פוליטיקלי קוראת: ניהול ופיתוח כלי תקשורת מבוסס קהילה

אנחנו יכולות לעשות תקשורת פמיניסטית, כרזת הקמפיין של פוליטיקלי קוראת. איור: שולמית פרבר.

לרגל קמפיין מימון ההמונים להרחבת פעילות פוליטיקלי קוראת, אני שמחה לארח בבלוג את תמי דינס, עו"ד ועורכת פטנטים וממנהלות פוליטיקלי קוראת.
"פוליטיקלי קוראת" הוא עיתון יומי דיגיטלי פמיניסטי, שפועל במודל ייחודי וקהילתי מזה כחמש שנים. היה לי הכבוד ללוות את הצעדים הראשונים ולסייע בהקמת הגרסה הראשונה של העיתון (כבלוג בוורדפרס), ובהמשך לתרום מדי פעם נושאים לסדר היום. עוד פרטים על הקמפיין ועל תמיכה בו בהמשך הפוסט.

פוליטיקלי קוראת – כלי תקשורת מבוסס קהילה

פוסט אורחת מאת תמי דינס

אחת המילים החמות ביותר כיום בתכניות עסקיות ושיווקיות הן "קהילה". ארגונים רבים מעסיקים מנהלת קהילה שתבנה את קהילת הלקוחות ותשמר אותה. גם פייסבוק מעודדת לאחרונה בנייה של קהילות יותר מתמיד, על ידי מתן יתרונות לעמודים עסקיים שמקושרים לקהילה בפייסבוק. אך כבר לפני כחמש שנים, והרבה לפני שארגונים מסחריים חשבו כיצד להפיק מזה רווח, "פוליטיקלי קוראת" בנתה את עצמה ככלי תקשורת ייחודי מבוסס קהילה בשיטת עבודה ייחודית וחדשנית שפותחה על-ידי המנהלות שלה. תוך כדי כך, פוליטיקלי מחזירה למושג קהילה את המשמעות המקורית שלו – קבוצה של אנשים המרגישים שיש להם משהו במשותף, ושרוצים לתקשר אחד עם השני, ולא רק באזוורד של עולם השיווק הדיגיטלי.

אנחנו נמצאות בתקופה בה אמון הציבור בתקשורת הוא ירוד מאי פעם, ולא ברור אם כלי התקשורת המסורתיים ממלאים את תפקידם כמגני הדמוקרטיה או שומרי האינטרסים של קומץ בעלי הון. מה שברור הוא, שיש צורך בתקשורת רלוונטית יותר שנותנת ערך של ממש לקוראות (ולקוראים) שלה, ובפוליטיקלי קוראת מצאנו את הדרך  לעשות את זה, תוך שימוש באותם כלים טכנולוגיים שהקוראות שלנו משתמשות בהם ביום יום כדי להתעדכן. וכדי לגדול לכלי תקשורת בעל השפעה רחבה יותר, אנחנו נעזרות שוב בקהילה ובטכנולוגיה – הפעם בקמפיין הדסטארט שפתחנו לאחרונה.

אז מה מיוחד בנו?

סימביוזה עם הקהילה. בפוליטיקלי קוראת, הקהילה היא לא רק תוספת נחמדה, וגם לא נועדה לדיונים על מה שכבר עלה בעיתון, אלא היא חלק מעשיית העיתון ממש. פוליטיקלי קוראת כוללת שלושה אלמנטים עיקריים: עמוד פייסבוק פעיל, אתר אינטרנט מלא בתוכן מקורי ומגוון, והכי חשובה היא קבוצת "מערכת העיתון", שהיא כיום קבוצה פומבית בפייסבוק עם יותר מ-2,000 חברות. "מערכת העיתון" היא לא קבוצת פייסבוק רגילה בדינמיקה שלה, אלא קהילה שיש לה תפקיד והוא לאצור, בכל יום, את הידיעות הכי חשובות ורלוונטיות ולתת הקשר ומשמעות לידיעות האלה בעיני חברות הקהילה השונות. הידיעות והפרשנויות עולות במשך היום לעמוד הפייסבוק, וכך חברות הקהילה מקבלות במה לקול שלהן. במילים אחרות, התוכן של עמוד הפייסבוק בכל יום נותן ביטוי לקולות שהושמעו בקהילה שלנו, משקף את ההרכב של הקהילה, וניזון ממנה. זאת הקריאה לפעולה האולטימטיבית.

פוליטיקלי קוראת במספרים. אינפוגרפיקה: שולמית פרבר ושני עופר, פוליטיקלי קורא
פוליטיקלי קוראת במספרים. אינפוגרפיקה: שולמית פרבר ושני עופר, פוליטיקלי קוראת.

גיוון בתכנים שמשקף את הקהילה. מי שאחראית לבחור את התכנים שעולים לעמוד בזמן מסוים היא עורכת שאחראית על משמרת של חצי יום, ובכל שבוע עורכות את העמוד אחת-עשרה עורכות במשמרות. התחלופה הגבוהה והגיוון בעורכות מבטיחים שהעמוד ידבר בקולות מגוונים ככל האפשר, וזה צעד נוסף שנועד להבטיח שהעיתון ישקף את הקהילה שהוא משרת בצורה נאמנה. התכנים שעולים לעמוד ומתפרסמים באתר הן לאו דווקא של כותבות מקצועיות, אלא של חברות הקהילה. כך פוליטיקלי קוראת מנגישה את הבמה לנשים מרקעים מגוונים. אם יש צורך, אנחנו עורכות ומגיהות, אבל הקול נשאר הקול של הכותבת.

ניהול משותף. חלק מהמודל הייחודי של פוליטיקלי קוראת כולל קבוצת ניהול לא היררכית שכוללת תשע מנהלות. בתור גוף ששואף לשנות את איך שעושים תקשורת, אנחנו מאמינות שהשינוי צריך להתבטא לא רק בתוכן אלא גם בדרך שבה אנחנו מנהלות ועורכות. אם אנחנו דבקות באותן דרכי פעולה היררכיות, אנחנו פשוט עושות עוד מאותו הדבר ולא מחוללות שינוי עמוק. התרבות התאגידית מלמדת לחשוב שדיון מעמיק שמכליל כמה שיותר קולות הוא לא יעיל ובזבוז זמן, אך הניסיון שלנו כמיזם פמיניסטי מראה שדיונים כאלה, והיכולת לפרק ולפתוח הכל הם חלק בלתי נפרד מההצלחה שלנו. כדי להצליח לנהל במשותף כקבוצה אנחנו חייבות להיות קודם כל חברות. זה לא רק עניין של מזל, אלא דורש מאמץ אקטיבי להיות אכפתיות וקשובות אחת לשנייה ולדעת מה קורה בחיים אחת של השנייה. החשיבות של ניהול משותף להצלחה שלנו באה לידי ביטוי בכך שאנחנו יכולות לזהות ולהתמודד עם בליינד ספוטס, להקפיד על גיוון בתכנים ולהתפתח בהרבה מישורים וכיוונים.

עידוד לדיון. עמוד הפייסבוק של פוליטיקלי קוראת מצטיין בתגובתיות גבוהה במיוחד. המדיניות שלנו בתגובות היא של אי מחיקה, גם אם עולה ביקורת חריפה מאוד נגד תוכן שלנו. אנחנו מקפידות לענות לתגובות באופן ענייני, במיוחד לתגובות שעולה מהן ביקורת. הפעמים היחידות בהן תגובה תימחק היא תגובה שכוללת קללות, התייחסות לגופה של כותבת, או תגובה גזענית או מסיתה באופן מובהק.

הקשבה לביקורת בתוך הקהילה. פוליטיקלי קוראת מעורה בקהילה שוקקת של פמיניזם בפייסבוק, שכוללת הרבה קבוצות, הרבה זרמים והמון דיונים בפיד. אנחנו חלק בלתי נפרד מהקהילה שלנו ורואות את עצמנו כחברות גם של מיזמים פמיניסטיים שקיימים לצידנו. אנחנו מכירות את הנשים שפועלות שם ומשתפות פעולה. המיזם שואב ישירות מהקהילה ומשקף אותה, ואין לו קיום בלעדיה. זאת קהילה מאוד ביקורתית וזה לא במקרה, הרי פמיניזם זאת תנועה של ביקורת. גם נגד פוליטיקלי קוראת עולה לפעמים ביקורת במרחב הזה. מכיוון שפוליטיקלי קוראת באה לשקף את הקהילה ויש לה יחסי גומלין הדוקים עם הקהילה, הקשבה לביקורת, התייחסות אליה ולעיתים ביצוע שינויים בעקבותיה הופכים אותנו ליותר ויותר רלוונטיות ומעולות במה שבאנו לעשות.

 

רוב ההון בעולם נמצא עדיין בידיים של גברים ורוב העניות בעולם הן נשים. המכשול הזה ומונע מנשים גישה לכלים חשובים של שינוי ולעיתים מרחיק אותן מהשפעה על מוקדי כוח, שכלי התקשורת הם חלק מהם. הטכנולוגיה, ובפרט הרשת החברתית, אפשרו לפוליטיקלי קוראת להיווצר ולהתקיים בלי תקציב על בסיס התנדבות וקהילה בלבד. עם השנים הפכנו לגורם מרכזי וחשוב בקהילה שלנו, ולכן, באופן טבעי, הדרך שלנו לגייס כסף היא מימון המונים בהדסטארט. יש לנו אמון מאוד גדול בקשר שלנו עם הקהילה וקבענו סכום גיוס גדול של 250,000 ש"ח, שישמש בסיס לפעילות שלנו בשנה הקרובה, ויאפשרו לנו לשלם לכותבות, ליזום תחקירים וכתבות, לתרגם תכנים לערבית ולאנגלית, ועוד. זה משהו שאנחנו חולמות עליו כבר זמן רב. הצלחתנו תלויה בהתגייסות הקהילה שלנו. תוך אחד-עשר ימים מהעלאת הקמפיין, גייסנו 20% מהסכום בתמיכה של כ-550 תומכות ותומכים. יש לנו עוד 46 ימים להגיע ליעד. אנו מזמינות אתכם להצטרף אלינו: בקריאת העיתון והרשמה לעדכונים בדוא"ל, בחברות במערכת, ובתמיכה בקמפיין.

*
הערה לסיום ממעין: גם אני מצטרפת לקמפיין ותומכת בו. בין התשורות המוצעות, תמצאו פגישת יעוץ בת שעה איתי. אפשר לשוחח ולהתייעץ על תכנון והקמת אתרי אינטרנט, ניהול בלוגים, יוזמות חברתיות דיגיטליות, פיתוח קריירה במגזר החברתי או בתחומי הדיגיטל, וגם בנושא יומני בולט ג'ורנל. אשמח להיפגש ולשוחח, ותוך כדי כך לסייע להצלחת פוליטיקלי קוראת.

 

תמונה ראשית: אנחנו יכולות לעשות תקשורת פמיניסטית, כרזת הקמפיין של פוליטיקלי קוראת. איור: שולמית פרבר.

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

3 תגובות בנושא “פוליטיקלי קוראת: ניהול ופיתוח כלי תקשורת מבוסס קהילה”

  1. אחלה פוסט. אהבתי את הדגש על ניהול משותף והאווירה החברית. לפעמים בגופים אידאולוגים האידיאולוגיה קודמת לחברות וזה די מבאס

    1. תודה, גלי. זאת נקודה חשובה, שאני חושבת שרבים מאיתנו נתקלו בה בפרויקטים "חברתיים" שונים.
      אני מאוד אוהבת את איך ש"פוליטיקלי קוראת" ממשות את הערכים החברתיים של היוזמה באופן הפעולה. זה לא טריוויאלי שהן מצליחות להתמיד כבר חמש שנים.

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא