בולט ג'ורנל: שיטה לתכנון וניהול זמן, ואיך היא מתאימה לעובדי ארגונים חברתיים

פגישת עבודה שהפכה לפגישת יומנים

יומני השנה שלנו מתחילים לרוב בספטמבר, אבל השנה מתחילה באמת רק אחרי החגים. זאת הזדמנות לחשוב על שאיפות ותכניות, וגם הזדמנות לנסות לנהל יומן אחר, למשל יומן בולט ג'ורנל. בפוסט הזה אספר קצת על בולט ג'ורנל באופן כללי ועל אפשרויות שימושיות לאנשי המגזר החברתי או לאנשים שעובדים רוב הזמן עם כלים דיגיטליים. יש בסוף גם מבצע ובו מארז של ציוד להתחיל יומן בולט ג'ורנל.

בולט ג'ורנל  (Bullet Journal), יומן נקודות, היא שיטה לתכנון וניהול זמן, שמתנהלת אופליין: במחברת, עם עט, בכתב יד. אני עובדת עם בולט ג'ורנל כבר כמה שנים, ומוצאת שזאת שיטה מאוד שימושית, מועילה וגמישה לתכנון מן ולניהול יומן.

עיקרי השיטה, כפי שאני מבינה אותה, הם:

  • שיטה אנלוגית: כתיבה בכתב יד, במחברת נייר (למרות שיש גם גרסאות דיגיטליות).
  • עדכון תכוף ומתומצת: כתיבת משימות והערות ברשימות של נקודות.
  • תכנון וניהול זמן ב"רזולוציות זמן" שונות, ביומן אחד: תכנון יומי (או שבועי) וחודשי, תכנון לטווח עתיד רחוק יותר.
  • אוספים / רשימות מותאמים אישית: אפשר להוסיף רשימות אישיות כמו מעקב כושר ובריאות, תכנון ומעקב תזונה, יומן אישי, מחברת רישומים וכיו"ב. כל אחד ואחת יכולים ליצור רשימות אישיות כדי להתאים את היומן לצרכיהם.
  • הגירת תוכן (מיגרציה): דרך לתזמן מחדש משימות, תוך רפלקציה והערכה מחדש שלהן.

את השיטה המשיג ועיצב ריידר קרול, בהתחלה לשימושו האישי. באתר שלו אפשר למצוא סרטון קצר שמתאר את עקרונות השיטה (באנגלית). מדריך מפורט בעברית לבולט ג'ורנל אפשר למצוא בבלוג שלי "החיים, בנקודות".

בגלל הפשטות והגמישות שלה, בולט ג'ורנל (ובקיצור בוג'ו  – BuJo) היא שיטה שמתאימה לאנשים רבים, שיכולים לערוך התאמות שלה לצרכים שלהם. אפשר למצוא ברשתות חברתיות ובאתרים שונים הרבה דוגמאות וסרטוני הדרכה שונים.

בשני אירועים של כנס הטכנולוגיה למגזר השלישי, הובלתי שולחנות דיון בנושא (2018 ו-2021). היה מעניין לראות יומנים אחרים ולשוחח על שילוב היומן בעבודה שלנו: החשש שדברים יאבדו כי אין גיבוי, פריסות שבועיות וחודשיות שונות, שילוב בין העבודה והחיים האישיים, שילוב עם כלי ניהול פרויקטים דיגיטליים, התאמות בימי הקורונה, ועוד.

בעקבות המפגש, בת' קנטר הזמינה אותי לפרסם פוסט אורח על בולט ג'ורנל בבלוג שלה, ולהתמקד ביתרונות של בולט ג'ורנל עבור אנשים שעובדים במגזר השלישי ועוסקים בקידום שינוי חברתי. הנה עיקרי הדברים בתרגום לעברית:

איך בולט ג'ורנל מתאים לעובדים בארגונים חברתיים:

מקום לתכנן, לשקף דברים ולחשוב אופליין: אפשר לקרוא ולשמוע הרבה על איך חשיבה וכתיבה בכלים לא דיגיטליים משפרות את היצירתיות והחשיבה שלנו, למשל כאן וכאן. אבל עד שלא תנסו את זה בעצמכם, לא תרגישו איך ועד כמה זה משפיע עליכם.

כלי להפחית תכנון יתר: כשעובדים למען מטרות חברתיות או ציבוריות, תמיד יש יותר דברים שצריך או שרוצים לעשות מאשר מה שאפשרי. זה נכון בתחומים נוספים, אבל בולט במיוחד בארגונים חברתיים. עיצוב דפי השבוע ביומן שלי עוזר לי להגביל את מספר הדברים שאני יכולה לתכנן לאותו יום. תהליך הגירת התוכן מכריח אותי להתמודד עם תכנון היתר שלי ולגבש ציפיות יותר ריאליות לגבי מה שאפשרי לתכנן ולבצע ביום, שבוע, חודש או שנה.

לשלב ולאזן עבודה וחיים אישיים: בין אם זה בעיצוב פריסה שבועית שנותנת יותר מקום לחיים האישיים, יצירת אוספים ורשימות בנושאים אישיים או תחביבים, או בהקדשת זמן למחשבה על האיזון ומעקב אחרי ההרגלים שלנו – יומן בוג'ו יכול לעזור בכך.

להתחיל ולעקוב אחרי הרגלים יומיומיים בחיים (בעבודה או בחיים האישיים): בין האוספים האישיים הכי פופולריים בקהילת הבולט ג'ורנל נמצאים הטראקרים: רשימות למעקב אחרי משימות יומיות או הרגלים אישיים. הוספת טראקרים לפריסות השבועיות או החודשיות עוזרת לעקוב אחריהם ולהתמיד בהם. בין ההרגלים שאפשר לעקוב אחריהם ולשפר: פעילות גופנית יומית, שעות שינה, לאכול ארוחת צהריים שלא מול המחשב, בדיקת דוא"ל נכנס רק פעמיים ביום, כמות שתיית מים יומית, ועוד. (כמובן שלא כולם בבת אחת, כי קשה לדבוק בהרגלים ולהסתגל אליהם).

סיפרתי בפוסט על התאמות ורשימות אישיות שאני מנהלת ביומן. למשל פינת הציטוט או משפט ההשראה השבועיים שלי (ממש פינה: העליונה מצד שמאל), ורשימת ספרי הקריאה השנתית שלי שעזרה לי לראות כמה ספרים אני באמת קוראת בשנה ולחשוב כמה ספרי קריאה חדשים הגיוני שיהיו לי בבית.

נובמבר 2020, יומן בולט ג'ורנל. מתוך יומן הבולט ג'ורנל של מעין אלכסנדר.
נובמבר 2020. זמן להיכנס לאזור הנוחות ולחשוב בתוך הקופסה. מקור: @nekudott, אינסטגרם.

עוד ציינתי, שאני מוצאת דמיון בין תנועות קוד פתוח וקהילת בולט ג'ורנל. יש גרעין או ליבה של השיטה, והמון גרסאות אישיות, הרחבות והתאמות, שאנשים יוצרים לעצמם ומשתפים עם הקהילה. אני אוהבת את מגוון ההתאמות האישיות והעיצובים, לקבל השראה, ולשתף את הרעיונות שלי.

בולט ג'ורנל אינו פתרון קסם, אבל כלי שימושי. כנראה שהוא לא מתאים לכולם (במדריך הזה כתבתי על היתרונות וגם על החסרונות), אבל שווה לנסות. זה כלי שמתאים יותר לעבודה אישית, ולא מחליף כלים דיגיטליים לניהול פרויקטים (במיוחד כשמעורבים כמה שותפים, ובפרט מפתחי קוד) או כלים לניהול ידע ארגוני.

להתחיל יומן חדש עכשיו

הרבה פעמים אני משוחחת עם אנשים שרוצים להתחיל יומן בולט ג'ורנל או יומן במחברת נייר, אבל מספרים שאין להם "מחברת מתאימה" או עטים מושלמים או מדבקות יפות, וזה מעכב או מונע מהם להתחיל יומן חדש. אבל בעצם, כל מה שצריך כדי להתחיל זה מחברת ועט. כל השאר זה בונוס. אפשר להוסיף עוד בהמשך, להתנסות ולראות מה מתאים לנו.

כדי לתת דחיפה ועידוד למי שרוצה להתחיל עם בולט ג'ורנל, ולרגל הגעת קולקציה חדשה של מחברות לויכטורם עם נייר עבה, יולטה ואני הכנו עבורכם מארז במבצע. אספנו ובחרנו את המארז יחד, כך שיש בו ציוד בסיסי אך איכותי ליומני בולט ג'ורנל:

  • מחברת לויכטורם Leuchtturm1917, עם נייר 120 גרם, גריד נקודות (אפשר לבחור מתוך ארבעה צבעים): דגם חדש שלויכטורם יצרו לאור בקשות למחברות עם נייר עבה יותר.
  • עט שחור דק (0.1) של ZIG: עט דק מאוד שמתאים לכתיבה במחברת גריד נקודות, לא נמרח ו(כמעט) לא עובר לצד השני של הדף.
  • וואשי טייפ חלק בצבע תכלת MIZU של MT: לקישוט ולאופטימיות לשנה החדשה.
  • מחזיק לעט Pen Loop של לויכטורם (בצבע של המחברת).

המארז מוצע בהנחה של 15% לזמן מוגבל, עד יום שני, 27.9.2021, בחצות הלילה.

להמשיך את השיחה

בקבוצת הפייסבוק בולט ג'ורנל בעברית אפשר להתייעץ, לשוחח ולשתף רעיונות ודוגמאות לשימוש ביומני בולט ג'ורנל. (ה"בעברית" מתייחס לשפת השיחה בקבוצה, היומנים עצמם מנוהלים בשפות שונות). יש למלא את שאלון הכניסה ולהסכים לקבל את כללי הקבוצה.

אשמח להיפגש ולשוחח גם באינסטגרם. בחשבון @nekudott אני משתפת פריסות שבועיות וחודשיות, רשימות וציטוטים, ועוקבת אחרי חשבונות בנושאי בולט ג'ורנל, בעברית ומרחבי העולם.

אפשר לעקוב גם אחרי הבלוג שלי בנושאי בולט ג'ורנל: החיים, בנקודות.

שתהיה לכולנו שנה טובה, עם יומן שימושי ואפשרי.

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

2 תגובות בנושא “בולט ג'ורנל: שיטה לתכנון וניהול זמן, ואיך היא מתאימה לעובדי ארגונים חברתיים”

  1. היי מעין, אחלה פוסט
    שאלה – לויכטרום זאת מחברת ממוספרת משמאל לימין. איך אתן משתמשות בה בעברית?
    אני בדר"כ משתמשת במולסקין הפוך, אבל אם הייתי עושה את זה בלויכטרום אז
    המספרים היו הפוכים למעלה 🤔
    חג שמח!

    1. הי, תודה!
      אני גם משתמשת בלויכטורם הפוך, מלמעלה למטה (לא מהסוף להתחלה). המספרים הפוכים, אבל אני התרגלתי לזה. יש ג'ורנליסטיות שרושמות את מספרי העמודים בעט או עיפרון בעצמן.
      עוד שדרוג משמעותי למעבר לשימוש במחברת הפוכה, זה לגור את הסימניות ולהדביק מהצד השני של הכריכה.
      חג שמח ושנה טובה!

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא