השנה הולכים על מובייל: 4 דרכים לשלב מובייל בפעילות לשינוי חברתי

עד סוף שנת 2013, לכל המאוחר תחילת 2014, רוב הגלישה באינטרנט תהיה באמצעות מכשירי מובייל: טלפונים ניידים וטאבלטים. 1.2 מיליארד מכשירי מובייל צפויים להימכר בעולם עד סוף 2013. העלויות של מובייל יורדות – גם רכישת המכשיר וגם חיבור שלו לאינטרנט, וטלפונים חכמים ומכשירי טאבלט הופכים זמינים ליותר אנשים בעולם.

Photo By quasicasa⊜, Flickr

עליית השימוש במובייל משפיעה לא רק על התקשורת האישית שלנו, אלא גם על אפשרויות ואופני פעולה של התארגנות, הפצת מידע, והנעה לפעולה. תחום המובייל הופיע בסיכומי שנה ובתחזיות ל-2013, בדגשים טכנולוגיים, שיווקיים, וגם של המגזר השלישי. בין אם אתם כבר משתמשים במובייל לקדם שינוי חברתי ולעבודה פנים-ארגונית ובין שלא – בפוסט הזה תמצאו ארבע אפשרויות לשלב שימוש במובייל בעבודה שלכם השנה.

זה פוסט שני מתוך סדרה שעוסקת בתכניות טכנולוגיות לשנה החדשה: דברים שאפשר להכניס לעבודה ויכולים למנף אותה, מיומנויות שאפשר לשפר ולחדדגם אם אין סוגיות טכנולוגיות בתכנית העבודה שלכם בשנה הקרובה. הפוסט הקודם עסק במדידה וניתוח של פעילות באינטרנט, הפוסטים הבאים יעסקו במדיניות ותכנון פעילות מדיה חברתית, ובשילוב תמונות בפעילות אונליין.

1. להשתמש במובייל באופן אישי במסגרת העבודה

עד שלא מתנסים בשימוש במכשיר מובייל ובאפשרויות המגוונות שלו, קשה להבין את האפשרויות שגלומות בו (ואת זה אני אומרת מניסיון!). צריך לזכור שזה מכשיר פרטי: כדי ליהנות ולהתקין אפליקציות ושירותים שונים צריך להתחבר עם פרופיל משתמש וסיסמה.

לסמרטפונים הנפוצים כיום יש כוח חישוב כמו שהיה לפני 30 שנה למחשבי על שעלו 15 מיליון דולר, והם יכולים לעשות הרבה יותר מאשר שיחות טלפון וידוי ציפורים בחזירים:

  • תיעוד: צילום ועריכת תמונות, הקלטת קבצי קול, הסרטה באיכות גבוהה יחסית
  • שיתוף ועדכון בזמן אמת מאירועים כמו כנסים או הפגנות
  • איתור מידע ושירותים מבוססי מיקום: למצוא את מה שאני צריכה עכשיו בסביבה הפיזית בה אני נמצאת
  • קריאת מידע בקוד QR והפצת מידע כזה
  • התקנת אפליקציות, של עמותות אחרות ובכלל, לקבלת השראה לשירותים ותכניות

דוגמה מעוררת השראה לקמפיין שמשלב שימוש בטלפונים חכמים ו- QR code היא קמפיין ה"פארק-עולם" של סנטרל פארק:

2. להתאים ניוזלטר ופרסומי דוא"ל לקריאה בטלפון נייד

ככל שיש יותר אפשרויות לצרוך מידע ברשת: מחשב נייח, מחשב נייד, טאבלט, טלפון – יש למשתמשים הרבה יותר צירופים אפשריים של גודל מסך לצפייה בתכנים. כדי לאפשר חוויית משתמש טובה, אפשר (ומומלץ) להתאים את העיצוב להתמודד עם מסכים בגדלים שונים: עיצוב רספונסיבי, כלומר עיצוב שמגיב לגודל המסך. באתר חוויית משתמש ישראל התפרסם מדריך מוצלח לעיצוב רספונסיבי שכדאי לקרוא כדי להכיר את הנושא.

מכל האפשרויות שבפניהם, 38% מקוראי ניוזלטרים קוראים אותם במובייל. לכן חשוב שהפרסומים שאתם מפיצים בדוא"ל יהיו ידידותיים לקריאה במובייל: גודל נוח של הטקסט, התאמה לרוחב המסך, שיהיה קל להקליק, שהתמונות לא יהיו גדולות וכבדות מדי.

מניסיוני, ככל שהעיצוב פשוט יותר: עמודה אחת של הטקסט בלי תיבות בצד, לא יותר מדי תמונות ושיהיו בגודל פרופורציונלי לטקסט, שימוש בכותרות – יש יותר סיכוי שזה יראה טוב גם במובייל.

כשאתם קושרים חוזה עם ספק ניוזלטרים בדקו את אפשרויות ההתאמה לקריאה במובייל. במהלך עיצוב ניוזלטר חדש – בדקו איך הוא נראה במובייל לפני שיוצאים בתפוצה רחבה.

3. להתאים אתר קיים למשתמשי מובייל

כיום בערך 5% מהתעבורה באתרי אינטרנט רגילים מגיעה ממובייל. כשהאתר נגיש וידידותי למובייל, זה מכפיל את עצמו, לפעמים תוך כמה חודשים.

בדקו: איך אתר האינטרנט שלכם נראה במובייל? אם האתר מבוסס על מערכת קוד פתוח כמו דרופל או וורדפרס, אולי תגלו שבאתר שלכם יש עיצוב רספונסיבי: גודל הטקסט והתמונות מתואמים לגודל המסך, כמו גם פריסת הרכיבים בדפי האתר. אם לא – יכול להיות שאפשר להוסיף אפשרויות כאלה ע"י התקנת פלאגינים ומודולים, אולי לחלקים מהאתר ולא לכולו.

בדקו: איך משתמשים במובייל באתר שלכם? בגוגל אנאליטיקס ובכלי ניתוח אחרים יש כלים ללמוד על שימוש מובייל באתר: אילו מכשירים, אילו מערכות הפעלה, איך גולשי מובייל רואים את האתר שלכם. כדאי לבדוק ולהכיר את הנתונים, ולהשוות לתקופות זמן קודמות כדי לראות מגמות בשינוי השימוש במובייל. סביר להניח שתהיה צמיחה, כיוון שהשימוש במובייל עולה עם הזמן.

עוד אפשר לראות מידע על שימוש במובייל, באזור ניתוח האתרים המפנים לאתר שלכם. כתובת של אתר שמתחיל ב- ".m" מסמן בדרך כלל הפנייה מגרסת מובייל של אתר. למשל: m.facebook.com  או m.ynet.co.il

אם האתר שלכם הוא  בלוג, זה  יהיה יותר קל. יש כיום תבניות עיצוב שמותאמות לקריאה במובייל. WordPress.com  וגם blogspot.com תומכים בקריאה במובייל באופן מובנה.

כמובן שאם אתם עובדים על אתר חדש, חשוב להתייחס ולחשוב על מובייל בפיתוח האתר.

4. לתכנן ולפתח אפליקציה

תכנון ופיתוח אפליקציה למובייל, צריכים לבוא מתוך זיהוי צורך או תשוקה של ה"לקוחות" שלכם (ולא בגלל שזה מגניב ואנחנו רוצים שתהיה לנו אפליקציה). המטרה של פיתוח אפליקציה צריכה להיות מתן שירות ממוקד ומועיל למשתמשים. עוד שאלה שצריך לענות עליה היא איך נתארגן מבחינת משאבי זמן וכסף לפיתוח והפצת האפליקציה?

נסו למצוא: האם יש שירות שאתם נותנים, אולי במסגרת תכנית חדשה שמפעילים השנה, אולי להכניס לתכניות של שנה הבאה – שיכול להיות שימושי לאנשים שמשתמשים במובייל?

שימוש בטלפונים סלולריים לא חייב להיות פיתוח אפליקציה. HablaCentro הוא מודל להפצה וקריאת מידע בין אזרחים (ללא פיקוח המדינה) במדינות דרום אמריקה, ע"י שליחת מסרוני טקסט וקבלת המידע במסרונים או באתר אינטרנט. FrontlineSMS היא מערכת חופשית לשימוש שמיועדת לדיווח והפצת מסרים בהודעות טקסט. כל ארגון בעולם יכול להתקין את המערכת ולהשתמש בה.

לקבלת השראה ורעיונות, כדאי להעיף מבט:

לא כתבתי בפוסט הזה על בעיות שעולות בשימוש במובייל: המכשיר גורם לנו להיות מחוברים וזמינים כל הזמן, להתמכר לעדכונים המהירים, להיות חשופים לבעיות אבטחה, גניבת מידע, מעקב, ועוד. אבל כמו עם כל טכנולוגיה, אפשר להשתמש בה לטובה או לרעה ואנחנו צריכים להגדיר את הצרכים, המטרות והציפיות שלנו ולא לצפות מהטכנולוגיה לעשות זאת עבורנו.

קישורים מומלצים נוספים להיכרות עם שימושי מובייל במגזר השלישי:

אשמח לשמוע על אפליקציות שימושיות ומומלצות, ועל דוגמאות של שימוש במובייל לשינוי חברתי – בישראל ובעולם.

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

4 תגובות בנושא “השנה הולכים על מובייל: 4 דרכים לשלב מובייל בפעילות לשינוי חברתי”

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא