פאנל בלוגרים לשינוי חברתי

במסגרת המפגש שנערך ב-4/5/2009 שוחחנו עם שלושה בלוגרים שעוסקים (גם) בנושאי שינוי חברתי. השתתפו:

עדכון,  2013: הבלוג של יואב עבר לכאן.

סיכמה: תמי רובל

יוחאי סיפר על הקמת "עבודה שחורה" ועל הפעלתו השוטפת:

תהליך ההקמה

האתר התחיל כבלוג ועדיין נמצא בפלטפורמה של wordpress. הוקם במקור בישראבלוג, ע"י יוחאי ביחד עם איתי אשר, אחרי בחירות 2006. המטרה הראשונית היתה לפרסם ברשת מכתבים שכתבו לנבחרי מפלגת העבודה ודרשו שיתנהלו לאור המצע, ולפרסם את תגובות הנבחרים. בתחילת הדרך פורסמו כ-2 פוסטים בשבוע. בהדרגה עלתה כמות כותבי המכתבים ואיתם גם כמות התגובות של חברי הכנסת ושל העוזרים הפרלמנטריים. עם הזמן גילו שכאשר המכתב מלווה בלוגו "עבודה שחורה" מתייחסים למכתב יותר ברצינות. כמו כן, נעשה מאמץ מכוון להגדיל את מספר הכותבים כדי שלא כל המכתבים יגיעו מאותם שמות מוכרים. היום, אחרי שלוש שנים, מתפרסמים כ-5 פוסטים מדי יום. האתר מוכר כאתר חדשות ומופיע ב google news. יש לו כ-1000 מבקרים ביום, ומופיעים בו כ-2000 דפים נצפים.

ניהול האתר

בהתחלה ההתנהלות היתה לא מתוכננת: לפעמים עלו 10 פוסטים ביום ולפעמים עברו כמה ימים בלי שום דבר חדש. היום ההתנהלות התייצבה: כל בוקר ב6:00 עולים 5 פוסטים חדשים, ונשלח מייל או RSS לכל המנויים עם עדכון לגבי "המהדורה היומית".

בנוסף, התייצבו שני סוגי תפקידים: עורכים יומיים וכותבים. בקבוצת העורכים חברים כ-10 מתנדבים, לכל אחד ימים בהם הוא משמש כעורך יומי. העורך היומי אחראי לעבור על תיבת הדואר, להחליט מה לפרסם ומה לא, ולחזור לפונים (לפעמים מחזירים לתיקונים). כל עורך חדש עובר ראיון קבלת ותקופת חפיפה והתלמדות עם עורך ותיק. קבוצת הכותבים יותר גדולה ומגוונת, וכוללת עיתונאים מקצועיים ואנשי רוח לצד תלמידי תיכון  שהגיעו דרך "מודעת דרושים" באתר.

בגלל שאופן העשייה התייצב, גם הנטל על כל אחד מהפעילים קטן – אם בהתחלה המקימים השקיעו כ-3 שעות ביום, כעת משקיעים כחצי שעה ביום רגיל, וכשעה ביום בו משמים כ"עורך יומי". כמו כן, איכות התכנים עולה ככל שהעורכים והכותבים מנוסים יותר.

תגובות

אפשר להגיב לכל פוסט, פרסומות וקללות מסוננות בכלים אוטומטיים. לפעמים מתפתחים דיונים מעניינים עם עוזרים פרלמנטריים בתגובה למכתבים לחברי הכנסת. לפעמים הופכים תגובה מעניינת לפוסט בפני עצמו. האינטראקטיביות תורמת מאוד לאתר.

איך מפרסמים?

יש כמה דרכים מרכזיות לעורר עניין בבלוג או באתר:

  1. לפרסם באתרים לשיתוף לינקים כמו "שווה קריאה"
  2. לבסס קשר עם ארגונים כבסיס להפרייה והפנייה הדדית
  3. מדי כמה חודשים כותבים פוסט על עצמם ומזמינים אנשים להירשם לעדכונים במייל או בRSS

קשיים שבדרך

אחת מנקודות המפנה המשמעותיות בדרך היתה החלטה להרחיב את האג'נדה ממפלגת העבודה לקידום של ערכים סוציאל-דמוקרטיים בכלל. במסגרת החלטה זו שונה גם הלוגו של הבלוג – מלוגו שהכיל בתוכו התייחסות ללוגו המפלגה לסמל כללי יותר המתייחס לעובדים. בנוסף, היהת גם הרחבה של התכנים באתר: חלק גדול מהתוכן עדיין מבוסס על מכתבים למקבלי החלטות, אך קיימים גם תכנים נוספים כגון אירועים, מאמרים, ראיונות ועוד. ההחלטה להרחיב את האג'נדה ולהתנתק מהמפלגה היתה כרוכה גם בקונפליקטים על רקע אידיאולוגי, והיו חברים שעזבו בעקבותיה.

שרון גפן

כותבת את "דברים קטנים" מזה 9 שנים. הבלוג נפתח בישרא-בלוג. כשצברה קהל קוראים קבוע עברה לפלטפורמה עצמאית, פחות מגבילה.  ברובו הבלוג אישי ועוסק במחשבות על טכנולוגיה ועל החיים. יש הרבה מגיבים קבועים לבלוג והוא מדורג די גבוה בגוגל.

מה הופך בלוג למעניין / פופולרי?

הפופולריות שלו מפתיעה גם את שרון כל פעם מחדש – לא יודעת לומר מה "הנוסחה המנצחת". העניין מגיע בעיקר מהתכנים, השאלה המרכזית היא על מה בוחרים לכתוב. ברגע שהנושא מעניין אנשים יכנסו לקרוא עליו, גם אם מדובר בדיעה אישית של כותב הבלוג ולא במידע אובייקטיבי. עוד גורם שמשפיע מאוד הוא הקשרים שיוצרים עם בלוגרים אחרים. הרבה פעמים מתפתח קשר שבו מגיבים זה לזו, ואפילו שמים מקשרים בתפריט בלוגים מומלצים. הקשר הראשוני נוצר בדרך כלל דרך תגובות (כאשר אנחנו מגיבים למישהו אחר וכך הוא מסתקרן להכנס לבלוג שלנו) או על ידי כתיבה על נושא "חם" שמושך אנשים להיכנס ולהגיב אצלנו.

הקמת אתר חדש

שרון עובדת כמעצבת אתרים והיתה מעורבת לאחרונה בהקמת האתר של מפלגת "חדש" לקראת הבחירות. קיים שם גם אתר פורמאלי שיושב על פלטפורמה של בלוג, וגם קישור לבלוג של פעילים שהוא יותר "משוחרר", גם מבחינת התכנים שגם מבחינת העיצוב. האתר היה חלק מניסיון למתג מחדש את המפלגה כך שתפנה גם לקהל יעד תל-אביבי וצעיר יותר. הוא כולל תכנים שונים, וכן לוח אירועים ואופציות שונות להתנדבות ופעילות. אחד הקשיים שהיו בדרך הוא יצירת הלימה בין האתר בערבית לאתר בעברית – גם מבחינת העיצוב וגם מבחינת התכנים. כיוון שהעיצוב נעשה בקוד פתוח ארגונים אחרים יכלו לאמץ אותו ולהתאימו לצרכים שלהם.

יואב לרמן

יואב פתח את "עוד בלוג תל-אביבי" כי הרגיש שאין לו עם מי לדבר על נושאים הקשורים באורבניזם ועירוניות. יום אחד ראה אוטובוס תקוע בכיכר רבין, והחליט לכתוב על כך – כי ידע שאף אחד לא יכתוב על זה. פתיחת הבלוג לא היתה קשה מבחינה טכנית ולקחה לילה אחד (ארוך). החלק המאתגר הוא שמירה על בלוג מעודכן והתמדה בכתיבה לאורך זמן. יואב רואה בשלושת החודשים הראשונים לפתיחת הבלוג תצקופת "הרצה", שבלוגים רבים לא שורדים אחריה.

יואב רואה בבלוג דרך מצויינת להשפיע. היום הוא מקבל המון פניות לפרסם אצלו תכנים וקישורים שעוסקים באורבניות, הוא מוכר מאוד ב"ברנז'ות" הרלוונטיות, מוזמן לדבר בכנסים ולהשתתף בפאנלים לצד אנשי מקצועי מנוסים הרבה יותר. יודע שהוא משפיע כי חברי מועצת העיר פונים אליו ומתייחסים לדברים שכתב עליהם – לעיתים אפילו יותר משהם פונים לכתב במקומון. לפני שנה וחצי החליט לפרוש מקריירה בהי-טק ולהתמסר לעשייה חברתית ולכתיבת דוקטורט בתחום גאוגרפיה עירונית.

תובנות מרכזיות מהדרך

א. יואב חושב שהסיבה המרכזית להצלחת הבלוג היא שקיים ואקום בכתיבה רצינית, מעמיקה ומקצועית בתחום בו הוא עוסק. כתבי המקומונים עמוסים בנושאים לסיקור ובמטלות, ולכן אינם מבינים לעומק כל אחד מהנושאים עליהם הם נדרשים לכתוב. לואקום זה יכולים להכנס בלוגרים אשר מפיצים מידע רציני ומקצועי בנושאים הרלוונטיים לזירה העירונית.

ב. חשוב לכתוב הרבה. בכל מה שקשור בעיצוב כדאי להשקיע פחות – מה שחשוב בבלוג הוא התוכן, וצריך עיצוב שיאפשר לקרוא את התוכן בקלות, ולא יותר מזה.

ג. יואב נוהג "לפרגן" הרבה לינקים לאחרים. רואה בשימוש בלינקים את הכוח האמיתי של המדיה הזו לעומת עיתונות כתובה – הלינק מאפשר להגיע למידע רב ומגוון בלחיצת כפתור. מומלץ לא לבקש ישירות שאחרים יתנו לינק אלינו, אלא ליצור ערך מוסף אמיתי של תוכן משמעותי, להגיב ולקשר לדברים אחרים שנכתבים ברשת, והלינקים אלינו יווצרו משם.

ד. הדבר הכי חשוב זה מחוייבות. מאוד קל לפתוח בלוג ברמה הטכנית, מה שמסובך זה להתמיד בכתיבה. כדי להתגבר על תקופות של עומס בהן אין מספיק זמן לכתיבה מעמיקה יואב נוהג לפרסם גם המלצות שלו על לינקים מעניינים: הפניות לדברים שאחרים כותבים עם חוות דעת קצרה משלו.

על תהליך ההקמה של אתר פעילים ל"מרחב"

יואב פעיל בעמותת מרחב להתחדשות עירונית בישראל, ומקים בה היום בלוג פעילים. כיום יש באתר 15 כותבים ומתפרסמים בו כשני פוסטים בשבוע. יואב כעורך מעודד אנשים לכתוב ומשקיע זמן רב בעבודת העריכה. נכון לעכשיו, האתר במצב של "נביטה" – עדיין לא "הולך לבד" אבל יש כבר פעילות מעבר לשלושה חודשים, ויש גם תגובות של חברי מועצת העיר.

מניסיון קודם יואב הבין שאי אפשר לומר לאנשים שמעולם לא עסקו בכתיבה לאינטרנט פשוט לכתוב – צריך עורך שיעודד את הכתיבה וגם יעבור על התוצרים. אחד הפידבקים העיקריים שהוא נותן כעורך זה להשתמש בלינקים – באינטרנט הכתיבה היא כחלק מקהילה שכותבת וקוראת, וחשוב שהפוסט לא ידבר עם עצמו אלא עם מה שכבר נכתב בנושא. דבר נוסף שחשוב בעריכה הוא ניקיון ובהירות – חשוב שיהיה ברור ומובן. משתדל לא לעבור את ה1000 מילים.

בניגוד לבלוג פרטי של פונים לכל מני קהלי יעד, בבלוג המכוון לשינוי חברתי אין תמיד צורך להגיע ל"קהל הרחב" – לעיתים מספיק להגיע למקבלי החלטות / מעצבי מדיניות בתחום מסויים (כגון חברי מועצה), או לעיתונאים, אשר מפיצים מסרים הלאה. יואב שואף להגיע לקבוצה יחסית קטנה של מקבלי החלטות בתחום התכנון ולהשפיע עליהם, לעורר בתחום זה דיון אינטיליגנטי.

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

4 תגובות בנושא “פאנל בלוגרים לשינוי חברתי”

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא