עיצוב, יזמות ושינוי חברתי: שיחה עם בן בלומנפלד

Choose your problem well.

זאת כנראה העצה הכי טובה שבן בלומנפלד חלק איתנו במפגש בנושא טכנולוגיה, יזמות ועיצוב שהתקיים בשבוע שעבר בירושלים. בלומנפלד היה מעצב מוביל בפייסבוק במשך שש שנים, מהימים שהיו פחות ממאה עובדים בחברה, ודרך הקמת צוות תקשורת עיצוב שתפקידו לתקשר למשתמשים את השינויים העיצוביים (התכופים) בפייסבוק. כיום הוא מנהל שותף ב- Designer Fund, קרן שהקים במטרה להשקיע בחברות ומיזמים שמייסדיהם הם מעצבים ומעצבות. העצה שבלומנפלד נותן למעצבים יזמים, רלוונטית גם ליזמים אחרים, כולל יזמים חברתיים, מתכנני מדיניות, ובכלל לאנשים שחיים בעולם וצריכים להתנהל בו ולהסתדר עם אנשים, קבוצות וארגונים שונים. גם הרעיונות שלו על שילוב של חשיבה עיצובית ותהליכי עיצוב בעבודה ארגונית, רלוונטים לא רק לחברות טכנולוגיות.

בלומנפלד הגיע לארץ לחופשה, ובמסגרת הביקור שלו בירושלים, בהתארגנות מאוד זריזה, נפגש עם קהילת הטכנולוגיה והעיצוב לשיחה. כנראה לא באופן מכוון, המפגש יצא ביום הפתיחה של שבוע העיצוב ירושלים, שזה נחמד. את המפגש יזמו ואירחו "רוח חדשה" ו- Start-Up Nation Central בריסטריט, מרחב העבודה המשותף החדש של "רוח חדשה" במרכז ירושלים.

בלומנפלד סיפר קצת על הרקע  האישי והמקצועי שלו, ועל העבודה בפייסבוק ובקרן שייסד. עם השנים, יצא לו להיפגש עם הרבה נציגים של חברות טכנולוגיה שבאו להתייעץ בנושאי עיצוב. רבות מהחברות והמעצבים נתקלים בבעיות דומות. למשל:

  • חברות טכנולוגיה חושבות על עיצוב מאוחר מדי בתהליך פיתוח המוצר שלהן.
  • מעצבים ומתכנתים לא מכירים אנשים מהקבוצה האחרת. הם קבוצות סגורות חברתית, מכירים אנשים כמוהם אבל לא מכירים אישית ומושפעים מאנשים עם חשיבה שונה.
  • בבתי ספר לעיצוב ואמנות לא מלמדים איך להיות יזמים, איך להקים ולנהל חברות.

גם בחברות ומיזמים שמייסדים מעצבים הוא מזהה בעיות חוזרות:

  • מעצבים צומחים לתפקידים ניהוליים בלי ידע בניהול.
  • אין אתיקה חברתית למעצבים, דבר שמתבטא בשימוש לרעה בעיצוב טוב. למשל, בפרסום מוצרי צריכה מזיקים.

מטרת הקרן היא לתמוך במיזמים שמייסדים מעצבים, אבל גם להגדיל את הטוב בעולם. עם זאת, הם תומכים כרגע רק במיזמים שפועלים למטרות רווח (לא עמותות או חברות לתועלת הציבור). עד כה, הם לא השקיעו בחברות ישראליות, אבל כן השקיעו בחברות עם מייסדים ישראליים.

איך להשקיע בחברות שראוי שיהיו בעולם: כשהוא נפגש עם חברות שמבקשות השקעה, או בכלל עם יזמים שבאים להתייעץ איתו הוא שואל: איך העולם יהיה טוב יותר, אם החברה שלך תצליח? זאת שאלה עקרונית בעבודת הקרן. לא לכולם יש תשובה לשאלה. הרבה אנשים מדברים על הזדמנות, שוק, יש כסף, יהיה כסף – אבל זה לא קשור לשאלה עצמה.

מעצבים נוטים לשמור לעצמם את תהליך העיצוב. הם יודעים שעמיתים אוהבים להתערב, לתת הערות ותובנות. לפעמים נראה שזה מפריע לתהליך העבודה. אבל בפועל, כמעט כולנו מעצבים, אם יודעים את זה או שלא. פתיחת תהליך העיצוב לעוד חוות דעת ועוד שותפים יכול להועיל. כמובן שצריך תהליך עיצוב ברור ומובנה, ומשוב ושיתוף על שאלות ונושאים בנקודות זמן רלוונטיות.

בלומנפלד ציין שהוא רוצה לראות יותר השקעה בעיצוב לשיפור תהליכים פנימיים בחברה. כשחברות עושות את זה, זה משפר את העבודה של כולם. למשל: תמיכת משתמשים ומכירות (סיפר על התערבות שלו כמעצב בתהליכי תמיכת משתמשים בפייסבוק, ועד כמה זה שיפר את העבודה שלהם). עיצוב אינו רק חלק מהמוצר, אלא מתפיסה כללית של חברה או ארגון. הוא הביא לדוגמה את Airbnb ואיך הם עיצבו במיוחד עבור העובדים שלהם את חוברת ביטוח הבריאות שחברות אמריקאיות מחלקות לעובדים חדשים, והן כתובות על-ידי חברות ביטוח באופן שלא נוח לקרוא או להבין. זה קשור לעיצוב סביבת העבודה, תקשורת פנימית, תהליכי עבודה בחברה.

לשאלת הקהל, בלומנפלד חלק טיפים לתהליכי עיצוב טובים בחברה:

  • לשלב מעצבים מוקדם ככל האפשר בתהליך העבודה. לא רק עיצוב של הפתרון, אלא משלב הגדרת הבעיה.
  • לשלב מחקר בתהליך העיצוב.
  • לשלב עיצוב בכל תהליכי החברה/ ארגון, לא רק המוצר.

ומצד שני, עצות למעצבים יזמים:

  • להיכנס לאתר של Designer Fund ולקרוא את הבלוג (הוא לא מתעדכן לאחרונה בתכיפות, אבל אפשר למצוא הרבה חומרים ומידע בארכיון, מ.א.).
  • לבחור היטב את הבעיה שאתם מתמודדים איתה – Choose your problem well.
  • להבין את כל ההיבטים של ניהול עסקי.
  • להבין במה אתם טובים, במה תלמדו להיות טובים, ומה לא תלמדו ולא תעשו וצריך לשכור מישהו שיעשה את זה עבורכם.
  • אל תתמקדו כל כך בעיצוב, תחשבו רחב יותר. בלומנפלד סיפר: אני רואה יזמים מעצבים שעובדים שעות על הפיקסלים של הלוגו… השם עוד ישתנה, הלוגו גם. תחשבו באופן רחב יותר על עיצוב המוצר והשירותים.

כמובן שדיברנו גם על פייסבוק. גם בגלל שהיא חלק מרכזי מההתפתות המקצועית של בן, וגם בגלל שהיא חברה עם פעילות שמשמעותית לעבודה ולחיים של כולנו. בן סיפר על תהליך הכניסה שלו לפייסבוק, והשיחה הארוכה שניהל עם מארק זאקרברג. הוא סיפר שהדגש היה על חיבור של אנשים, השפעה חברתית על איך אנשים מתקשרים ופועלים יחד, ולא על מודל הכנסות ורווח. הם פעלו מתוך הנחה שככל שיש יותר תקשורת בין אנשים יש יותר אמפתיה, ושתהיה לזה השפעה טובה על תקשורת של אנשים בעולם. עיצוב טוב יכול להשפיע בהשגת המטרות האלה, ולכן היה חשוב לו להקים את הצוות שמתקשר שינויים עיצוביים. לקח להם זמן להבין את ההשפעות השליליות או הבעייתיות (פרטיות, שיח אלים, תיבות תהודה, הונאה, ועוד), ואת ההשפעה של בחירות עיצוביות על רווח כספי ועל ערך החברה. כיום, יש שינויים עיצוביים בפייסבוק פעם בשבוע בערך. רובם קטנים ועוברים בצורה חלקה. בלומנפלד לא עובד בפייסבוק מאז שנת 2012, אך אפשר היה לראות שהיא יקרה לליבו, ושיש לו זכרונות טובים ומשמעותיים מהעבודה שם.

תודה רבה ל"רוח חדשה" ו- Start-Up Nation Central על ארגון המפגש וההזמנה להשתתף. זה היה מפגש ראשון בסדרת המפגשים Tech meets Design – סדרת אירועים שעוסקת בחשיבות של עיצוב ובאופן שבו מעצבים ותהליכים עיצוביים משפיעים על חברות טכנולוגיות. כדי לשמוע על האירועים הבאים, עקבו אחרי הפרסומים של המארגנים ברשתות חברתיות וברשימות התפוצה.

לפרטים על חלל העבודה המשותף ריסטריט ואפשרויות עבודה בו, צרו קשר עם "רוח חדשה".

מאת: Ma'ayan

עוסקת ומתעניינת בשימושי אינטרנט לשינוי חברתי: פיתוח קהילות, הנעה לפעולה, יצירה ותרבות ברשת. מעדיפה ירושלים על פני תל אביב, הייקו על פני הייטק, שוקולד מריר על פני שוקולד חלב, עשר דקות מול ורמיר אחד על פני שעה בתערוכה של אימפרסיוניסטים.

מה דעתך? אהבת את הפוסט? זה המקום לשתף, איתי ועם קוראי הבלוג:לבטל

לגלות עוד מהאתר מעין אלכסנדר

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

Exit mobile version
%%footer%%