שנייה, רק עוד תמונה אחת: ילדים, רשת, ומוניטין דיגיטלי

girl taking a photo. Photo by Catherine Zaidova on Unsplash.

את אורנה היילינגר, מנהלת המרכז לאינטרנט בטוח באיגוד האינטרנט הישראלי, הכרתי לפני כמה שבועות בכנס בנושא זכויות דיגיטליות במרכז המחקר לסייבר באוניברסיטה העברית. אורנה הרצתה בכנס על פרטיות של ילדים בעידן הדיגיטל והרשתות החברתיות, ועל ההשפעה של התנהגות הורים ומבוגרים אחרים על הפרטיות הזאת. הזמנתי את אורנה להתארח בבלוג, כהמשך לפוסט שפרסמתי בעבר בנושא טלפון נייד לילדים, ולאור ההשפעה של שימושי דיגיטל ואינטרנט כיום על חייהם בעתיד של ילדים ובני נוער. 

שנייה, רק עוד תמונה אחת: ילדים, רשת, ומוניטין דיגיטלי

פוסט אורחת מאת אורנה היילינגר 

אם הייתי צריכה להגדיר מה האתגר הגדול ביותר שמציבה בפנינו הטכנולוגיה הנוכחית בכל הקשור להתנהלות מיטבית ברשת, הייתי אומרת שהמצלמה. כל אחד מאתנו מצויד בה, מפעיל אותה ללא הרף, ויכול להשפיע על סביבתנו בקלות הבלתי נסבלת של הלחיצה על הכפתור הנכון.

אחד התפקידים החשובים שלנו כהורים הוא לדאוג לעתידם של ילדינו. אנחנו עושים זאת באין ספור דרכים. מקפידים על בריאותם, על חינוכם, על התפתחותם הקוגניטיבית, הרגשית וכמובן הפיסית. בהקפדה יתרה אנחנו מוודאים הסרת מכשולים בצעדיהם הראשונים, מגביהים את הסכנות ומרחיקים מטווח ידם. אבל האם אנחנו בוחנים באותה המידה את השפעתנו על עתידם בכל הקשור לטביעת הרגל הדיגיטלית שלהם?

את התמונות שלנו (המבוגרים של היום), כתינוקות, ילדים ובמידה מסוימת כמתבגרים, אנחנו פוגשים באלבומים המצהיבים על המדף. ילדינו יפגשו את התמונות שלהם ברשת. הם, חבריהם, וילדיהם. כולנו יודעים היום כי כל העולה לרשת נשאר שם לתמיד. קשה עד בלתי אפשרי להסיר תכנים שהועלו בכל אחת מהפלטפורמות המוכרות והופצו במרחב, ובוודאי תכנים שזכו לשיתוף והפצה.

מציאות זו מחייבת אותנו לאחריות נוספת בכל הקשור לעתידם של ילדנו. כל תמונה שלהם, הברקה, יצירת אומנות מוקדמת, שאנחנו מעלים לרשת בהתרגשות ובגאווה, יוצרת את ראשית המוניטין הדיגיטלי שלהם.

פרטיות היא מילה רחבה ויש לא מעט הטוענים כי זו פסה זה מכבר מן העולם. במציאות חיים שבה מנועי החיפוש, הרשתות החברתיות, והאפליקציות השונות יודעות עלינו יותר ממה שאנחנו יודעים על עצמנו, במציאות בה המידע עלינו הופך להיות מטבע עובר לסוחר, חשוב לדעת שגם ילדינו עשויים להיות מושפעים מכך.

בעוד שאנחנו יכולים להפעיל שיקול דעת ולהחליט האם נכון מבחינתנו לכתוב את מה שאנחנו כותבים, לצלם ולהעלות את מה שאנחנו מצלמים, הילדים נתונים לחלוטין להשפעתנו. בואו נדבר תכלס:

איך לשמור על פרטיותם של ילדים בפעילות שלנו באינטרנט וברשתות חברתיות

  • הימנעו מלהעלות תמונה שעלולה להביך את הילד בבגרותו.
  • הימנעו מלכתוב על הילד משהו שעלול להביך אותו בעתיד.
  • הימנעו מלחשוף פרטים אישיים שלו כגון מחלות, לקויות, או אתגרים עימם הוא מתמודד, באופן שניתן יהיה לזהות אותו בעתיד.
  • הימנעו מלהעלות תמונה שעלולה לשמש גורם אחר מבלי ידיעתכם ו/או כוונתכם (גם למטרות פחות נעימות).
  • בדקו בכניסה למשחקים של הילדים איזה מידע מבקשים מהילד ואם נראה לכם הגיוני שגוף זר יחזיק במידע זה.
  • קראו את תנאי השימוש וההתייחסות לפרטיות הילדים במשחקים ואתרים שונים.
  • ערכו את הגדרות הפרטיות בחשבון הפייסבוק שלכם וקבעו מי יכול לראות מה, כולל בכל אלבום תמונות. גם אתם תרוויחו מכך.

כשילדים מפרסמים סרטונים בעצמם באינטרנט

הילדים קצת התבגרו והם רוצים לחוות את 15 השניות של התהילה ופותחים לעצמם ערוץ יוטיוב, יוצרים קליפ בטיק טוק, או מפרסמים סטוריז באינסטגרם. ישנם סרטונים חביבים, מסרים נחמדים, הצלחות לא מועטות. אך מכיוון שתפיסת המרחב, הנצחיות והשפעתה אינה ברורה בגילאים הצעירים כדאי לדעת: בקו החם של המרכז לאינטרנט בטוח אנחנו מקבלים פניות רבות של ילדים ובני נוער שהעלו סרטונים ליוטיוב כשהיו ילדים, וכשהתבגרו מעט התחרטו. כעת הם לא יודעים כיצד להסיר את הסרטונים האלו, שרודפים אחריהם ומשמשים פלטפורמה ללעג ובריונות. גם כאן יש תכלס:

הרשיתם להם? עשו בלי לשאול?

  • למדו והכירו את האפליקציות השונות.
  • וודאו כי הילדים רושמים במקום ברור את הסיסמה והמייל עמם פתחו את ערוץ היוטיוב או החשבון ברשתות השונות.
  • בקשו מהם לשאול את עצמם את 3 שאלות המפתח לפני שהם מפרסמים סרטון:
    • איך ארגיש עם הסרטון בעוד שנה?
    • מישהו יכול ללעוג לי או לילד אחר בגללו?
    • זה באמת משקף את מי שאני?
      מענה על השאלות האלה יסנן הרבה סרטונים לא רצויים.
  • לוו אותם בתהליך, היו המבוגר האחראי בכל הקשור לתוכן ולנראות של הסרטונים.

 

המרכז לאינטרנט בטוח הוא יוזמה של איגוד האינטרנט הישראלי לטובת גלישה בטוחה ונבונה. עובדי המרכז עומדים לרשות הציבור באמצעות מוקד תמיכה הפועל 24/7 לתמיכה וייעוץ בפגיעות ברשת ובנושאים נוספים, ומדריכים אלפי בני נוער, הורים ואנשי מקצועות החינוך. ניתן לפנות אל המרכז באמצעות נציג אנושי בטלפון או בוואטסאפ 054-8-858911, בדוא"ל או באמצעות טופס דיווח.

 

בתמונה: Photo by Catherine Zaidova on Unsplash.

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

6 תגובות בנושא “שנייה, רק עוד תמונה אחת: ילדים, רשת, ומוניטין דיגיטלי”

  1. מסרים מאוד חשובים, הפוסט תמציתי ובהיר. הכי לא נוח לי עם הורים שמעלים תמונות של הילדים שלהם כדי להציג את עצמם ברוח רכה, משפחתית או כדי למכור את העסק שלהם.

    1. תודה, עפרה. אורנה מביאה איתה הרבה ניסיון מעשי מהעבודה במרכז לאינטרנט בטוח. אני סבורה שאפשר לשתף תמונות של אווירה משפחתית או מאירועים משותפים בלי לפגוע בפרטיות של הילדים, גם אם המחיר יהיה קצת פחות לייקים.

  2. זה פוסט חשוב, תודה. עשית לי סדר בדברים ונתת לי כלים לעשות החלטות יותר חכמות.

    1. תודה, קרן. אני שמחה לשמוע שהפוסט שימושי ומועיל. מוזמנת לשתף אותו עם חברות, חברים, וקרובי משפחה.

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא