רשתות חברתיות ככלי עבודה לשינוי חברתי

מתוך המפגש שנערך ב-25/5/2009. סיכמה: תמי רובל

רשתות חברתיות באינטרנט הן כלי לפיתוח ושמירה על רשתות חברתיות בעולם האמיתי. מטרת ההרצאה היתה לחשוב איך אפשר להשתמש בהן כדי לקדם את הארגון והאג'נדה שלו.

רשת חברתית היא קבוצה של אנשים שמתקיים ביניהם קשר. תחזוקה של רשת לוקחת זמן ואנרגיה. היא יעילה יותר ככל שאנחנו ממוקדים יותר במטרה שלנו, ובמי שאנו רוצים להגיע אליו.

דוגמאות:

  • התעוררות-ירושלמים הריצו קמפיין בפייסבוק לקראת הבחירות המקומיות בירושלים. הם  שלחו תזכורות ללכת להצביע, הזמנות לאירועים ועדכונים. הם ידעו שקהל היעד שלהם, ירושלמים צעירים, נמצאים בפייסבוק ובחרו לפנות אליהם שם.
  • מרכז הסיוע לנפגעות תקיפה מינית בירושלים ערכו יריד בו נמכרו פרטים שנתרמו ע"י מעצבים ובעלי עסק במחיר נמוך. הם פרסמו את היריד בפייסבוק וגם שלחו מכתב תודה לכל מי שנרשם ליריד.

ויש כמובן כל הזמן עוד ועוד דוגמאות.

נושאים שכדאי לשקול בנוגע לפעילות ארגון ברשת חברתית:
1. האם להפריד בין הכרטיס האישי לארגוני?
נראה שזה מומלץ גם אם יש חפיפה מסויימת בתכנים, כדי שנוכל לקדם תכנים ארגוניים שאנחנו לא פעילים בהם באופן אישי מחד, ולשתף חברים ובני משפחה בתכנים אישיים שלא קשורים לארגון מאידך.

2. מגבלות: המהפכה הבאה לא תתחיל מפייסבוק.
זה לא מה שיוציא אנשים לרחובות, אבל אולי זה יאפשר להם לדעת על זה. הפעילות באינטרנט לא עומדת בפני עצמה, היא מתווספת לפעילויות בעולם האמיתי וממנפת אותן.

3. פרטיות: אפשר להגדיר בפייסבוק איזה מידע חשוף לכולם ואיזה רק לחברים.

אבל אין עדיין אפליקציה שמאפשרת לחשוף מידע מסוג מסויים לחברים מהעבודה ומידע מסוג אחר למשפחה וחברים אישיים. לכן ההפרדה לשני כרטיסים, אישי וארגוני, יכולה להיות מועילה

4. מה זה דורש?

תחזוקת הכרטיס דורשת בין חצי שעה ושעה ביום, כאשר מדובר בתחזוקה שוטפת של עדכון, יצירת קשרים חדשים ושימור קשרים קיימים. כאשר יש אג'נדה ספציפית שרוצים לקדם זה יכול לקחת יותר זמן.

מה הפעילות ברשת חברתית כוללת?

  • לבנות פרופיל שמציג אותי ברשת. להוסיף מאפיין גרפי: תמונה אישית או לוגו של הארגון.
  • לאתר מכרים מהעולם האמיתי: אפשרי דרך רשת המייל.
  • להרחיב את הרשת: להכנס לכרטיסים של אחרים ולהיחשף לחברים שלהם, להצטרף לקבוצות שעוסקות בנושאים ספציפיים, להגיב לתכנים של אנשים אחרים…

מאפיינים של כמה רשתות מוכרות:
פייסבוק
רשת בינלאומית ורב לשונית. אפשר להגדיר מי רואה מה: מה חשוף לכולם ומה לחברים בלבד. נדרשת הרשמה לצפייה וליצירה של תכנים. נוח לחפש ולמצוא בה תכנים, אפשר לערוך חיפוש לאנשים, לאירועים לקבוצות ועוד.
בנוסף, הרשת פתוחה למפתחים: אפשר לפתח פלטפורמות שיתקשרו עם פייסבוק. וורדפרס, למשל, מתקשר עם פייסבוק ולכן אפשר ליצר קשר אוטומטי שכאשר כותבים משהו בבלוג הוא מתעדכן אוטומטית בפייסבוק.
אפלקציות בפייסבוק: האפליקציה הבסיסית ביותר היא ליצור כרטיס לאדם או לארגון. בנוסף, אפשר ליצור קבוצה סביב סוגיה או מאבק שאנחנו רוצים לקדם. למשל: יש קבוצה של קואליציית עיקר המקדמת מודעות להסכמי קדם נישואין למניעת עגינות. קבוצה יכולה להיות פתוחה לכולם או קבוצה סגורה שמיועדת רק לחברים. כמו כן, אפשר ליצור אירוע, אשר מפרסם אירוע אמיתי שמתרחש במציאות.
פייסבוק מאופיינת במרחב פעולה גדול מאוד: אנשים רבים, בגילאים שונים, מארצות שונות. אפשר להשתמש בה כדי לשמור על קשר עם מגוון גדול של אנשים מרשתות שונות: עבודה, משפחה, חברים קרובים ומכרים רחוקים.
פייסבוק מתפרנסת מפרסומות. יש בתוך פייסבוק קבוצות שמתייחסות להתנהלות הפנימית של האתר, למשל היו בעבר תלונות על כך שחשפו יותר מדי מידע אישי למפרסמים, והופעל לחץ מהמשתמשים כאשר היה שינוי בתנאי השימוש באתר.

קפה דה מרקר
רשת ישראלית בבעלות עיתון הארץ. כל התוכן הוא בעברית והרבה בלוגים הם עם אוריאנטציה שיווקית, מעודדים בגלוי לקדם רעיונות עסקיים ברשת זו ולפעמים נוצרת עקב כך תחושה ש"מנסים למכור לנו משהו". אפשר לצפות בכל התכנים ללא הרשמה. אם רוצים להגיב או לכתוב חייבים להירשם. הכללים של עיצוב די נוקשים. למשל: תמונה אישית חייבת להיות תמונה שלכם, ולא ניתן להציג דימוי או תמונה אמנותית, בניגוד לרשתות אחרות. בנוסף, אם רוצים לפתוח קבוצה או קהילה צריך לעבור דרכם ולקבל אישור. כנראה בגלל שזה שייך לעיתון מוכר יש שם צורך ביותר פיקוח ומעקב. יש אפשרות לפתוח בלוג בקפה ואפשר להציג תכנים מבלוגים בפלטפורמה אחרת כמו  וורדפרס או תפוז. כמו כן, יש קהילות שעוסקות בנושאים שונים. כל יום בדף הראשי של אתר "הארץ" מתפרסמים שני פוסטים מבלוגים בקפה דה-מרקר ושני דיונים מהקהילות.

MySpace
רשת שפעילים בה בעיקר אמנים, שחקנים ומוזיקאים ששמים קישור לתמונות, לקטעי קול ווידיאו.  הכרטיס משמש עבורם כמיני אתר לפרסם את היצירות שלהם.

LinkedIn
רשת חברתית עסקית שמאפשרת להציג כרטיס מקצועי. מדובר במועדון עסקי יותר סגור ודיסקרטי. הקבוצות הן בעלות אופי עסקי ומקצועי, והקשרים הם יותר עסקיים: מגייסים עובדים או מחפשים עבודה. גם האפליקציות יותר עסקיות: אפשר לקשר למצגות ולמאמרים, לרשימות קריאה ועוד. יש אפשרות לפרסם שאלות ולענות עליהן וכל לייצר מוניטין של מומחה בתחום. פעילות שוטפת ברשת זו יכולה להיות פחות תובענית, פעם בכמה שבועות, פרט לתקופות בהן יש מטרה מוגדרת כמו למשל מציאת עבודה.

קיימות רשתות חברתיות רבות נוספתו שמתמקדות בנושא מסויים או בקהילה מסויימת של אנשים. בוודאי יצוצו בעתיד רשתות חברתיות נוספות. לכן, חשוב להכיר את העקרונות הכלליים של רתשות חברתיות באינטרנט ולבחור לפי מה שמתאים לכם.
איך לקשר כרטיס ברשת חברתית לאתר או בלוג:
בפרופיל בפייסבוק יש מקום לקישור קבוע לכתובת של אתר.
בנוסף, אפשר לפרסם פעילות כמו פוסט חדש או מידע חדש באתר שלכם.
אפשר גם לעשות עדכון אוטומטי באמצעות RSS להצגת המידע בפייסבוק

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

תגובה אחת בנושא “רשתות חברתיות ככלי עבודה לשינוי חברתי”

  1. סרטי קולנוע לילדים – שירות חדשני המאפשר לך לעבוד בהפקות הכי שוות כניצב ללא התחייבות, ללא ניסיון וללא הכשרה. ברגע שנרשמת לשירות, המערכת שולחת לך התראה על עבודות ניצבות רבות ומגוונות. כל מה שנשאר לך לעשות זה להתקשר ולקבוע לך מועד לעבודה.
    שחקנים ישראלים הגיב:

    שלום. מסכימה איתך! אינטרנט בכלל ורשתות חברתיות בפרט שינו את כל השכבה המודרנית.. הם שחקנים עיקריים בזירה גלובלית ומשנים לנו חיים, מקשרים אותנו, גורמים לנו להתאהב ועוד..

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:לבטל

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

Exit mobile version
%%footer%%