כלי דיגיטל וטכנולוגיה למנהלי ארגונים חברתיים: קורס אקדמי חדש

Blue sharpie and yellow sticky notes

בית הספר לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית באוניברסיטה העברית מציע השנה לראשונה קורס בנושא כלי דיגיטל וטכנולוגיה למנהלי ארגונים חברתיים, ואני גאה ומתכבדת להיות המרצה והמפתחת של הקורס הזה.

הקורס מוצע כקורס בחירה במסגרת תכנית שוורץ, התכנית לתואר שני בניהול מלכ"רים וארגונים קהילתיים בבית הספר. ההרשמה לתכנית לשנת הלימודים תשפ"א בעיצומה, אפשר לראות עוד מידע ופרטי קשר באתר ההרשמה של האוניברסיטה. הקורס הוגדר כקורס קיץ מרוכז במשך ארבעה ימים. לשמחתי, הוא מעורר עניין וסקרנות, וכרגע הקורס מלא וההרשמה אליו נסגרה. אני מקווה שהוא יהווה בסיס לקורסים נוספים בנושא, בתכניות הכשרה נוספות למנהלים ומנהיגים בחברה האזרחית בישראל. אני מודה לראשת התכנית, פרופ' עדית בליט כהן, ולדקנית בית הספר, פרופ' מונא חורי כסאברי, על ההזדמנות לפתח ולהעביר את הקורס, ולכל צוות בית הספר על התמיכה והליווי.

אפשר למצוא את הקורס, עם תיאור ותכנית יותר מפורטת, בשנתון האוניברסיטה העברית. (חפשו את קורס מספר 3051. לצערי, אין קישור ישיר.)

בשבועות הקרובים אני אעלה לבלוג כמה פוסטים וחומרי קריאה שמיועדים למשתתפי הקורס, ונראה לי שיוכלו לעניין ולשמש גם את קוראי הבלוג. בינתיים, אני רוצה לספר קצת על מה יהיה בקורס ועל אתגרים בעיצוב ותכנון הקורס בימים אלה.

אז למה צריך קורס על כלים דיגיטליים למנהלי ארגונים, ומה לומדים בקורס כזה?

כלים דיגיטליים נמצאים בסביבת העבודה שלנו, והם הולכים ומתרבים, נהיים מגוונים ומשתכללים כל הזמן. כולנו צריכים ללמוד לעבוד איתם, ולראות איך הם יכולים לעזור לנו: בעבודה, בתקשורת, בקבלה ומתן של שירותים ומידע. מנהלות ומנהלים צריכים לא רק להשתמש בהם בעבודתם, אלא גם ללמוד לנהל אותם בעבודה של אחרים, ולתכנן שימוש מקיף בהם בארגון אותו הם מנהלים. שימוש מושכל בכלים דיגיטליים ובטכנולוגיות מידע עוזר לארגוני המגזר השלישי להרחיב את הפעילות ואת ההשפעה החברתית שלהם, ולמצות את המשאבים העומדים לרשותם במימוש מטרותיהם.

בקורס לא נתמקד רק בשימוש תקשורתי או שיווקי באינטרנט ומדיה חברתית, אלא נראה איך כלים דיגיטליים משמשים בתחומי הפעילות השונים בארגון (פיתוח והפעלת תכניות, פיתוח משאבים, תקשורת ושיווק, מנהלה ותשתיות) ואיך אפשר להשתמש בכלים מסוימים (כמו למשל מערכת CRM, מערכות דיוור והפצה) באופן שישרת את כל הארגון והקהילה, ושיתחבר לאסטרטגיות של הארגון.

נכיר תהליכי עבודה לפיתוח ותחזוקה של אתרי אינטרנט ופרויקטים דיגיטליים, באופן שיאפשר תיאום ציפיות עם ספקי שירותים, הערכת מקצועיות שלהם, ובניית תכנית עבודה ולוחות זמנים אפשריים.

נדבר על האפשרויות של פעילויות שונות ברשתות חברתיות, על יתרונות וחסרונות של ניהול מדיה חברתית בתוך הארגון או ע"י ספקי שירות בתחום, ואיך מנהלים יכולים לקדם את המטרות החברתיות שחשובות להם בפעילות אישית שלהם ברשתות חברתיות. נראה גם איך נראית תכנית עבודה שוטפת במדיה דיגיטלית (שנקראת לפעמים "גאנט תוכן"), כדי ללמוד איך לתכנן פעילות מקיפה ומשולבת, ולהעריך תכניות עבודה כאלה.

נדבר על אפשרויות גיוס תרומות ותשלומים בכלים דיגיטליים, אפשרויות לפיתוח משאבים וגיוס תמיכה כספית לפרויקטים דיגיטליים (שהם לרוב תשתיתיים וקשה לגייס עבורם כספים), וגם על תרומות שוות כסף של חברות אינטרנט וטכנולוגיה (כשגוגל גראנטס היא הכי ידועה שבהן, אבל ממש לא היחידה).

נלמד להעריך ולנתח מדדי שימוש מרכזיים של פעילות באתרי אינטרנט וברשתות חברתיות. נכיר את הדו"חות והמידע שאפשר למצוא בפייסבוק ובגוגל אנליטיקס (ידעתם שיש לגוגל חשבון דמו שאפשר להשתמש בו ללמידה והדרכות?), כדי לדעת מה אפשר לצפות ולבקש ממנהלי האתר, מנהלי קמפיינים בתשלום, ולהציע לבעלי עניין כקריטריונים מדידים לפעילות.

נסקור סוגיות אתיות ומשפטיות בפעילות דיגיטלית, בתחומים: פרטיות, אבטחת מידע, זכויות יוצרים, נגישות, גיווניות והכלה. אלו סוגיות שרלוונטיות הן בעבודה פנימית בארגון, והן בפנייה החוצה, לקהילה ולעולם.

כמובן שתהיה גם סדנה לאפיון צרכי שימוש טכנולוגיים וחוויית שימוש בעזרת טכניקת הפרסונות, שהיא אולי כלי העבודה הכי משמעותי ומועיל לתכנון פעילות אונליין לאנשים לא טכנולוגיים (גם אם רק בעיני עצמם), ונעבוד גם על ניסוח טקסט שמושך תשומת לב ומניע לפעולה בערוצי תקשורת דיגיטלית, בין אם זה דף ה"אודות" באתר האינטרנט, פוסט בבלוג, או אימייל.

Group of students
קבוצת למידה. Photo by Brooke Cagle on Unsplash

אתגרים בתכנון הקורס:

תכנון הקורס מביא איתו כמה אתגרים, הן מבחינת התוכן והן מבחינת פורמט ההוראה. נכון לפרסום הפוסט, עדיין לא ידוע האם יהיה אפשר ללמוד אותו בכתה בקמפוס האוניברסיטה, או שהוא יועבר בלמידה מרחוק. הנה כמה נושאים שאני מתמודדת איתם, ועדיין מתלבטת לגביהם. אם יש לכם עצות, רעיונות, או דגשים לנושאים שלדעתכם חשוב להתייחס אליהם, אשמח לשמוע – בתגובות כאן בבלוג, או בהודעה פרטית.

תוכן: מבנה הקורס האקדמי מחייב בחירה והתמקדות בכמה נושאים עיקריים, וזהו אתגר גדול לבחור את הנושאים הרלוונטיים ביותר. מצד אחד, חשוב לי להביא תכנים שיתנו ערך משמעותי לסטודנטים, ומצד שני, לא להעמיס יותר מדי בארבעת ימי הקורס המרוכזים. בין אם בלמידה מרחוק או בכתה, זה פורמט שמזמין יותר תרגילים ועבודה בקבוצות. עם זאת, האינטנסיביות של ארבעה ימים מרוכזים נותנת פחות מרחב לתת לדברים לשקוע ולהיקלט.

קהל היעד: בתכנית לומדים גם סטודנטיות וסטודנטים שעובדים בארגונים, וגם כאלה שלא, כאלה שכבר מתמודדים עם אתגרים ניהוליים, וכאלה שעוד לא. אני מקווה להביא ידע שיהיה משמעותי ותורם לכולם, וגם להצליח לשלב דוגמאות מהניסיון של סטודנטים בארגוני המגזר השלישי, כמנהלים, עובדים, ומשתתפים.

רוח הזמן: בצל מגפת הקורונה, נושאים מסוימים הפכו יותר רלוונטיים: תקשורת ופגישות מרחוק, עבודה וניהול עובדים מרחוק, התאמת תכניות פעילות לגישה מרחוק, והעברת מידע וכלים בדרכי תקשורת חדשות. אני תוהה כמה מקום לתת להם, ואיך הם ישתלבו בקורס. אני מניחה שהנושאים האלה ימשיכו להעסיק את המגזר השלישי, כמו את כל שוק העבודה, גם אחרי מגפת הקורונה, ושווה לבדוק ולזהות אתגרים והזדמנויות שהם מביאים איתם.

תיאוריה: זהו קורס אקדמי, וחשוב לשלב בו לצד הידע והכלים המעשיים גם ידע תיאורטי. אני מכירה הרבה חומר מקצועי בנושא, כולל מחקרים עם נתונים מספריים מעניינים, והתחלתי להכין את רשימת הקריאה לקורס. עם זאת, אני עדיין מחפשת עוד מחקרים אקדמיים בנושא פעילות דיגיטלית במגזר השלישי.

כלים טכנולוגיים ללמידה: את הקורס מלווה סביבת למידה במערכת מודל של האוניברסיטה העברית, שזאת הפעם הראשונה שאני עובדת איתה כמרצה. בגלל שנושא הקורס קשור לכלים טכנולוגיים, חשוב לי להשתמש בתבונה בכלי למידה טכנולוגיים, באופן שיתרום לסטודנטים וללמידה בקורס. למשל: האם ואיך אפשר לשלב עבודה עם אגרון המונחים של מודל בקורס מרוכז של ארבעה ימים? איך להשתמש בסקרים ושאלונים שיעזרו למפות ניסיון מקצועי ומיומנויות בקרב הסטודנטים? באילו כלים לסקרים ושאלונים להשתמש? איך לשלב סרטונים (אולי גם פודקאסטים…) כדי לגוון את חוויית הלמידה? ועוד.

 

אז כאמור, על חלק מהשאלות יש לי תשובות כלשהן והרבה מהחומרים מוכנים ומחכים. אני כבר מצפה להיפגש בקורס, להכיר את הסטודנטים, ויחד לבנות תהליך למידה משמעותי ומועיל.

 

בתמונה הראשית: טוש ופתקים דביקים, Photo by Kelly Sikkema on Unsplash

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

4 תגובות בנושא “כלי דיגיטל וטכנולוגיה למנהלי ארגונים חברתיים: קורס אקדמי חדש”

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא