העלאת מודעות שמניעה לפעולה: דוגמאות בימי קורונה

ההקלות שמגיעות בשלב הזה של התמודדות עם מגפת הקורונה, מעבירות עוד יותר אחריות אלינו, האנשים הפרטיים. שמירה על מרחק פיזי, חבישת מסיכה במרחבים ציבוריים, שטיפת ידיים או חיטוי בתכיפות גבוהה – אלה דברים שלא היינו רגילים לעשות קודם, ועכשיו הופכים לחלק מהשגרה שלנו. זה דורש שינוי התנהגות. וכשהרבה אנשים משנים הרגלים והתנהגות, אנחנו רואים שינוי בחברה, כלומר שינוי חברתי.

עוד שינויים חברתיים שקשורים לשינוי התנהגות של פרטים בחברה אפשר לראות ב: מחזור אשפה, חרם צרכנים על מוצרים או חברות, הפסקת עישון במרחבים ציבוריים וירידה במספר המעשנים, ויש כמובן עוד.

העלאת מודעות היא שלב חשוב בדרך לשינוי חברתי. אי אפשר לשנות התנהגות של אנשים (בין אם אלה מקבלי החלטות או קבוצות אנשים יותר רחבות), בלי מודעות לבעייתיות במצב שרוצים לשנות, ובלי הבנה של הבעיה. אבל אם לא מצליחים להניע את המודעות הזאת לפעולה, לא יקרה שינוי. לפעמים, הצפה במידע יכולה אפילו לגרום לפעולה הפוכה: חוסר אונים נרכש. כתבתי על זה בעבר בהקשר של "הסטורי של אווה", ש(אולי) הנגיש את השואה לבני נוער, אבל לא הביא איתו הנעה לפעולה, וגם בהקשר של הקמפיין הסודי ורב המסתורין להעלאת מודעות לסרטן השד.

בשבועות האחרונים ראיתי כמה סרטונים וקמפיינים שמשלבים היטב העלאת מודעות והנעה לפעולה למניעת הידבקות והדבקה בנגיף הקורונה. אני מרכזת אותם כאן כדוגמאות – לשימושכם, וכדי שאוכל לחזור אליהם בעתיד.

שטיפת ידיים במים וסבון – איך וגם למה

שטיפת ידיים במים וסבון היא אחד הדברים הכי פשוטים והכי אפקטיביים שאנחנו יכולים לעשות כדי להימנע מנגיף הקורונה והעברה שלו. בסרטונים ואינפוגרפיקות שונות, מופצות הנחיות איך לשטוף ידיים ביסודיות. בסרטון הזה ששיתפה עמותת "מדעת", שפועלת לקידום בריאות הציבור בתחומי הטיפול הרפואי והרפואה המונעת, אפשר גם לראות למה צריך לשטוף כך. ההמחשה בצבע וצביעה של אזורים שונים ביד, יכולה לעזור לזכור את סדר הפעולות – בין אם מתוך ההיגיון שבה, או בגלל שיש הבדלים יותר מובחנים במראה של הידיים וזה יכול לעזור לזיכרון חזותי.

מניעת הדבקה בנגיף

את הסרטון הזה לראשונה בגרסה הודית, אבל משרד הבריאות הפיק גרסה ישראלית:

קיימות גרסאות לסרטון בשפות ערבית, רוסית ואנגלית.

החלק הראשון של הסרטון מאוד מאיים, וממחיש בצורה ויזואלית את ההדבקה שלמעשה אינה נראית. השימוש בצבע אדום מוסיף לפחד, וגם התקתוק המונוטוני ברקע. הצגת כמה פעולות השונות מגדילה את האפשרות שנזדהה לפחות עם אחת מהן, וגם ממחישה את השרשרת ואת האקראיות.

הפתיחה ממחישה היטב איך ההדבקה עובדת, אבל בלי החלק השני, שמראה איך אפשר לעצור את השרשרת ולמנוע הדבקה – זה היה רק מידע מפחיד ומאיים שאין מה לעשות איתו.

כמו בשטיפת ידיים, גם כאן אפשר לראות שפעולות קטנות ופשוטות יכולות להשפיע ולמנוע הידבקות במחלת הקורונה, שלנו ושל אחרים.

איך נעצור את התפשטות הנגיף

ד"ר סוזי ווילס וטובי מוריס יצרו אנימציה קצרה שמראה את ההשפעה של צעדי מניעה על שרשרת ההדבקה לטווח ארוך. עידו אמין יצר גרסה בעברית:

האנימציה ממחישה בצורה ויזואלית איך פעולות שלנו יכולות להשפיע (ומשפיעות) על אנשים, גם כאלה שאין לנו כל קשר או מגע איתם. הצבע הוורוד פחות מאיים מאדום ועדיין, הצגה כזאת של ההשפעה שלנו יכולה להפחיד. אך האנימציה גם מציגה אפשרויות לשבירת שרשרת ההדבקה, ואיך הן משפיעות גם על אנשים רחוקים מאיתנו.

ההמחשה הזאת יוצרת מוטיבציה, ונותנת משמעות גדולה לצעדים קטנים ופשוטים.

בפוסט באתר של ווילס ומוריס, The Spinoff, יש גם הצעות לחלופות ללחיצות ידיים, חיבוקים וכיו"ב:

covid-19-handshake-alternatives-v3

שמירה על ריחוק חברתי

הסרטון הזה מגיע ממחלקת הבריאות של מדינת אוהיו:

הסרטון מעלה מודעות, אבל ההנעה שלו לפעולה מרומזת. היוצרים שלו נשארים עם דימוי של חפצים, ולא חוזרים להצגה של התנהגות אנושית, בין אם זאת התנהגות שיש למנוע או שיש לחזור עליה.

גם אם "הציבור הרחב" מודע לצורך בריחוק חברתי, אנשים רבים נמצאים בימים אלה במצב של דאגה, עייפות, חשש, חרדה – ולכן חשוב להעביר הנחיות ברורות ואופרטיביות.

בפרסומים אחרים של מחלקת הבריאות של אוהיו, למשל בפייסבוק ובטוויטר, יש מידע משלים והנחיות נוספות.

לסיכום

  • בכל פרסום להעלאת מודעות, תנו גם משהו לעשות: אונליין, אופליין, פעולה חד פעמית או חוזרת. כדאי לבנות מבחר של אפשרויות וסולם לפי רמת המאמץ והמחויבות שנדרשת.
  • לפעולות קטנות יכולה להיות השפעה גדולה. כשהרבה אנשים מבצעים פעולות קטנות דומות, זה יכול להצטבר לשינוי חברתי משמעותי.
  • בלי העלאת המודעות לא נוכל להניע אנשים לפעולה, אבל בלי הנעה לפעולה אנחנו יכולים גם להפחיד ולייאש.
  • אל תשאירו את הקהל והקהילה שלכם עם העלאת מודעות בלבד.

 

דרך אגב, כל ההנחיות לעיל רלוונטיות גם למניעת הידבקות והדבקה בשפעת. כל ההנחיות רלוונטיות הן לשמירת הבריאות שלנו, והן לשמירה על בריאותם של אנשים בסביבתנו, הקרובה והרחוקה.

 

בתמונה הראשית: שבירת שרשרת ההדבקה, Illustration by Toby Morris

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

3 תגובות בנושא “העלאת מודעות שמניעה לפעולה: דוגמאות בימי קורונה”

    1. תודה, עדה. אהבתי אותה מאוד גם. מי שיצרו אותה פרסמו ברישיון שמאפשר עיבודים ותרגומים, אני גם אוהבת את הגרסה הישראלית שיצר עדו אמין.

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא