משלוח אורגני: קישורים וחדשות ברשת, דצמבר 2017 + סיכומי שנת 2017 בבלוגים ואתרים עצמאיים

2017, spell with Flickr

והפעם במשלוח: ביטול נייטרליות הרשת בארה"ב, תכנית חדשה ורחבת היקף להכשרת נשים מתכנתות בישראל, עדכון תנאי המענק לעמותות של גוגל, הרשמה לאות האפקטיביות לשנת 2018, והרבה סיכומי שנה ורשימות פוסטים פופולריים בשנת 2017 מרחבי הרשת ורשימות הקריאה שלי. 

גוגל עדכנה את תנאי המענק לעמותות – Google Grants. בין השינויים המרכזיים: על העמותה לעמוד באחוז הקלקות הגבוה מ-5% בממוצע בחשבון הפרסום, יש להשתמש במילות מפתח עם ציון איכות 3 ומעלה בלבד,  נכנס איסור על שימוש במילות מפתח כלליות, יש צורך באישור מחדש לקידום אתרים ודומיינים נוספים במסגרת המענק. פרטים נוספים בפוסט הזה של "מינוף דיגיטל".

הוכרזה תכנית חדשה של She Codes בשיתוף משרד העבודה והרווחה להכשרת נשים מתכנתות והשמתן בחברות טכנולוגיה בישראל. משרד העבודה והרווחה הודיע החודש על הקמת המיזם המשותף בעלות של כ-20 מיליון שקל למשך שלוש שנים ובמימון משותף 50:50.

החלה ההרשמה לאותות האפקטיביות לשנת 2018. השנה יוענק ציון חדש לשבח לפעילות חברתית בעלת אימפקט חברתי מדיד המגובה בנתונים. מועמדות זו פתוחה לא רק לעמותות. לפרטים ולהרשמה.

ביטול נייטרליות הרשת בארה"ב: מה זה אומר, איך זה ישפיע עלינו, ומה מצב נייטרליות הרשת בישראל – באיגוד האינטרנט הישראלי הכינו דפי מידע בנושא, הסברים וקישורים.

אחריות תאגידית: שירלי קנטור משתפת רשמים ותובנות מכנס מעלה 2017. איך ארגון מעלה מנסה למתג מחדש את השיח על אחריות תאגידית, איך אנשי השיווק והשירות יכולים להפתיע את האנושות לטובה, ואיך גבר בן 70 שגילח את אבא שלו גרם לי לבכות.

קבוצות בפייסבוק לארגונים חברתיים: למה ואיך כדאי לארגונים חברתיים להשתמש יותר בקבוצות פייסבוק לפיתוח קהילה, תקשורת ופיתוח ידע חדש? באילו היבטים קבוצות לא יכולות להחליף דפים (עדיין), ואיך אפשר לפתח אסטרטגיית תוכן ושיווק שמשלבת פעילות בדפים ובקבוצות? כל זאת ועוד בפוסט אורחת שלי בבלוג שתיל.

ישראבלוג, זה עוד לא הסוף: ערוץ 10 הודיע שיסגור בסוף דצמבר 2017 את פלטפורמת הבלוגים, ואני פרסמתי פוסט פרידה. נכון לעכשיו, ישראבלוג עדיין פועלת וערוץ 10 במגעים עם גורמים שונים להעברת השרתים והפלטפורמה לניהולם. (לא שהם פרסמו משהו רשמי בנושא). בפוסט יש לינקים לכמה מדריכים לגיבוי הבלוג והעברתו, לינקים לקבוצות בלוגרים של ישראבלוג בפייסבוק, ומחשבות שלי בנושא.

פייסבוק הודיעה שתתחיל להעניש דפים ופרופילים אישיים שיפרסמו בפוסטים שלהם קריאות לשיתוף, סימון לייק, תגובות, ותיוגים. מצד אחד, זה צעד שבא להילחם בפוסטים ספאמיים, מצד שני זה עלול לפגוע עוד יותר בדפים ופרופילים של פעילים חברתיים. (בנוסף לירידה המתמשכת בחשיפה האורגנית לתוכן).

סיכומי שנת 2017 בבלוגים ואתרים עצמאיים

גם השנה הרכבתי לעצמי רשימה של סיכומי שנה שנראים לי מעניינים, ואני שמחה לשתף כאן. מבחינתנו כקוראים, זאת הזדמנות לא רק לסיכומים, אלא גם להכיר בלוגים ואתרים חדשים, לרענן את מקורות המידע ורשימות הקריאה שלנו, ולתמוך בכתיבה עצמאית ברשת – בקריאה, תגובות, שיתוף או תמיכה כספית.

מעבר לטעימות שכאן, למעקב במשך השנה אני ממליצה להשתמש במנוי בקורא RSS, טוויטר או דוא"ל. בפייסבוק דברים מתפספסים, וחבל.

יש לכם המלצות לסיכומים נוספים? אנא שתפו בתגובה עם קישור. אפשר גם סיכומי שנה באנגלית בנושאי טכנולוגיה, שינוי חברתי והמגזר השלישי.

טכנולוגיה, מדע וחברה

חדשנות חברתית: עשרת המאמרים הפופולריים בשנת 2017 במגזין החדשנות החברתית של סטנפורד, SSIR: הגיע הזמן להפסיק להעלות מודעות, שינוי תפיסה בתכנון מענקים, חדשנות ארגונית ברת-קיימא ועוד.

טכנולוגיה וחינוך: 50 הכלים הפופולריים ביותר לשנת 2017 בבלוג "כלים קטנים גדולים" של אפרת מעטוף (מתוך כ-760 כלים שנסקרו באתר).

ב"הידען" מסכמים את שנת 2017 בתחומי המדע, הסביבה, והחלל.

לייפהאקינג: המיטב של שנת 2017 באתר לייפהאקר ברשימות לפי תחומים: טכנולוגיה, קניות, מדריכים, פרויקטים, אוכל ומטבח, התאמת סביבת עבודה ועוד ועוד.

הת'ר מנספילד מציינת עשרה טרנדים בתקשורת דיגיטלית ופיתוח משאבים שכדאי לעקוב אחריהם בשנת 2018. בין השאר: האינטרנט של הדברים, תחייתו המחודש של הדוא"ל, העברת תשלומים בתוך רשתות חברתיות, ועוד.

סיכום שנת 2017 בפייסבוק, של פייסבוק.

אקטואליה וחדשות

סיכום שנת 2017 ב"מקום הכי חם בגיהנום": כרסום יסודות הדמוקרטיה בשנת 2017.

ב"שיחה מקומית" מסכמים את 2017 עם בחירת סיפור השנה: סיפור עלייתו ונפילתו של דוד ביטן (מאת אלי ביתאן) ועם עשרת הפוסטים הנקראים ביותר באתר השנה.

מה העולם חיפש בגוגל בשנת 2017: מעניין להשוות טרנדים עולמיים, מקומיים, ואת הנושאים ושאלות החיפוש שצוות גוגל בוחר להדגיש בסרטון.

לשמור ולקרוא אחר כך: המאמרים והסרטונים הפופולריים ביותר לשיתוף וקריאה באפליקציית pocket בשנת 2017.

תרבות, אמנות ושאר רוח

ספרות: ירין כץ, הקורא בספרים, ממליץ על ספרים שקרא ואהב ב-2017. בבלוג ביקורות הספרים "החיים עצמם" סוגרים את השנה עם רשימת ספרי השנה של החיים עצמם. עשרת הסיפורים הפופולריים ביותר בשנת 2017 במעבורת – פרויקט הסיפור הקצר.

עיצוב ואמנות: יובל סער מסכם ב"פורטפוליו" את תחומי האמנות, עיצוב ואפנה בישראל בשנת 2017. יש גם רשימת הכתבות הנקראות ביותר.

קולנוע: יאיר רווה מסכם את השנה ב"סינמסקופ" עם רשימת סרטי השנה של סינמסקופ ובחירה ב"וונדר וומן" לסרט האמריקאי החשוב של השנה. ב"עין הדג" בוחרים את סרט השנה בסקר, ומציינים את 20 הדקות הגדולות בסרטים בשנת 2017.

מוסיקה: פרינפי, חבר ובלוגר של פוסט בשנה, בחר את 50 הטרקים המוצלחים של שנת 2017, ובנה רשימת השמעה.

אוכל ומתכונים: המתכונים הפופולריים ביותר לשנת 2017 של עוגיו.נט.

פרויקט חג המולד של הפריזאית 2017 מוקדש לנושא מלונות ושהות בהם.

המיטב של Brain Picking לשנת 2017, כולל מכתבים היסטוריים, איורים לספרי ילדים, סקירות ספרים, ואת ספר הפרחים המיובשים של אמילי דיקינסון.

עשרת המאמרים הפופולריים באתר "אלכסון" בשנת 2017. רובם מאמרים מתורגמים מכתבי עת באנגלית, בנושאים כמו: למה גברים אונסים, חוקי המשיכה, השעון הביולוגי מתקתק לאט, חכמת המתבודד, מזל: גזור ושמור, ועוד.

בינתיים, ביפן: עשרת המאמרים הפופולריים באתר Spoon & Tamago בשנת 2017, וחמשת המוצרים הפופולריים בחנות המקוונת שלהם.

עשר ההרצאות הכי טובות ב-TED בשנת 2017, בבחירה של אוצר התוכן כריס אנדרסון.

יורופיאנה הוא מאגר מידע שמנגיש תכנים דיגיטליים של מוזיאונים, גלריות, ספריות וארכיונים ברחבי אירופה, לחיפוש ולשימוש בתכנים שנמצאים בנחלת הכלל.  אלו 20  מונחי החיפוש הפופולאריים ביותר בשנת 2017 באתר. פאריס שולטתתת. הונגריה ובודפשט מפתיעות.

הצעות לשנה החדשה

לממש תכניות לשנה החדשה: ששה לוחות טרלו שיעזרו לכם להגשים את התכניות לשנה החדשה.

לנסות אפליקציית מסרים חדשה: יניב אביטל מציין 10 סיבות לכך שטלגרם עדיפה על ווטסאפ.

להתמקד בדבר אחד בכל פעם: המדריך של ליאו באבאוטה.

לקרוא יותר ספרים:  הטיפים של Apartment Therapy.

הצעות משנה שעברה, שעדיין רלוונטיות:

לערוך את הגדרות ההתראות בטלפון הסלולארי, ולבחור בקפידה את ההתראות שאנחנו רוצים לקבל, כפי שמציע ד"ר ירדן לוינסקי.

לעבור על הצ'קליסט הפיננסי לסוף השנה שפרסמה "הסולידית", ולתכנן את השנה הבאה.

 

הירשמו לקבלת משלוח אורגני חודשי בדוא"ל

פעם בחודש מתפרסם כאן אוסף קישורים והמלצות בנושאי טכנולוגיה, חברה וקהילה, ששיתפתי במשך החודש במדיה חברתית. הרעיון נולד במטרה לעקוף את החשיפה האורגנית החלשה של דפים בפייסבוק ולשתף אתכם מידע ותוכן מעניינים. לקבלת העדכון לתיבת הדוא"ל, הירשמו לעדכונים מהבלוג, בתיבה מצד ימין למטה. אתם מוזמנים גם לשתף ולהפיץ הלאה.

 

בתמונה:2017, נוצר באמצעות Spell with Flickr.

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא