בלוגים לשינוי חברתי

מתוך המפגש השלישי. המפגש התקיים בתאריך ב-20/4/2009. תודה רבה לענת פלג על הסיכום.

בלוג יכול להיות כלי שימושי לארגון: שימוש עצמאי או במסגרת שיתופי פעולה עם ארגונים אחרים. בלוג אף יכול לשמש כאתר הארגון במקרים מסוימים.

מקור השם בלוג: web-log (יומן רשת). בהתחלה בלוגים שמשו בעיקר לכתיבה אישית או עיתונאית. כיום יש גם בלוגים ארגוניים, שיתופיים, לימודיים ועוד.

ליבת הבלוג הוא הפוסט, רשומה שמתפרסמת בבלוג כמו דפים ביומן. בדרך כלל הפוסטים מסודרים לפי סדר הופעתם. ניתן לתייג את הפוסטים לפי נושאים ואז הציג את המידע שבבלוג גם על ציר הזמן וגם לפי תחומי עניין.

אפשר לפרסם בלוג על אתר פרטי או באתרים המשמשים פלטפורמות לכך. למשל:

Blogpost, wordpress, blogli, ישרא-בלוג, תפוז, קפה דה-מרקר ועוד.

יתרונות הבלוג:

  1. פשוט וזול להקמה ותחזוקה. יכול להיות אפילו בחינם.
  2. אנחנו יכולים לייצר אותו בעצמנו. כלים לבלוגים כתובים כך שיעבדו איתם אנשים ש"לא מבינים במחשבים".
  3. מנועי חיפוש אוהבים אתרי בלוגים כי התוכן בהם מתעדכן לעתים קרובות ומהר, והתשתית שלהם מאפשרת מציאת תכנים רלוונטיים ביעילות.

למה לפרסם בלוג?

  • הבלוג מאפשר ביטוי אישי כפובליציסט. זהו אופן ביטוי דמוקרטי, שאינו דורש ידע מקצועי כלשהו או קשרים עם אמצעי התקשורת הרשמיים או בעלי הכוח הכלכלי. זוהי דרך זמינה וזולה להביע עמדה או להעביר מידע לאחרים.
  • בלוג אינו נדרש לעבור מבחן עריכה על ידי אחרים, בעלי אג'נדות משלהם.
  • בלוג מאפשר להעלות תכנים מהר, תגובה מהירה להתרחשויות, ללא התחשבות ב"דד-ליין".
  • בלוג מאפשר ריבוי קולות: בלוג יכול להיכתב על ידי יותר מכותב אחד – כאשר לכל הכותבים המוסכמים יש הרשאות להעלאת פוסטים.
  • בלוג יכול להיות גם פלטפורמה לשותפות של כמה ארגונים, שיש להם נקודות השקה באג'נדה  זמנית ספציפית או ארוכת טווח.
  • בלוג מאפשר פתיחה בשיחה, דיון בנושא מסויים. בלוג יכול להיות אמצעי לגיבוש קהילה.
  • בלוג אף יכול להיות כלי לימודי כאשר רוצים שרבים יקראו את התכנים, שיופיעו כפוסטים.

הבלוג האישי: בלוגים דומים לטורים אישיים בעיתונות – אנשים מתחברים לכתיבה של כותבים מסוימים, הן מבחינת הסגנון והן מבחינת תכנים שמעניינים אותם ועמדות שהם מרגישים שותפים/מתנגדים להן.

עם זאת, הפורמט של האינטרנט, בהיותו חדש, מאפשר לשבור ז'אנרים מסורתיים ולכתוב תוך "גלישה" בין ז'אנרים: מסיפור אישי, דיווח על אירוע ועד דעה מקצועית. יש בלוגים שנקראים על ידי אלפים ויותר.

הבלוג המקצועי: בלוג של מומחה בתחום מסויים או של ארגון מקצועי.

יצירת קישורים בין בלוג אישי לבין אתר מקצועי או אתר ארגוני מאפשרת שיתוף בין ממדים אישיים לממדים ארגוניים, ולמעבר בין מידע שימושי לבין מידע אישי או דעות. למשל: עו"ד סוזן וייס מ"מרכז צדק לנשים" מפרסמת בלוג בנושא עגינות וסירוב גט. באתר הארגון מופיע קישור לבלוג שלה.

בלוג יכול להיכתב בשם ארגון כשם שבלוג יכול להיכתב בשם אדם פרטי המזדהה בשמו המלא. יש בלוגים שנכתבים בזהות סמויה כאשר המחבר אינו מעוניין לחשוף את פרטיו האמיתיים, כאשר האנונימיות מאפשרת ביטוי נועז וחופשי יותר.

הבלוג מוגבל לכלים ולאפשרויות שמעניק האתר המארח אותו. wordpress, לדוגמה, התחיל כמערכת לניהול בלוגים, אבל התפתח במגוון הכלים עד כדי כך שהוא יכול להוות בסיס לאתר אינטרנט שיש בו גם בלוג. עם זאת, השימוש באתרי בלוגים מגביל את המשתמש בשליטה שלו על תכונות הבלוג.

איך קוראים בלוגים?

לבעל הבלוג יש מעמד "ראשון" בבלוגו, אבל אחרים מוזמנים להגיב לדברים, והתגובות מובילות לא פעם לדיונים. עם זאת, ישנם קוראים שאינם מגיבים כלל. לפעמים קשה לדעת מהתגובות כמה באמת קראו את הפוסט.

מתקיימים גם קשרים בין בלוגרים שונים – על ידי פרסום קישורים רלוונטיים לבלוגים זה של זה. אפשר להוסיף קישורים הן בתוך הפוסט, והן בתגובות לפוסט. בדרך כלל המגיב יכול לכלול גם את המייל שלו וכך לאפשר יצירת קשר בין האנשים המגיבים. בלוגר גם יכול לפרסם רשימת קישורים כתפריט בבלוג שלו – אלה יכולים להיות קישורים גם לבלוגים אחרים.

רשת האינטרנט מבוססת קישורים – ככל שיש יותר קישורים בעמוד, זה אומר שאתה מחובר יותר.

כדאי להתחבר לאתרים, לגורמים שמקושרים מאוד, כי כך אתה נחשף להרבה מבקרים מאתרים שונים.

בלוג מאפשר לגולש להירשם כמנוי ולקבל הודעה כאשר עולה פוסט חדש (אם באמצעות RSS – עדכון אוטומטי על שינוי ותוספות באתר שאנו מתעניינים בו או באמצעות מייל). לכן בלוגים אף יכולים לשמש כ"ניוזלטר" – אם חלק מהפוסטים הם בעצם עדכונים על חדשות.

ניהול ידע בבלוגים

לכל פוסט אפשר לתת תגיות או קטגוריות, כלומר מילות מפתח שלפיהן ניתן יהיה בעתיד למצוא תכנים בבלוג. חשוב לעשות שימוש ביכולת הזאת על מנת להפוך את הפוסטים לנגישים לאורך זמן ובהקשרים שונים לפי צרכי הכותבים והקוראים.

Blogroll – רשימת קישורים מומלצים המופיעה בתפריט קבוע. יכול להציג את עולם התוכן של כותב הבלוג, לקשר לנוכחויות אחרות שלו ברשת, להחמיא לעמיתים.

Widget – תפריטים ותכנים שאפשר להוסיף לבלוגים, שכלולים טכנולוגיים שאתר הבלוג מציע ואשאר מאפשרים הוסיף תכנים או כלים שונים. (כמו gadgets).

איך מתחילים?

מומלץ להתחיל בקריאה של בלוגים על מנת להתוודע לעולמם, לדרכי הביטוי בהם, לגיוון הרב שנמצא בהם. למשל, האתר גרייפס (ענבים) הוא אגרגטור תוכן שמציג פרסומים מכ-450 בלוגים בעברית.

כדאי להתוודע לנימוסים המקובלים בבלוגים. הבלוגייה היא קבוצה חברתית שכאשר נכנסים אליה כדאי להציג את עצמך, לדבר בנימוס, לתת לינק לאתר שלך, לא להתלהם וכו'.

בפסיכולוגיה החברתית מדברים על אפקט ההדדיות, כפי שתתנהג אל אחרים כך יתנהגו אליך. אם תהיו נדיבים בלינקים ובקרדיטים, יהיו גם נדיבים כלפיכם.

  • כדאי לעדכן לפחות פעם אחת בשבוע
  • לא לשכוח לקשר לנוכחויות אחרות שלכם ברשת
  • לקשר לאתרים וכותבים אחרים כאשר זה רלוונטי

כאשר נערכים לכתיבת בלוג כדאי להביא בחשבון: מה צריך להיות בבלוג על מנת שהאנשים שאנחנו מעוניינים שיגיעו אליו אכן ירצו להיות בו? איזה אופי נרצה שיהיה לבלוג שלנו?

אפשר לראות את הבלוג כפיילוט לאתר, להתנסות, לשנות, ולקבל תגובות מאחרים.

ההיערכות לקראת פתיחת הבלוג

●         לבחור את הפלטפורמה שמתאימה לנו: התקנה פרטית או באתר ציבורי? עם פרסומות? בלי? בחו"ל? באיזה אתר? ועוד.

●         להכין מראש תוכן קבוע שתרצו להציג: דף "אודות", פרטים ליצירת קשר. (*לא בכל הפלטפורמות אפשר להציג דפים קבועים.)

●         להכין מראש קישורים שנרצה לכלול בו

●         לקבוע מי יהיו בעלי הרשאה לכתוב פוסטים. האם תהיה לכולם ססמה אחת או נפרדת לכל אחד? אם יש כמה כותבים: האם למנות אחד מהם לעורך ראשי?

●         יש לקבוע מדיניות תגובות: לסנן, לא לסנן בכלל, לסנן – לפי אילו קריטריונים?

התוכן הוא המלך! כללים לכתיבה באינטרנט

אנשים קוראים באינטרנט אחרת מאשר קוראים דף מודפס. בסופו של דבר, מה שימשוך קוראים לבלוג שלנו (או לאתר שלנו) הוא התוכן.

  • לכתוב קצר
  • פתיח מעניין
  • כותרת מושכת
  • רהיטות: משפטים קצרים, רצוי עם נושא אחד ופועל (נשוא) אחד
  • פסקאות קצרות
  • לינקים בתוך הטקסט (או בסופו אם לא רוצים שיברחו מהטקסט לאתר אחר)
  • אמינות אמינות אמינות
  • טון אישי, שנוח לכם איתו ומתאים לתכנים שאתם עוסקים בהם ולקהל שאתם פונים אליו

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

תגובה אחת בנושא “בלוגים לשינוי חברתי”

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:לבטל

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

Exit mobile version
%%footer%%