RSS. לצד מנגנון תגובות בבלוגים פעלו גם טבעות בלוגים לפי תחומי עניין, עלו פרויקטים ונושאים חמים, ואפשר היה לשייך פוסטים לקטגוריות קהילתיות וכך לקשר בין פוסטים בנושאים דומים.

בתחילת שנות ה-2000, כאשר לא היו הרבה שירותי בלוגים בכלל, ובטח שהיה קשה למצוא תמיכה לכתיבה בעברית, ישראבלוג היתה פלטפורמה מובילה בבלוגוספירה העברית. היא התחילה כפרויקט עצמאי שהקים יריב חבוט בשנת 2001. בהמשך, היא נרכשה על ידי נענע-נטוויז'ן, ועם ההתמזגות לערוץ 10, פעלה במסגרת שירותי האינטרנט של ערוץ 10. מצער לראות שעל אף הקהילה הגדולה והתוססת, לא נמצאה תכנית עסקית שתאפשר את תפעול המערכת לאורך זמן תוך השקעה ופיתוח שלה. היו כמה ניסיונות לרכישת המערכת והפעלתה על ידי המשתמשים, אבל הם לא יצאו לפעול. בשנים האחרונות כמעט ולא נוספו פיתוחים חדשים, וישראבלוג הפכה מיושנת מול פלטפורמות בלוגים אחרות ומול רשתות חברתיות גדולות. נראה שגם היבטים של אבטחת מידע ותחזוקת שרתים לא טופלו. כשביקשתי לחדש את הסיסמה שלי לישראבלוג לפני כמה ימים, קיבלתי במייל חוזר את הסיסמה עצמה – לא מוצפנת, ולא לינק לחידוש עצמאי של הסיסמה. לא אתפלא אם יש במערכת פרצות אבטחה נוספות. במצב כזה, אולי עדיף להפסיק את השירות.

הודעת הפסקת השירות במערכת ישראבלוג
הודעת הפסקת השירות של ערוץ 10. טקסט כתמונה שאינו עומד בכללי נגישות בסיסיים.

גם עולם הבלוגים השתנה. בראשית שנות האלפיים, בלוג היה דרך מצוינת ליצור נוכחות אינטרנטית ולקשור קשרים אונליין. הרבה מאוד בלוגים היו אישיים ולאו דווקא בנושא מסויים. היה לגיטימי לפרסם פוסטים ארוכים ו"חופרים", ולאנשים היתה סבלנות לקרוא ולעקוב. לא היו לייקים, ואם רצית שמישהו ידע שקראת את מה שכתבו – היית צריכה לכתוב תגובה. אנונימיות היתה יותר מאשר לגיטימית, ובלוגים רבים נכתבו תחת כינויים בדויים ולא שמות אמיתיים. האנונימיות אפשרה לבנות זהות אינטרנטית במילים (בעיקר) ותמונות, ליצור קשרים חדשים, ולהתרחק מאנשים אחרים.

אישית, צר לי לראות את סופה של ישראבלוג, שהיתה הבית הראשון שלי ברשת. הבלוג הראשון שניהלתי פעל בישראבלוג. הוא לא פעיל כבר כמה שנים, אבל עדיין הרגשתי חלק מקהילת ישרא. קשרי חברות שקשרתי עם בלוגריות ובלוגרים אחרים ממשיכים גם היום. לא פעם אני פוגשת אנשים שהיו להם גם בלוגים בישרא ואפילו שאנחנו לא מכירים משם, זה בסיס לשפה משותפת ואחווה. למדתי בישראבלוג הרבה על אנשים, קהילה, קהילות דיגיטליות, כתיבה וגם קריאה והקשבה.

1908259_10151990647505592_1723900589_n
הפעם ההיא, שהתחפשתי בפורים של העבודה לבלוגרית בישרא, ואף אחד לא הבין מה זה

כפלטפורמת בלוגים שפעלה למשך זמן ארוך ואירחה הרבה בלוגים, יש לישראבלוג חשיבות היסטורית ותרבותית. מאז הודעת הסגירה, פועלות כמה יוזמות לגיבוי כללי של המערכת. הספרייה הלאומית מתכננת מבצע גיבוי כדי לארכב את הבלוגים שפעילים בישראבלוג על שרתי הספרייה. התהליך ישמר את התוכן, אבל לא יאפשר להמשיך לערוך ולנהל את הבלוגים. שמעתי גם על כמה יוזמות עצמאיות לגיבוי. המטרה שלהן היא ליצור גיבוי של כל התכנים הפומביים בישראבלוג (לא בלוגים סגורים), למען אנשים שלא מודעים לסגירת המערכת או לשימור בלוגים של אנשים שכבר אינם בין החיים.

באופן אישי, היות והבלוג שלי לא פעיל כבר כמה שנים, בחרתי לגבות אותו ולהעתיק את תכניו לבלוג חדש וסגור. בבלוג בישרא השארתי פוסט אחד לפרידה ומסר למי שאולי ימצאו אותו בעתיד.

איך לגבות ולהעביר בלוג מישראבלוג לבלוג חדש

אני בחרתי לגבות את הבלוג  ולשמור אותו כבלוג חדש שפתחתי בוורדפרס.קום, שהיא מערכת הבלוגים והאתרים עליה פועל גם אתר זה. אחרי העברה לוורדפרס.קום, אפשר לערוך את התוכן ולהמשיך לפרסם בבלוג, כמו גם להעביר את התוכן לאתרי וורדפרס עצמאיים. התפרסמו כמה מדריכים לגיבוי והעברת הבלוג, הנה כמה שאני נעזרתי בהם:

כמה תובנות והצעות שלי מתהליך הגיבוי:

  • נעזרתי מאוד ברשימת כל הפוסטים שפרסמתי בישראבלוג שהעברתי לטבלת אקסל (בשיטת העתק והדבק, אין כלי ייצוא לשם כך). זה עזר לי לעקוב אחרי היבוא (לראות שכל הפוסטים מתקופה מסויימת אכן עברו) ולראות אם צריך ליצור קבצי גיבוי קטנים יותר.
  • הגיבוי אוסף גם טיוטות ומעביר אותן לבלוג החדש במצב פרסום. אז אם אתם לא רוצים להעביר אותן, זה הזמן למחוק או לשנות את השם כדי שתוכלו לזהות ולהחזיר למצב טיוטה.
  • יש לגבות את הפוסטים לקבצי WORD עם תגובות (בלוגרים שניסו לגבות ללא תגובות דיווחו על בעיות שונות).
  • הקבצים שנוצרים בתהליך הגיבוי בישרא הם בגרסת WORD 1997-2003. ניסיונות לעריכה או שמירה בפורמטים אחרים מפריעים לתהליך הייבוא.
  • הקטגוריות לא עוברות גיבוי. אם הן חשובות לכם, צריך להוסיף אותן בבלוג החדש אחרי היבוא.

איך לשמור על קשר

בלוג איננו אי, והקהילה של ישראבלוג פעילה בעוד מקומות ברשת:

  • בפייסבוק, אפשר למצוא את הדף של ישראבלוג, ואת הקבוצה ישראבלוגרים הומלסים. יש עוד קבוצה (אחת לפחות) של בוגרי ישרא שאני מכירה, היא סודית אז אני לא משתפת לינק אליה אבל יכולה לתת מידע נוסף באופן פרטי.
  • מסיבת סיום תתקיים ב-30.12 ואפשר להצטרף ולבוא (מוזר שזה לא קורה על הגג של מגדלי עזריאלי, אבל הזמנים משתנים).
  • בימים האחרונים אני משוטטת בין בלוגים, ורואה הרבה פוסטים של סיכום ופרידה. אם אתם עוברים (או עברתם) לבלוג חדש ורוצים לשמור על קשר, שתפו קישור והזמינו את הקוראים לשם. אפשר גם להשאיר הודעות פרידה כתגובות בבלוגים שאתם אוהבים או אהבתם לקרוא.

מה הלאה?

ישראבלוג שעל השרתים תפסיק לפעול, אבל הרשת החברתית שפעלה בה תמשיך להתקיים. יכול להיות שהאירוע של סגירת ישראבלוג יביא לחידוש קשרים ופעילות משותפת, ואולי יצמיח קשרים חדשים. עוד אני מרשה לעצמי לחלום על פריחה מחודשת של בלוגים אישיים בעברית: שימוש בפלטפורמות בלוגים יותר מגוונות ומתקדמות מישרא, חזרה לכתיבה בבלוגים רדומים בעקבות הגיבוי וההעתקה, ותחושות מיצוי מפעילות בפייסבוק שעוברות בחודשים האחרונים ברשת האינטרנט דוברת העברית – יכולים להביא להתחדשות ורענון.

עוד תובנה שכדאי לקחת לעתיד היא שגם באינטרנט לא הכל עובד לנצח. כשאתם מקימים אתר או בלוג, תבדקו האם ואיך אפשר לייצא את התוכן, ומה השירות שניתן – לא רק עכשיו, אלא כמות ההשקעה בפיתוח שירותים ועיצוב.

 

Header Image by Alexis Brown, Unsplash

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

8 תגובות בנושא “ישראבלוג, פוסט פרידה. החיים זה כאן, שם ובכל מקום”

    1. נוני יקרה, הבלוג הזה ממשיך לפעול כרגיל. אנימקווה להצליח לפרסם יותר בשנה הבאה…
      תודה ולהתראות

    1. תודה, עדה. גם את ההפנייה למדריך השני מצאתי דרכך. אהבתי את "להתראות ולהתכתב." לפעמים אני אומרת גם להשתמע

  1. גם לי מאד חבל שסוגרים את ישראבלוג, למרות שהבלוג שלי רדום שנים. כמו שכתבת, פגשתי שם אנשים נפלאים שאני בקשר איתם עד היום. תחושת הקהילתיות בישרא זה משהו שלא מצאתי במקום אחר.
    לגבי הפלטפורמה, היא אולי מיושנת, אבל מאד נוחה. במיוחד מנגנון התגובות מאד ידידותית, הרבה יותר מכאן.

    1. הי בטי, אני מסכימה איתך שלפעמים דווקא כשיש פחות אפשרויות ופיצ'רים מערכות דיגיטליות עובדות טוב יותר.
      אפשר לראות את זה גם בהצלחה גדולה של פלטפורמות שהיו בהתחלה מאוד פשוטות: טוויטר, אינסטגרם, דלישס…

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא