איפה מוצאים כתיבה עצמאית בעברית ברשת

בשנת 2012 פרסמתי שני פוסטים בנושא כתיבה חברתית עצמאית ברשת, אחד בנושא בלוגים ואחד בנושא אתרי חדשות עצמאיים, ולא ערכתי אותם מאז. יש פוסטים שזוכים לחשיפה גבוהה לאורך זמן, וכדאי לעדכן אותם כדי למשוך קוראים, תוך שמירה על רלוונטיות המידע. ויש פוסטים, קצת פחות פופולריים, שהשינויים סביבם פחות תכופים, ואם לא מעדכנים אותם הם הופכים לתמונת מצב של הזמן בו נכתבו. יש גם ערך להשאיר אותם כך.

זה מה שקרה עם הפוסטים האלה. הם הגיעו לשיא הפופולריות שלהם ב-2015. כשעברתי על נתוני השימוש באתר בסיכום שנת 2018 , די הופתעתי לראות שעדיין קוראים אותם בכלל.

כשנכנסתי בעצמי לפוסטים וקראתי, מצאתי הרבה קישורים שלא עובדים או סתם מידע שכבר לא רלוונטי ולא מעודכן. עם זאת, במצב הנוכחי של שימוש ברשתות חברתיות באינטרנט (המון תוכן, המון מניפולציות (אלגוריתמים) על מה נראה ושליטה יחסית קטנה במה שאנחנו באמת רואים), נראה שעולה מגמה של חזרה לאתרי תוכן עצמאיים וכתיבה עצמאית ברשת. גם בקריאת תוכן עצמאי, כמו בפעילות ברשתות חברתיות, יש לנו נטייה לקרוא את מי שאנחנו מכירים או שאנחנו חושבים דומה להם, וקשה יותר להיחשף לתכנים חדשים.

אז הנה כמה אפשרויות לחיפוש וגילוי תוכן חדש ועצמאי בעברית, רשימה מעודכנת למרץ 2019:

אגרגטורים – צוברים או מאגדי תוכן

אגרגטור הוא שירות שסורק כמות גדולה של אתרי תוכן, ומייבא מהם תכנים לפי הגדרות והעדפות של משתמשים. הנה כמה צוברי תוכן שמציגים פרסומים חדשים באתרים עצמאיים בעברית:

כתיבה עצמאית מעניינת בעברית הוא צובר בלוגים שיצר חנן כהן, במטרה לעודד כתיבה עצמאית מעניינת בעברית. האתר מציג פרסומים חדשים מיותר מ-200 בלוגים שונים בעברית, ומספרם הולך וגדל. אפשר לעקוב אחרי האתר עם קורא RSS ולקבל את העדכונים מהבלוגים השונים, לעבור על רשימת הבלוגים (גם אני שם) כדי לראות מי מעניין אתכם ולעקוב אחריהם ישירות, וגם לעקוב בטוויטר.

גנזך הרשת גם הוא אגרגטור תוכן, שפועל במסגרת הבלוג ניימן 3.0 ומציג פוסטים עד שלושה ימים אחורה. גם כאן, מי שמפעיל את האגרגטור בוחר אילו בלוגים לכלול ברשימה ולעקוב אחריהם. עורך האתר לא מציג את רשימת כל האתרים והבלוגים שהוא עוקב אחריהם, אבל יש שם רבים וטובים.

ע"ע עיתונות עצמאית באתר "העין השביעית" אוסף ומציג תוכן מכ-30 אתרי עיתונות עצמאית בעברית. ביניהם: אלכסון, הזווית, הידען, המקום הכי חם בגיהנום, העוקץ, השילוח, מזבלה, פוליטיקלי קוראת, שיחה מקומית ועוד. לא מצאתי ערוץ RSS ייעודי לאגרגטור, אבל אפשר לעקוב אחרי הערוצים של העין השביעית או להירשם לניוזלטר.

רשימות עדיין פעיל. עם העיצוב המוכר שהפך נוסטלגי, כמעט קלאסי, ורשימת בלוגים שנבחרה בקפידה על-ידי צוות העורכים.

איך ליצור אגרגטור משלי?

לשימוש אישי, כלומר ליצירת אגרגטור שישמש רק אתכם, מומלץ להשתמש בקורא RSS, בו תוכלו להגדיר אחרי אילו אתרים תרצו לעקוב, וליצור רשימות קריאה לפי נושאים או תחומי עניין. גם שירות גוגל התראות הוא אגרגטור תוכן, ותוכלו להגדיר מילות מפתח לעקוב אחריהן ולא אתרים ספציפיים.

לשיתוף והפצה, תוכלו לבנות אגרגטור כמו שחנן וניימן 3.0 עשו. אפשר לכתוב קוד לבד, או להיעזר בתוספים קיימים, למשל בתוספים ליצירת אגרגטורים בוורדפרס. הנה גם מדריך למתחילים.

כדאי גם לקרוא עוד על אגרגטורים במדריך של עמי סלנט.

אפשרויות נוספות

iBlog הוא מאגר בלוגרים וכותבי תוכן מקצועיים, שיצרה ואצרה ליהי סוויד. במאגר רשומים כ-480 בלוגים. לכל בלוג יש דף מידע וקישור אליו, אך לא מוצג תוכן מהבלוג. אפשר לחפש ולמצוא בלוגים וכותבים לפי קטגוריות, יש כ-120 נושאים שונים.

WordPress.com היא פלטפורמה בינלאומית להקמת אתרי וורדפרס. המערכת פועלת בשיטת פרימיום, כלומר אפשר לפתוח בלוג פשוט יחסית ללא עלות, ובתוספת עלות לשכלל ולהרחיב את אפשרויות התוכן והעיצוב. במערכת פועלים עשרות מיליוני בלוגים מכל רחבי העולם, ויש גם כמה מאות או אלפים בעברית. לצערי, הם לא מפעילים יותר את רשימות הפוסטים הפופולריים והבלוגים המובילים בשפות ספציפיות, אבל למשתמשים רשומים במערכת יש ממשק לקריאה, חיפוש וגילוי של בלוגים ופוסטים חדשים:

ממשק הקריאה במערכת WordPress.com

משתמשים רשומים במערכת (אפשר להירשם גם בלי ליצור בלוג), יכולים לחפש ולמצוא תכנים לפי תחומי עניין או מילות חיפוש (בכל שפה, לא רק בעברית).

אפשר גם לרכז כאן מעקב אחרי בלוגים ואתרים שפועלים במערכת. אישית, אני מעדיפה לרכז את כל קריאת התוכן שלי בקורא RSS, אבל למעקב בתוך המערכת יש יתרון: מי שתעקבו אחריהן יקבלו הודעה על כך, ויוכלו לראות מי עוקב אחריהם ועל מה אתם כותבים.

ל-WordPress.com יש גם אזור "בחירת העורכים" של המערכת  אבל שם מציגים תוכן (כמעט רק) באנגלית.

ברשתות חברתיות

דפי פייסבוק שהציגו הפניות לתוכן עצמאי בעברית הפכו הרבה פחות (אם בכלל) פעילים, כנראה בגלל שינויים בפייסבוק והירידה המשמעותית בחשיפה אורגנית של תוכן דפים.

יש לא מעט קבוצות וקהילות בפייסבוק בנושאי בלוגים, אבל אלו שאני מכירה מיועדות יותר לבלוגרים ולבלוגריות עצמם לשם התייעצות, התארגנות לשיתופי פעולה, וגם שיתוף – ופחות רלוונטיות לאנשים שרוצים למצוא ולקרוא תוכן חדש.

קבוצה אחת כזאת, שדרכה הכרתי כמה כותבות וכותבים עצמאיים שלא הכרתי קודם היא קבוצת "בלוגינג מתחביב למקצוע", קבוצת בוגרות הסדנאות והקורסים של יונית צוק, "הבלוגריסטית". זאת קבוצה סגורה עם כמה מאות חברות וחברים, ובלאנס טוב, לטעמי, של סוגי תוכן ותחומי עניין. הדרך לקבוצה עוברת בהשתתפות באחת ההכשרות של יונית, שהיא מומחית בנושאי שיווק דיגיטלי באמצעות תוכן, ומעבירה סדנאות, קורסים ויעוץ אישי.

אם אתם מכירים דפים או קבוצות פייסבוק, או חשבונות טוויטר שמציגים תוכן מעניין ועצמאי בעברית – אשמח לשמוע ולקבל קישור. מוזמנים לשתף בתגובות.

כאשר אתם מגיעים דרך רשתות חברתיות לתוכן מעניין, בין אם זה בפייסבוק, טוויטר, אינסטגרם, פינטרסט, או כל רשת חברתית אחרת, שווה להסתכל קצת מסביב לפוסט או למאמר שהגעתם אליו, ואם התוכן מעניין – להירשם לעדכונים עם קורא RSS או לעדכונים באימייל. אל תסמכו על חברוּת או על מעקב ברשתות חברתיות להצגה חוזרת של תכנים מאותם מקורות.

אם בכל זאת רוצים לשפר את הפיד בפייסבוק, הנה כמה אפשרויות פעולה והגדרות לשיפור חוויית השימוש בפייסבוק.

בהצלחה ותתחדשו!

 

Photo by Stephan Henning on Unsplash

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

11 תגובות בנושא “איפה מוצאים כתיבה עצמאית בעברית ברשת”

  1. תודה על ההמלצה על בלוגים.אינפו. בעקבות הפוסט שלך "גנבתי" עוד אתרים מעניינים לאתר שלי.

    1. תודה, חנן, על כל הדברים הטובים שאתה עושה לטובת הכלל, באינטרנט ובכלל

      1. פוסט מעולה,
        כאשר הקמתי את הבלוג שלי http://www.adanit.co.il קו מנחה ראשון עבורי היה למצוא נושא שהתוכן שלו נצחי. כזה שגם בעוד מאה שנים לא ישתנה ולשמחתי מצאתי די בקלות. אך זו הגדרה חשובה לטעמי ולא פשוטה

        1. תודה, אייל. קשה לי להאמין שבקצב השינויים בעולם היום (חברתיים, כלכליים, טכנולוגיים, תרבותיים) יש איזשהו עולם תוכן שלא ישתנה בכלל במשך 100 שנה. אבל התוכן באתר גינות האדנית הוא באמת ירוק עד :-)

          1. אני מניח שהטיפול בורדים
            או דרך שתילת גרניום לא ממש ישתנו במאה הקרובה😊
            קל יותר לעדכן שינויים בטיפוח גרניום בהשוואה לעדכוני טרנדים בעיצוב או גאדג'טים 😂

  2. תודה רבה מעין על פוסט מעניין ומלא ערך.
    בזכותך הכרתי לאחרונה את האתר של חנן ואת גנזך הרשת ומצאתי שלל תכנים מעניינים.
    לקהילת בלוגרי הטיולים, שאני מנהלת, הולך להיות בקרוב מאד אתר (באנגלית) אשר ירכז את כל בלוגרי הטיולים בארץ, כך שאם מישהו יחפש בלוג טיולים הוא יוכל למצוא אותו שם, לצד כתבות ומאמרים על הפעילות שלנו. אולי שווה להכניס גם תוסף של פוסטים אחרונים של חברי הקהילה. שיתעדכן באופן שוטף ואוטומטי.

    1. תודה, מיכל. נראה לי שכדאי מאוד להכניס תוסף של פוסטים אחרונים של חברי הקהילה באתר כזה. זאת דרך מצוינת להציג את הקהילה, ולהעשיר את האתר בתוכן דינמי. בהצלחה!

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא