התנתקות דיגיטלית: מה למדתי משלושה ימים (כמעט) ללא חיבור לאינטרנט

out of social media messages

החיים בסביבה עתירת תקשורת דיגיטלית מזמנים מידע, עדכונים והתראות – שמושכים תשומת לב וגוזלים זמן ואנרגיה. רבים מרגישים שהם נגררים בעקבות הסחות דיגיטליות ולא מגיעים לעסוק בדברים החשובים להם, או להיות בקשר עם האנשים החשובים להם. ניתוח ומחקר מעלים שזה לא במקרה: רשתות חברתיות מתוכננות לפעול ככה, ומפעילות מנגנונים של התמכרות. מצד שני, רבים מאתנו משתמשים בכלים דיגיטליים וברשתות חברתיות לצרכי תקשורת שוטפת ועבודה ומחפשים דרכים להשתמש בהם באופן שישרת אותנו, ולא יפריע.

התנתקות דיגיטלית למשך זמן קצר של כמה ימים או אפילו שעות יכולה לשמש להפסקה, שינוי הרגלים, וכיול מחדש של החיים הדיגיטליים שלנו. אחרי שקראתי מדריכים ורשמים בנושא, החלטתי לנסות בעצמי. לפני כמה שבועות ערכתי התנתקות דיגיטלית למשך שלושה ימים (לא בפעם הראשונה), ואני שמחה לשתף כאן: איך התכוננתי להתנתקות הזאת, מה עשיתי במהלכה, איך חזרתי ממנה, ומה אני לוקחת איתי להמשך הדרך. אני מקווה שהתוצרים והרשמים שלי יעודדו אתכם לתכנן התנתקות דיגיטלית משלכם. 

בקצרה, שלבי ההתנתקות הדיגיטלית שלי היו:

  • החלטה: להחליט שאני רוצה, התנתקות כזאת לא קורית מעצמה.
  • הגדרת ציפיות ומטרות: מה אני רוצה להשיג בעזרת ההתנתקות? אילו משימות או יעדים אני רוצה להשלים?
  • קביעת מועד ומשך זמן של ההתנתקות (ושריון ביומן).
  • תכנון פעילות במהלך ההתנתקות: פעילויות, משימות, פגישות ובילויים שימלאו את הזמן ויקבלו תשומת לב.
  • הגדרת כללים: לשימוש בתקשורת דיגיטלית במהלך ההתנתקות, לפי ערוצי תקשורת ואנשי קשר שונים.
  • עריכת הכנות טכניות לתמיכה בהתנתקות. למשל: ניתוק ראוטר, הסרת אפליקציות מהסמארטפון, הרשמה לסדנאות או פעילויות, מסירת הטלפון לחברים וכיו"ב.
  • הכנת דרכים לתקשר את ההתנתקות: למי, איך, ומתי תודיעו שלא תהיו זמינים בתקופה הזאת. חשבו על קרובי משפחה לעומת לקוחות ועמיתים לעבודה, רשתות חברתיות שונות, חשבונות דואר אלקטרוני, קבוצות וקהילות שאתם פעילים בהם או מנהלים.
  • תכנון החזרה והקצאת זמן ל"נחיתה מחדש" כדי לענות על פניות שחשובות לכם, להטמיע תובנות והרגלים בסדר היום, ולא לקלקל את האפקט החיובי של ההתנתקות.
  • סיכום: זמן להתבוננות, הסקת מסקנות, תיעוד החוויה, הטמעה בסדר היום הכללי. אולי גם זמן להתבוננות והערכה כמה ימים אחרי החזרה.

החלטה ותכנון

המוטיבציה שלי להתנתקות היתה רצון לכייל מחדש את זמן ואופן הפעילות שלי אונליין: מה אני קוראת, מה משתפת, על מה אני מגיבה ומשוחחת, איך אני מגיבה להתראות. הרגשתי שאני נמצאת בפייסבוק (בעיקר) יותר ויותר זמן, וזה בא על חשבון דברים אחרים. רציתי גם לעבוד על דברים שאני מרגישה שאני לא מגיעה אליהם ונדחים, ודורשים זמן והעמקה שקשה לי להגיע אליהם. בעיקר כתיבה ועריכה של טקסטים קיימים.

קבעתי שלושה ימים, באמצע השבוע ובאמצע אוגוסט, שלישי עד חמישי. כך השלמתי לפני ההתנתקות שני ימי עבודה רגילים, ואחריה היתה נחיתה קלה יחסית לסוף השבוע.

כשבועיים לפני תאריך היעד, בדקתי מה הם ערוצי התקשורת שזוללים ממני הרי הרבה תשומת לב וזמן. פייסבוק ניצחה את כולם. החלטתי על התנתקות מוחלטת מפייסבוק, ווטסאפ, אינסטגרם וטוויטר. מיילים החלטתי לבדוק ולקרוא פעם ביום. כמו כן, שמרתי על זמינות בטלפון לשיחות או הודעות טקסט.

הכנות כלליות

ללקוחות ועמיתים מקצועיים הודעתי בערך שבועיים מראש שבימים האלה לא אהיה זמינה. זה היה באוגוסט, ואי זמינות לכמה ימים היתה לגיטימית מאוד. למשפחה הקרובה הודעתי כמה ימים מראש. תכננתי לפרסם הודעה בנושא ערב לפני ההתנתקות בפייסבוק ובאינסטגרם.

אפילו הכנתי קבצי תמונה לפרסום, אפשר להשתמש גם באוסף הגיפים של מגזין Flow להודעה על התנתקות מרשתות חברתיות.

הודעות out of office לרשתות חברתיות.
הודעות out of office לרשתות חברתיות: פייסבוק, אינסטגרם, ווטסאפ וטוויטר. השתדלתי לשמור על הנחיות המותג של החברות המפעילות את הרשתות השונות.

הכנתי תכנית פעילות לימים האלה, שכללה כמה שעות של עבודה וגם דברים אחרים: סרט בסינמטק, פגישת עבודה בבוקר באחד הימים, קפה עם חברה אחרי הצהריים ביום אחר, תור לבדיקה רפואית (שדחיתי כבר כמה שבועות).

הכנות טכניות

החלטתי לנתק את הראוטר בבית מהחשמל, אבל להשאיר במקומו הקבוע (זה השתלם כשהייתי צריכה לחפש מידע על שירותים מסויימים, או חיבור למסמכים משותפים בגוגל דרייב בפגישת העבודה שקבעתי).

את הסמארטפון העברתי למצב 'חיסכון בסוללה'. במצב כזה, זמינים רק אנשי הקשר, שיחות טלפון והודעות טקסט (שליחה וקבלה). אפשר להוסיף אפליקציות נוספות – אני הוספתי את ג'ימייל כדי שאוכל לקרוא דוא"ל בלי לבטל את מצב החיסכון בסוללה. המסך הכהה והריק כמעט עזר לי להיכנס לאווירה ולשנות את השימוש במכשיר. עוד שיניתי הגדרה שלא לקבל דחיפות של עדכונים כאשר אני לא מחוברת ל-WiFi. מאחר ולא הייתי מחוברת בבית, במשך היום לא היו עדכונים.

יצרתי תיקייה על הדסקטופ במחשב של קבצים לעבודה אופליין, קבצים ששמורים בדרופבוקס בדרך כלל. העתקתי את הקבצים יום לפני ההתנתקות בערב, וגיביתי פעם ביום. אחד הקבצים היה טבלה לרישום זמני עבודה שלי כתחליף זמני לאפליקציה שאני אוהבת לעבוד איתה, אבל לא עובדת בלי חיבור לאינטרנט.

ערב לפני, הכנות אחרונות

  • פרסמתי הודעות בפייסבוק ובאינסטגרם:
  • רציתי גם להחליף תמונת פרופיל בפייסבוק, אבל לא הצלחתי. עד עכשיו לא ברור האם זה היה באג זמני או שהתמונה עם צבעי המותג וכיתוב "out of facebook" בפונט המותג נחסמה.
  • הודעתי באחת הקבוצות שאני מנהלת בפייסבוק שלא אהיה זמינה בימים הקרובים. באחרות הפעילות בתכיפות די נמוכה או שיש מנהלים נוספים, וחשבתי שלא תהיה בעיה אם לא אהיה כמה ימים. וכך אכן היה.
  • בווטסאפ החלפתי תמונה והודעתי בשורת הסטטוס שלא אהיה זמינה במשך כמה ימים. להורים שלי הסברתי יותר בפירוט, והנחיתי אותם לשלוח הודעות טקסט במידת הצורך.
  • בג'ימייל הפעלתי הודעת Out of Office.
  • ניקיתי את שולחן העבודה, במחשב וגם הפיזי בבית.
  • ידעתי עם מה אני רוצה להתחיל מחר בבוקר (משימות לעבודה, וגם שיר חדש בלב).
  • ניתקתי את הראוטר והעברתי את הטלפון למצב סוללה חסכונית לפני שהלכתי לישון.
  • הלכתי לישון בשמחה ותחושת הקלה. ביי ביי, פייסבוק.

בזמן ההתנתקות הדיגיטלית

בסך הכל, עמדתי בתכניות שלי ונהניתי מהחוויה.

הצלחתי לעבוד על דברים לאורך יותר זמן מאשר בדרך כלל.

לא הרגשתי שאני מחמיצה משהו. הרגשתי יותר רגועה.

הספקתי דברים שרציתי לעשות יותר מוקדם במשך היום.

בדקתי מיילים פעם ביום בערב, אבל לא טיפלתי במה שלא דרש טיפול מיידי, והיה לי קל יותר לברור נושאים לטיפול.

בדקתי גם ווטסאפ פעם ביום, למקרה ש. חזרתי רק להודעה אחת שקשורה לעבודה, וביקשתי שישלחו לי מייל בעניין.

הרגשתי טוב, ישנתי טוב בלילה, לא חסרה לי תחושת ההצפה שיש לפעמים אחרי כמה דקות (או חצי שעה, או יותר) של קריאת הרבה עדכונים ברשתות חברתיות.

נכנסתי לפייסבוק רק פעמיים ביום האחרון כי חיכיתי לתוצאות של הגרלה שהשתתפתי בה. לא זכיתי, לא נורא. לא התפתיתי לקרוא עדכונים בפיד והתראות. המשכתי את ההתנתקות מפייסבוק גם בסוף השבוע, עד שבת בערב.

אחרי ההתנתקות

  • לקחתי נשימה עמוקה וזמן לחזור לאט לרשת. זה לוקח זמן לעבור על מיילים ועל הודעות, ולעבד אותם במידה והם דורשים מענה וטיפול.
  • מחקתי כמות גדולה של מיילים עם עדכונים וניוזלטרים שאחרת אולי הייתי קוראת, אבל העדפתי להחמיץ במקום להעמיס.
  • שמתי לב שמספר ההתראות בפייסבוק היה קטן יחסית לכמות הימים שלא הייתי מחוברת. נראה לי שככל שאני לא בודקת התראות יותר זמן, יש פחות התראות.
  • כדי להתעדכן, נכנסתי לכמה קבוצות פייסבוק שבדרך כלל יש בהן תוכן מעניין. המרחק לכמה ימים עזר לי להעריך קבוצות, ואת הפעילות בהן.
  • הרגשתי שהפיד בפייסבוק יותר מגוון ממה שהיה קודם. זה לא מדגם מייצג, אבל שווה מחקר יותר מעמיק.
  • בימים אחרי שחזרתי נכנסתי פחות לפיד באופן כללי, ויותר לדברים שאני רוצה לפרסם או לשוחח עליהם.
  • היה לי קל יותר לא להגיב במהירות להתראות, אלא מתי שאני בוחרת. זה כמו שריר, שצריך לאמן.
  • רשמתי לעצמי סיכום בכתב, כדי לזכור את הרשמים, את ההרגשה, ולעודד את עצמי להתנתק מדי פעם, גם אם לתקופות קצרות.

דברים שאני רוצה לשמור ולהמשיך גם אחרי ההתנתקות

  • לתכנן, ככל האפשר, ימים בהם עבודה עם תקשורת דיגיטלית נכנסת מאוחר יותר בסדר היום.
  • לתכנן שעה ואפילו שעתיים של עבודה בבוקר לפני שאני מתחברת לאינטרנט, לעבודה יצירתית שדורשת העמקה וריכוז.
  • לנתק מחשב וטלפון מחיבור לאינטרנט בערב לפני בוקר של עבודה בהתנתקות.
  • להיות יותר מחושבת בפעילות בפייסבוק: לתכנן עם מי ועל מה לשוחח, ופחות להגיב למה שעולה בפיד.
  • להשתיק התראות מאנשים וקבוצות מסויימים.
  • להתרגל לעבוד יותר זמן עם הטלפון במצב סוללה חסכונית.
  • לקבוע עוד כמה ימים של התנתקות דיגיטלית פעם בכמה שבועות.

יכול להיות שאתם לא צריכים התנתקות כזאת (כמו שאמרה לי חברה: ההתנתקות שלך נשמעת כמו היומיום שלי), ויכול להיות שאתם לא יכולים להרשות לעצמכם (למשל אם אתם מנהלים חדר מיון או שדה תעופה או מדינה – ואז אני מאוד מוחמאת שאתם קוראים, ושהגעתם עד כאן). אבל אם אתם פעילים ברשתות חברתיות, ומשתמשים בתקשורת דיגיטלית באופן יומיומי, כמה ימים, או כמה שעות בשבוע, יכולים לעזור לכייל מחדש את הקשב והריכוז שלכם בעבודה דיגיטלית.

אשמח לשמוע איך אתם מתנתקים מדי פעם מתקשורת דיגיטלית ומרשתות חברתיות, מה עוזר לכם להתנתק ואיך זה עוזר לכם בחיים. מוזמנות ומוזמנים גם להתייעץ לגבי תכנון התנתקות כזאת.

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

12 תגובות בנושא “התנתקות דיגיטלית: מה למדתי משלושה ימים (כמעט) ללא חיבור לאינטרנט”

  1. השתעשעתי מההערה שלך על ניהול שדות תעופה וחדרי מיון ומדינות. היות שאני לא מנהלת אף אחד מהנ"ל, אני בהחלט קהל יעד מתאים לפוסט הזה.
    אינסטגרם אין לי, בטוויטר אני בכלל לא פעילה, ואת פייסבוק לא חיברתי לסמרטפון, כך שאני מנותקת ממנו לגמרי כשאני בעבודה, למשל. הוא לא חסר לי שם, ונוח לי כך. אבל לוורדפרס יש אפליקציה טובה שבה אפשר לבדוק בכל רגע מה קורה בבלוגים, ואולי זה באמת לא רעיון כל כך טוב. אני מנסה לעזוב אותה בשקט ולא לבדוק כל הזמן.

    1. אני מכירה גם את האפליקציה של וורדפרס. אפשר לפרסם איתה פוסטים חדשים ולנהל תגובות, אבל אני משתמשת בה בעיקר לעקוב אחרי סטטיסטיקות בבלוג, במיוחד בימים בהם אני מפרסמת פוסטים. אולי זה רעיון טוב להוריד אותה מהסמארטפון.

  2. ואי, נשמע מרתק. בעיקר מעניין הקטע שפייסבוק הראה לך פחות התראות ויותר דברים מעניינים. לי למשל הוא מראה כל הזמן התראות מוזרות על מי מהאנשים הקרובים אלי הולכים לאירועים בסביבה שלי בימים הקרובים (ההתראה הכי לא מעניינת אבר). יש מצב שאם הייתי נכנסת פחות זה היה מתעדכן פחות.
    בשבילי עדיין הכי טוב להתנתק דיגיטלית בטרקים בחו"ל כשאין וויפי ויש רק טבע נהדר מסביב :)

    1. תודה, כרמל. גם אותי ההתראות על אנשים שהולכים לאירועים מתמיהות. ולפעמים מדובר בחברים כל כך אקראיים ואירועים כל כך לא בסביבה שלי, שאני תוהה אם זאת לא בדיחה פנימית של מישהו בפייסבוק.
      טרקים בחו"ל זאת תשובה מנצחת. אבל את באמת מתנתקת? כי אני תמיד רואה את התמונות והסרטונים (יפים ומהנים לכשעצמם) שאת משתפת.

  3. אני עשיתי את זה לפני כמה חודשים וזה היה נפלא ומפחיד בו זמנית. הורדתי את האפליקציה של פיסבוק מהטלפון והחזרתי אותה שוב רק עכשיו כי יש לי קורס שנא צריכה להיות בקשר עם המשתתפות. במרס אוריד שוב את האפליקציה. זה גרם לי להשתמש באינסטגרם יותר…. זה כיף התנתקות דיגיטלית.

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא