ניתוח פעילות באינטרנט: מה למדוד ואיך להשתמש במידע

Data overload, by Islam Elsedoudi for opensource.com

החודש הראשון של 2013 נסגר בשבוע שעבר, אז אם בתכנית שלכם לשנה החדשה יש סעיף שעוסק בספירה / רישום / ניתוח תקופתי של פעילות באינטרנט, עכשיו זה זמן טוב להתחיל. גם אם לא תכננתם – זה משהו שאפשר להתחיל עכשיו, להתמיד בו בקלות יחסית, ויכול לעזור מאוד בפעילות שלכם, באינטרנט ובכלל.

ב"ניתוח פעילות באינטרנט" הכוונה היא לבדיקה ורישום פעם בחודש (או שבוע) של נתוני הסטטיסטיקה והאנליזה של הכלים בהם אתם פועלים ברשת: אתר, בלוג, רשתות חברתיות (אתייחס לפייסבוק). אני מוצאת שתיעוד חודשי מסודר אפשרי יותר מאשר שבועי, אבל עם הזמן תראו שתבדקו את הנתונים והפעילות גם בתכיפות גבוהה יותר. כי זה מעניין, מדיד, ונותן משוב על העבודה ועוזר לשפר אותה. כמו כן, תחילת פברואר היא עדיין זמן טוב לערוך סיכום של הפעילות לשנת 2012.

זה פוסט ראשון מתוך כמה שיעסקו בתכניות טכנולוגיות לשנה החדשה: דברים שאפשר להכניס לעבודה ויכולים למנף אותה, מיומנויות שאפשר לשפר ולחדד – גם אם אין סוגיות טכנולוגיות בתכנית העבודה שלכם בשנה הקרובה. הפוסטים הבאים יעסקו בשילוב מובייל בפעילות, במדיניות ותכנון פעילות מדיה חברתית, ובשילוב תמונות בפעילות אונליין.

למה למדוד?

יותר ויותר מהפעילות שלנו, ארגונים וקבוצות שפועלים לשינוי חברתי, ומהתקשורת עם קהלי יעד שונים מתרחשות באינטרנט: פעילים, עמיתים, תורמים, תקשורת. מדידה וניתוח של הנתונים יכולים לעזור לנו:

  • למדוד את הפעילות: להעריך את המשאבים שאנו משקיעים, ואת התוצרים של ההשקעה הזאת
  • להעריך את הפעילות: מה עובד טוב יותר ומה פחות, אילו תכנים ופרסומים מצליחים בערוצי תקשורת שונים
  • לשפר את הפעילות שלנו כדי שתהיה יותר אפקטיבית
  • לתכנן פעילות בעתיד: לבחור במה להתמקד,ולשלב את הפעילות באינטרנט בתכניות עבודה אחרות
  • לדווח: לשותפים בתוך ומחוץ לארגון, לתורמים ובעלי עניין אחרים

איך למדוד?

אחד הכלים הפופולאריים למדידת פעילות באתרי אינטרנט הוא גוגל אנאליטיקס. הוא נוח לתפעול, נהנה מקהילת משתמשים עצומה והרבה חומרי הדרכה ועזרה ברשת. שימוש בגוגל אנאליטיקס דורש הרשמה ואימות מול האתר שלכם. תוכלו להפיק נתונים מזמן ההתקנה והלאה (אך לא בדיעבד לזמן קודם). במערכות לניהול תוכן כמו וורדפרס, דרופל וג'ומלה יש רכיבים מובנים להתחברות לגוגל אנאליטיקס.

וורדפרס.קום, בו פועל בלוג זה, לא מאפשר חיבור לאנאליטיקס, אבל יש כלי סטטיסטיקות מקומי שנותן מידע טוב ומועיל לצרכים מסויימים כמו בלוג אישי או אתר ארגוני קטן.

פייסבוק שכללו ושיפרו את כלי הניתוח בשנה האחרונה. חשוב לשים לב שכלי הניתוח בפייסבוק זמין רק לדפים – לא לפרופילים או קבוצות, ושהוא מציג מידע רק מעל לנפח פעילות מסוים בדף (נכון לעכשיו, לפחות 30 עוקבים).

מה למדוד באתר / בלוג ומה זה אומר?

  • מספר מבקרים: כמה גולשים נכנסים לאתר וצופים בו בתכנים שונים. אפשר ללמוד מזה על נפח התנועה באתר, ועל דפוסי גלישה (האם יש יום מסוים בשבוע שפופולרי יותר מאחרים?)
  • מבקרים ייחודיים: כמה מבקרים שונים נכנסים לאתר.
  • מספר דפים נצפים: יכול להיות שגולש אחד צופה ב-5 דפים, וגולשת אחרת רק בדף אחד. המדד הזה ילמד אתכם כמה תוכן נצפה באתר. תוכלו ללמוד גם מה מספר הדפים הממוצע שגולש צופה בו.
  • דפים נצפים ביותר: מה התכנים הכי פופולאריים שלכם. האם אלה התכנים שהכי חשוב לכם שיקראו? אם יש חומרים חשובים שגולשים לא מגיעים אליהם, נסו לבדוק ולהבין למה. האם הדף כתוב היטב והכותרת שלו מתארת אותו? האם יש קישורים אליו באתר?
  • אתרים מפנים: מאיפה באינטרנט גולשים מגיעים לאתר שלכם? מנועי חיפוש? אולי כתבה שהתפרסמה באתר / בלוג? מה לגבי תנועה מרשתות חברתיות כמו פייסבוק, טוויטר, ולינקדאין? כדאי להבחין בין: מנועי חיפוש, רשתות חברתיות, ניוזלטר שאתם מפרסמים (אם יש), אתרים אחרים.
  • מילות חיפוש: מה גולשים מחפשים במנועי חיפוש שמביא אותם אל האתר שלכם? תוכלו להשתמש יותר במונחים האלה בכתיבה שלכם כדי להביא עוד גולשים, או לשפר את הכתיבה שלכם על נושאים אחרים שכרגע לא מביאים אליכם גולשים.
  • עוקבים אחרי חדשות ועדכונים: מנויים לעדכונים מהאתר / בלוג. אם יש לכם רשימת תפוצה בדוא"ל, כדי לספור את זה וגם להכניס למדידה הזאת.

כמובן שיש עוד מה למדוד, אבל זה לדעתי העיקר. במדריך הזה ג'ון היידון מציג את הסטטיסטיקות שלדעתו הכי חשוב לבדוק, כולל צילומי מסך גדולים ומוערים – מומלץ לקרוא ולשמור.

מה למדוד בפייסבוק?

בדף שאתם מנהלים, יש בפאנל הניהול Admin Panel (מה שרק מנהלי הדף רואים מעל לתמונת הכותרת הגדולה), תחום של תובנות – Insights (גרפים בצבע כחול וירוק, ונקודות סגולות). הקלקה עליו תביא אתכם לאזור התובנות הסטטיסטיות של הדף שלכם.

את הנתונים המרכזיים תוכלו למצוא בטאב הראשון – Overview:

  • מספר העוקבים אחרי הדף: כמה אנשים סימנו לכם לייק (כדאי לבדוק: כמה חדשים וכמה ירדו)
  • גודל קהילת החברים של החברים
  • לייקים / שיתופים / תגובות לפרסום – Engaged users
  • מספר המדברים על הדף – Talking about this: כמה אנשים הגיבו או שיתפו תכנים שלכם (נתון שבועי)
  • מספר האנשים שנחשפו לתכנים שלכם בשבוע האחרון

את המידע שבטאב הזה אי אפשר לראות לתקופות קודמות. בטאבים האחרים: Likes, Reach, Talking about this אפשר לקבל מידע גם לתקופות קודמות, עד להיקף של שלושה חודשים.

במרכז התמיכה של פייסבוק בנושא התובנות, יש סרטון שמציג את המדדים העיקריים. (באנגלית)

ריכוז הנתונים בטבלת מעקב

את המידע שאתם אוספים חשוב לשמור אצלכם (מחוץ לכלים שאתם מודדים) לצורך תיעוד, למידה, והצגת הנתונים בעתיד. רישום כזה יאפשר השוואה בין חודשים, ובהמשך גם סיכום שנתי. טבלת אקסל שבה כל שורה מייצגת תקופת מדידה תהיה כלי טוב לכך.

גוגל אנאליטיקס וכלי התובנות של פייסבוק מאפשרים ייצוא של נתונים בפורמט טבלאי, מה שיכול לעזור. באנאליטיקס יש גם אפשרות להפיק דו"חות ב-PDF שנראים מרשימים וברורים.

כדאי להוסיף בטבלה עמודה ובה לציין אירועים מיוחדים שאולי השפיעו על הפעילות האינטרנטית שלכם. למשל: אירוע ציבורי גדול (כמו הבחירות לכנסת בחודש שעבר), קמפיין תקשורתי, כנס גדול שערכתם.

עוד כמה נקודות

  • המדדים העיקריים שהצגתי כאן הם סכום, יחס (אחוזים) וממוצע. מומלץ ללמוד ולהכיר יותר מדדי מרכז ופיזור, ויקיפדיה תהיה נקודת התחלה טובה.
  • לפני כמה חודשים יצא ספר בנושא מדידת פעילות של ארגונים חברתיים ברשת – Measuring the Networked Nonprofit, By Beth Kanter and K.D. Paine. ספר מקיף, מעניין ומומלץ. אפשר לראות את עיקרי הדברים במצגת הזאת של בת', ולהזמין את הספר כאן.
  • בכנס SMX Israel מרים שוואב הציגה כלים ושיטות למדוד פעילות בטוויטר. מצגת ההרצאה כאן. מומלץ – אם אתם משתמשים בטוויטר.

בהצלחה – וספרו איך הולך!

האם יש מדדים נוספים במדידה שלכם? כלים אחרים למדידה ותיעוד שאתם משתמשים בהם? – מוזמנים לשתף בתגובות.

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

3 תגובות בנושא “ניתוח פעילות באינטרנט: מה למדוד ואיך להשתמש במידע”

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא