איך אנשים ברחבי העולם תורמים: דוח המגמות העולמיות בתרומה ונתינה 2017

מחקרים על היקפי תרומות ופילנתרופיה נערכים ומתפרסמים מפעם לפעם, בעיקר על ידי ספקי שירותי גיוס כספים והפעלת קמפיינים. המחקרים האלה מתמקדים  בעיקר בארה"ב וקנדה, ומי שיכולים ללמוד מהם הם בעיקר מי שפועלים במדינות אלה, ארגונים ופילנתרופים.

דו"ח חדש שמתפרסם השבוע עוסק בתרומות ונתינה ברחבי העולם. הסקר חושף מגמות, העדפות והרגלים של תרומה פילנתרופית במדינות שונות ובשש יבשות. הדו"ח חושף תמונת מצב רחבה יותר, מראה קשרים ומגמות באזורים וקבוצות אוכלוסיה שונות, ויאפשר לארגונים וחוקרים ברחבי העולם ללמוד ולהעריך פעילות פילנתרופית. הדו"ח זמין בשפות אנגלית, ספרדית וצרפתית.

בין הממצאים המרכזיים בדו"ח:

תורמים מעדיפים לתרום אונליין: 61% מהתורמים שהשתתפו בסקר ציינו כי הם מעדיפים לתרום אונליין, 14% בדואר אלקטרוני ישיר, ו-6% במובייל.

פעילות ברשתות חברתיות מעודדת לתרום: 42% מהתורמים אונליין מציינים מדיה חברתית ככלי שהכי משפיע עליהם לתרום. פייסבוק היא הרשת החברתית שהכי משפיעה ומעודדת תרומה (62%), יותר מטוויטר, אינסטגרם, יוטיוב ואחרות גם יחד.

קשר בין התנדבות ותרומה כספית: 67% מהתורמים התנדבו בארגון כלשהו בשנה שלפני מילוי הסקר. מתוך מתנדבים אלה, 97% גם תרמו כסף לארגון שבו התנדבו.

תרומות אל מחוץ למדינה: 45% מהתורמים שהשתתפו בסקר תורמים לארגונים שפועלים מחוץ למדינה בה הם מתגוררים. מתוך אלו שתורמים לארגונים מחוץ למדינה בהם הם מתגוררים, 3% תורמים לארגונים בישראל. לשם השוואה, 6% תורמים להודו, 5% לסוריה, 4% לקניה ו-4% להאיטי.

תרומה לתמיכה בילדים ונוער: הן נשים והן גברים תורמים ציינו ארגונים שתומכים בילדים ונוער כמועדפים עליהם.

2017 Global Trends in Giving Report - Social Media 2017 Global Trends in Giving Report -Outside Givivng

דו"ח המגמות העולמיות בתרומה ונתינה לשנת 2017 מתבסס על תוצאות סקר שנערך בקרב 4,084 תורמים ב-95 מדינות. מטרתו של הפרויקט היא להבין טוב יותר איך תורמים מעדיפים לתרום ולגלות מעורבות במטרות החברתיות ובפעילות ארגונים ללא מטרות רווח. המחקר ממומן ע"י ה- Public Interest Registry, ארגון ללא כוונות רווח שמפעיל את שמות הדומיין .ngo, .org, .ong ונערך ע"י Nonprofit Tech for Good. הדו"ח מסכם נתונים על תורמים משש יבשות ובודק את השפעת טכנולוגיות האינטרנט והמובייל על תרומה. הדו"ח גם חוקר השפעה של מגדר, שייכות דורית ותפיסת עולם חברתית.

לדברי מפרסמי הסקר, זהו פרויקט המחקר השנתי היחיד שמוקדש למחקר של הרגלי תרומה ברחבי העולם, והוא מחקר אחות לדו"ח הטכנולוגיות במגזר השלישי העולמי שנערך ומתפרסם כבר כמה שנים ברציפות (עליו כתבתי בעבר כאן וכאן). הנתונים שנאספים בשני הדו"חות נועדו לעזור לארגונים שאינם למטרות רווח ואינם ממשלתיים, להבין האם הם משתמשים בטכנולוגיה בדרכים שמועדפות על התורמים שלהם ואיך הם (הארגונים) יכולים להשתפר.

מבחינה מחקרית, מספר המשתתפים מרשים אך לא בטוח שמייצג. כחצי מהמשתתפים הם מארה"ב (47%), ורוב המשתתפים הם מצפון אמריקה (73%). למעשה, מציינים מפרסמי הסקר, לאור המתודולוגיה בה השתמשו, התוצאות מייצגות השקפות והתנהגות של משיבים שהם דוברי אנגלית, צרפתית או ספרדית, בעלי גישה לאינטרנט, ומשתמשים בדואר אלקטרוני או מדיה חברתית.

איפה אנחנו?

לשאלתי, מסרו מפרסמי הסקר שהשתתפו בסקר 9 תורמים ותורמות מישראל, ו-0 מהרשות הפלסטינית. בניתוח ממצאים לפי אזור גאוגרפי, ישראל נכללת באסיה.

הכמות הזעומה של משתתפים מישראל לא מאפשרת לנו ללמוד הרבה על תורמים ישראלים, למרות שאפשר לזהות מגמות שמאפיינות מגדר או קבוצות גיל בכל העולם ולהניח שההעדפות והמאפיינים דומים גם פה. אבל הנתונים על תרומות לישראל ובהקשר של חגים יהודיים משמעותיים וכדאי לשים לב אליהם.

ישראל היא המדינה החמישית בכמות התורמים אליה ממדינות אחרות. כשמשווים את זה למדינות אחרות שתורמים אליהן, כמו הודו (העצומה בגודלה ובנפח הפעילות הפילנתרופית בה) או סוריה שסובלת ממלחמת אזרחים ארוכה והאיטי שמתאוששת מאסון טבע – אפשר לשער שקשר רגשי, כנראה דתי, משפיע על התרומות לארגונים שפועלים בישראל. לא צויין בדו"ח לאילו מטרות חברתיות תורמים בישראל, ומי התורמים (גיל, מגדר, השקפת עולם ליברלית או שמרנית).

ראש השנה העברית מניע 2% מהתרומות בחגים, היקף זהה לתרומות סביב פסחא ועיד אל-פיטר. אמנם כולם מזדנבים הרחק מאחורי חג המולד (77% מהתרומות בחגים), אבל עדיין אפשר לזהות פה הזדמנות למאמץ מרוכז לגיוס כספים.

2017 Global Trends in Giving Report -Holidays Givivng

כדי שהדו"ח יהיה מקיף ומעמיק יותר בשנים הבאות, מבקשים מפרסמי הסקר לעבוד עם יותר שותפים מקומיים במדינות שונות כדי לשפר את הפצת הסקר והנגשתו. ארגונים שרוצים לבדוק אפשרות לשיתוף פעולה, מוזמנים ליצור קשר עם הת'ר מנספילד.

ממצאים לגבי מאפיינים של תרומות באזורים שונים בעולם:

  • 62% מהתורמים בצפון אמריקה מעדיפים לתרום אונליין, שזה השיעור הגבוה בעולם לתרומה מקוונת.
  • תורמים מצפון אמריקה הם לרוב תורמות: נשים (75%) בנות דור הבייבי בום (42%) בעלות תפיסת עולם ליברלית.
  • מכל התורמים ברחבי העולם, תורמים מצפון אמריקה תורמים הכי הרבה למטרות שמשקפות אמונה דתית או לשירותים מבוססי אמונה דתית.
  • בתוך ארה"ב, אפשר להבחין בהבדלים דוריים בסוגי המטרות בהן תומכים התורמים: מילניאלים תורמים הכי הרבה למטרות הומניטריות ולארגוני זכויות אזרחיות, בני דור ה-X תורמים למטרות שקשורות לבעלי חיים, ובני דור הבייבי בום תורמים הכי הרבה למטרות דתיות.
  • 16% מהתורמים באפריקה מעדיפים לתרום באמצעות מכשירי מובייל (טלפונים סלולריים וטאבלט), שזה השיעור הגבוה מבין האזורים השונים. הממצא מתיישב עם המידע שרוב האפריקאים שמשתמשים באינטרנט, עושים זאת באמצעות מכשירי מובייל.
  • ווטסאפ יותר משפיעה ומעודדת תרומה באפריקה מאשר בכל מקום אחר בעולם. כיום, ווטסאפ משפיעה על 20% מהתרומות באפריקה.
  • באסיה, תרומה סביב חגים פופולרית עם 32% מהתורמים שתורמים בחג המולד, 25% בעיד אל-פיטר, ו-17% בדיוואלי.
  • 70% מהתורמים באוסטרליה ואוקיאניה משתתפים באירועי התרמה, התכיפות הגבוהה ביותר בין האזורים השונים, ועם זאת 66% מציינים את פייסבוק כגורם המשפיע ביותר על תרומותיהם, יותר מאשר משיבי הסקר בכל אזור אחר בעולם.
  • בדרום אמריקה, תרומה דתית היתה הכי פחות מגוונת בעולם עם 96% של תרומות סביב חגים נוצריים. עם זאת, התורמים הדרום אמריקאיים תורמים הכי מעט (4%) למטרות דתיות בזמן חגים נוצריים.

בין אם כתכניות לשנת העבודה הבאה, כאנקדוטה לשולחן החג, או תרגיל ביקורתי בשיטות מחקר, לכל אחד יש מה ללמוד מהדו"ח והמחקר הזה. הממצאים שעולים ממנו צריכים לעודד ארגונים לשפר את אפשרויות התרומה עבורם בכלים מקוונים, להשקיע בפעילות ברשתות חברתיות ובפרט בפייסבוק, ולמצוא אפשרויות התנדבות שיתאימו לתורמים שלכם. ואפשר להתחיל כבר עכשיו לסמן ביומן ולתכנן מראש את קמפיין גיוס הכספים שלכם בראש השנה הבא.

 

Photo by Simon Maage on Unsplash

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

תגובה אחת בנושא “איך אנשים ברחבי העולם תורמים: דוח המגמות העולמיות בתרומה ונתינה 2017”

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא